bnr
Medlem
Introduktion
Det hela började med att @Dr. Miles tråd bumpades av @Homer och @marbe166 (tack!), någonting som direkt fick intresset för denna resa att blossa upp!
Efter lite snack med @Gustav Jonsson och en vän/kollega så hade jag snart lyckats få med mig två partners in crime för denna resa. Kollade lite anslutande flighter (ARN-FRA och FRA-CPH-ARN), körde lite hinderbana på LANs hemsida (hemsk historia) och lyckades boka det jag ville ha!
SAS Youth ner från Arlanda till Frankfurt och tillbaka via Köpenhamn för 1703 SEK, LAN Airlines från Frankfurt till Madrid och tillbaka för 118 GBP (~1600 SEK).
Planerade en ordentlig layover på Frankfurt (8h 10m) och försökte se till så att vi hade tillräcklig layover (2h 30m) på vägen hem, detta med tanke på att resan bestod av två separata bokningar.
Med flyg ordnat så kändes det som en rimlig idé att börja titta på hotell, Radisson var lite pricey så det fick bli Mercure Madrid Centro, ett Accor-hotell. Vi bokade en junior suite, 287 EUR (~2700 SEK) för två nätter.
Halkade in på Guide Michelin och hittade ett trevligt ställe med två stjärnor som fick agera lunchställe en av dagarna.
Ringde chefen och ordnade ledighet, han suckade och skrattade bara när jag berättade om ARN-FRA-MAD-FRA-CPH-ARN... tror nog att han börjat förstå hur jag fungerar nu.
		 
	
Allt klart, med andra ord så började en nedräkning på tre veckor innan det var dags för avresa!
Morgonen 14JUL
Denna dag började som många andra, samling vid Arlanda Express för färd ut mot ARN. Vi sågs 07:00. STD på första flyget för dagen, SK635 ARN-FRA, 09:10. Vi blev positivt överraskade när vi såg att vår kärra skulle avgå från F-piren, detta då jag satt i rutin att ta mig till pop-up loungen under ombyggnationen av guld-loungen.
Snabb frulle, lite häng i loungen innan det var dags att röra sig mot gate.
Resan till Frankfurt var rätt händelselös, så jag låter bilderna berätta det som behöver berättas.
		 
	
 
 
SE-RJU, vår B737-700 denna tisdagsmorgon
 
 
Go to gate (gillar F-piren...)
 
 
Boarding
ARN-FRA - 14JUL - SAS flight SK635
STD: 09:10 ATD: 09:18
STA: 11:25 ATA: 11:10
Flygtid: 1h 52m
Säte & Klass: 11C SAS Go
Flygplanstyp: Boeing 737-700 SE-RJU
 
 
Exit row, benutrymme!
 
 
Winglet
 
 
Som EBG i Go kostar dessa några riksdaler, slogs dock in som Beer Deal (felaktigt antagligen?), inte mig emot...
 
 
@Gustav Jonsson är social...
Frankfurt
Vi gick landside och rörde oss mot Area C som gäller för check-in vid resa med LAN Airlines. Vi såg att check-in började först 16:30, inte helt oväntat men detta innebar att vi skulle behöva slå ihjäl 4,5h på något sätt.
Gick att få ut boarding pass på egen hand med hjälp av Self Check-in, men vi trodde att vi behövde en officiell lounge invitation för att ens komma åt loungen...
 
 
Mot Area C
 
 
Antiklimax
 
 
Nåväl, dags att börja utforska alternativ... hyra bil kanske?
 
 
Nä, fick bli tåg!
Vi bestämde oss alltså för att ta oss in till Frankfurt för att "turista" lite, hur man nu gör det i en sådan stad (känns rätt industriell enligt mig?). Vi resonerade som så att: det tar tid att äta mat, vi behöver fördriva tid, vi äter lunch också.
		 
	
 
 
Hauptbahnhof
 
 
Alltid intressant med stora byggnader
 
 
Gourmanderna in action
 
 
Frankfurt Cathedral
 
 
MyZeil Shopping Center
Vi satt på ett café i närheten av shoppingcentret och lyckades komma i kontakt med @lillemannen via BC som informerade oss om att det räckte med boarding pass för att komma in i Air Canada-loungen på FRA.
Tog inte många minuter innan vi var på väg tillbaka till flygplatsen! Loungemiljö > Stadsmiljö
 
 
Tillbaka i vårt naturliga habitat
 
 
Boarding Pass
En snabb tur genom security och den automatiska passkontrollen så var vi igenom och på väg till loungen.
Air Canada Maple Leaf Lounge Frankfurt
Måste börja med att säga att detta nog är min favoritlounge (hittills) i Concourse B på Frankfurt. Gillar verkligen inredningen, utsikten mot plattan, de olika områdena där man kan sätta sig ner och ta det lugnt, för att inte nämna matutbudet. Tog en snabb dusch också, tyvärr inga bilder men duschen var stor, snygg, rymlig och i toppskick!
Har inte testat många andra lounger i denna del av Frankfurts flygplats, men har varit nere i Senator-loungen tidigare.
Tycker bättre om Air Canadas lounge på alla områden förutom när det kommer till dryck, Senator-loungen har i mitt tycke ett bättre utbud av drycker för att inte nämna den bemannade baren.
 
 
Nära ingången
 
 
Gott om plats
 
 
En lite mer avslappnad miljö - mitt i loungen
 
 
Vacker glasskulptur
 
 
Sittgrupp
 
 
Vilrum
 
 
Vy mot delen med mat och dryck
 
 
Kaffemaskiner
 
 
Fika-utbud
 
 
Kall mat
 
 
Kall mat
 
 
Kall mat
 
 
Kall mat
 
 
Varma buffén
 
 
Varm mat - Cannellinibönor med citron och persilja
 
 
Varm mat - Kycklingfilé i persikosås med thaibasilika (väldigt god!)
 
 
Varm mat - Haricots verts
 
 
Varm mat - Potatisgnocchi i någon sorts tomatsås (också rätt god)
 
 
Om man är sugen på något sött efter maten
 
 
Vi installerade oss i en av sittgrupperna
 
 
En ANA-kärra var på väg in till gate precis när vi kom till loungen
 
 
Bra utsikt mot plattan!
 
 
Vietnam Airlines Boeing 777-200ER
 
 
Air Canada på väg ut, LAN Airlines Boeing 787-8 på väg in
 
 
Vår 787-8 på väg in, Lufthansa 747 i bakgrunden
Efter ett bra tag i loungen blev det tid att röra sig mot gaten för boarding och resans "riktiga" start!
Vi passade på att knäppa ett par bilder på kärran och en bild vid gaten innan vi boardade.
 
 
LAN Airlines Boeing 787-8
 
 
LAN Airlines Boeing 787-8
 
 
I väntan på att få boarda
 
 
Äntligen!
FRA-MAD - 14JUL - LAN Airlines flight LA705
STD: 19:35 ATD: 19:49
STA: 22:10 ATA: 21:55
Flygtid: 2h 06m
Säte & Klass: 4D Premium Business
Flygplanstyp: Boeing 787-8 CC-BBF
Det första man slås av är: Wow! Rymligt...
Första gången ombord en 787a och vi blev inte besvikna.
Business-kabinen utgörs av 5 rader i 2-2-2 config, det förvaringsutrymme som finns att tillgå är det man har över huvudet, tyvärr inte så mycket mer i anslutning till själva stolen förutom lite under armstödet.
Finns endast två presets i stolen, fully flat och upright position. I övrigt var stolen helt OK anpassningsbar, även om fotstödet (kommer ut från "benstödet") åker ut för sent när man försöker få till ett lounge-läge.
När stolen är i fully flat så blir det som en liten "bula" i ryggen (vid svanken), någonting som kan vara lite obekvämt. Stolen i sig kändes lite kort, då jag (som inte är jättelång - 178 cm) slog i fötterna när den var fully flat. Mjukheten dock godkänd, skulle nog inte vara några större svårigheter att somna.
Lite tråkigt att planet ej var utrustat med WiFi, lär bli lite segt om man ska hela vägen över Atlanten till/från Chile.
Planets IFE var riktigt bra, väldigt responsivt och lättförståeligt gränssnitt, räknade till ~110 filmer och en hel del serier. Väldigt mycket innehåll, både lite äldre såväl som nytt. Även kontrollerna under uppspelning fullt godkända och fjärrkontrollen man får gör sitt jobb.
Plus för IFEn!
Vi passade på att ta bilder tillsammans och på varandra när vi väl var ombord, pursern tyckte att jag skulle le lite mer och agerade stämningshöjare. Slutade med att hon och en till i CC stod och smått ropade "Smile!" så fort kameran åkte fram.
I övrigt så var det väldigt tyst och skönt i kabinen även uppe i luften, antagligen 787 rent generellt som är på det viset.
Pursern kom förbi en stund innan landning och pratade lite med oss, frågade hur vi hade haft det och vad vi tyckte om flygningen. Hon avslutade med att tacka oss och hon önskade oss ett par sköna dagar i Madrid. Alltid trevligt med det bemötandet, plus för det!
 
 
Ett stolspar
 
 
Annan vinkel
 
 
Benutrymmet - @Gustav Jonsson - som är ~2 meter lång - med utsträckta ben
 
 
Fully flat
 
 
Lite trångt!
 
 
Stolskontroller
 
 
Fjärrkontroll
 
 
Andra sidan på fjärrkontrollen
 
 
Kabinen
 
 
Våra platser 4CDH
 
 
Purser välkomnar övriga pax ombord
 
 
Välkomstchampagne och nötter - Louis Roederer Brut Premier serveras
 
 
Rolls Royce!
Efter drygt 45 minuter uppe i luften påbörjades serveringen, tog några minuter innan de tog sig till oss på rad 4. Var lite nyfiken på att se vad som serverades på en sådan här kort flygning, visade sig rätt fort att det skulle vara en fullt godkänd kall rätt, en sallad som serverades tillsammans med lite färsk frukt och ett par bitar ost.
Gillade de små salt- och pepparkaren, samt den lilla flaskan med olivolja och balsamico.
 
 
Sallad med kyckling, aprikos, bacon, valnötter, tomat.
Melon, vindruvor, äpple
En bit brie och en annan ost som jag tyvärr inte kan identifiera, möjligtvis manchego
 
 
En kopp te hanns också med, sedan var det dags för landning
 
 
Vi "reppar" BC.se/dk/no när vi är ute och flyger
Madrid
Denna del av rapporten kommer innehålla betydligt mer bilder än text, hoppas att det är OK... undrar ni något om något specifikt så är det bara att fråga.
 
 
Jetbrygga
 
 
Låååång promenad
 
 
Taxikö
Mercure Madrid Centro
 
 
"Lounge"
 
 
"Lounge"
 
 
Kaffemaskin och fruktfat
 
 
Sovrummet
 
 
Sovrummet - vy mot "loungen"
 
 
Badrummet - whirlpool bathtub (testades ej) med en dusch
 
 
Badrummet - en till dusch
 
 
Badrummet
Sedan hade vi en sjujävla stor terrass också, var dock lite för mörkt för att få bra bilder på den.
All-in-all ett helt ok rum, vi skulle trots allt bara vara i Madrid i tre dagar.
Dagen 15JUL
Vi knallade till närmsta tunnelbana, köpte biljetter och rörde oss mot restaurangen. Vi hade ju en lunch som väntade!
 
 
Finare spärrar hemma
		 
	
 
 
Tåg
 
 
Plaza de España
El Club Allard - **
 
 
Bordet - en liten "sås" gjord på lök
Vi undrade vad vi skulle ha den till, när en servitör berättade att det vi trodde var visitkort i själva verket var gjorda av rispapper och ätbara, de skulle alltså användas som "sked".
 
 
Sommeliern rekommenderade en flaska vitt och en flaska rött till lunchen
 
 
Smoked eel with rocoto and white coconut
 
 
Shot of butterfish and white asparagus
En intressant liten rätt med intensiva smaker, tydlig sparrissmak och ett kul sätt att servera rätten på. Den lilla toasten med rom kompletterade shoten med sin tydliga sälta.
 
 
Quail egg and truffle cupcake
 
 
Quail egg and truffle cupcake
Även denna rätt var intressant, ett vaktelägg med lagom lös ägggula gömde sig inne i cupcaken, en liten smakbomb i sig!
 
 
Usuzukuri blossom
 
 
Usuzukuri blossom
 
 
Sea rice
 
 
Black cod with blue tomato infusion
 
 
Kniv
 
 
Shoulder of baby lamb with okra and date gnocchi
Intressanta smaker här, sötma från dadlarna i gnocchin, en oväntad syrlighet från okran och en mild saffranssmak från den gula såsen.
 
 
Hibiscus flower and Pisco Sour
 
 
Chocolate rocks
 
 
Blackboard
Allt var ätbart... eller ja, nästan. Allt förutom själva "brickan" gick att äta.
 
 
El Club Allard
Efter lunchen bestämde vi oss för att gå runt lite i Madrid. Jag såg att en vän som har hus nere i Madrid också var i stan, så jag ringde upp honom och vi bestämde att vi skulle mötas. Allt blir tusen gånger bättre med någon som kan staden som man är i!
Vi möttes på INNSIDE Madrid Suecias rooftop bar, ett fräscht hotell - kändes bättre än vårt Mercure.
 
 
Bra utsikt
Efter lite fika så promenerade vi en bit och kom fram till ett ställe vid namn Museo Del Jamón, hänger hur mycket jamón som helst på väggarna! Ett schysst ställe som ligger ett stenkast från Puerta del Sol, rekommenderas!
Blev en fikapaus här också, denna gång med lite tilltugg!
 
 
Museo Del Jamón
 
 
Museo Del Jamón
Vi rörde på oss mot nästa stopp, på vägen bjöd Madrids himmel på spektakulära vyer.
 
 
Nära Puerta del Sol
 
 
Uppe på Room Mate Oscars rooftop bar
Var lite mer folk på detta tak, bra häng med goda drinkar och skön house-musik... blev en eller två... eller tre... äh, vem orkar räkna! Blev några GT på Hendricks!
Vid det här laget hade det börjat bli rätt sent och hungern kom krypandes... vår vän i staden rekommenderade ett köttställe som låg lite "off" från stadskärnan men som skulle vara riktigt bra.
När vi kom fram dit och kom in genom dörren på stället så möttes vi av en sjukt stor grill och det var inget snack om vad man skulle ha, utan här var det bara kött kött kött som gällde!
 
 
Aningen rare sett till hur jag brukar beställa, men det var sjukt gott!
 
 
Blev ett par flaskor rött också, någonting som kanske märks om man tittar på bilden...
Efter middagen hade vi inte jättemycket tid kvar, så vi svängde förbi en klubb för att avrunda kvällen med några GT, sedan var det raka vägen till hotellet för lite välbehövlig sömn.
Dagen 16JUL
Inte mycket som hände mer än att vi gick upp, checkade ut och tog en taxi till flygplatsen.
 
 
LAN Airlines incheckningsområde på MAD
 
 
Boarding Pass
 
 
Tåg till T4S (en satellitbyggnad) på MAD
 
 
Uppför rulltrappan mot tax free-området och loungen
 
 
Ingång till Iberia Velázquez VIP Lounge Madrid
Iberia Velázquez VIP Lounge Madrid
En rätt stor lounge med gott om sittplatser och de faciliteter man kan tänkas behöva. Stora fönster ut mot plattan, de släpper inte bara in naturligt ljus utan tillåter även besökarna att titta på planen som åker förbi!
Ev. en lite otymplig layout med all mat/dryck i princip placerad en lång bit ifrån allt annat, men det är antagligen eftersom loungen är så långsmal. Fanns en kyl med snacks som vi av någon outgrundlig anledning ej tog en bild på, hur som helst så fanns det en hel del olika wraps och mackor i den.
Bra utbud av drycker, både alkoholhaltiga och alkoholfria. Inga gastronomiska mästerverk på matfronten, men fullt tillräckligt för att mätta en.
Fanns även en vinbar som verkade ha ett brett utbud, dock var det ingenting som jag tog någon närmare titt på.
Duscharna inte alls lika stora och fräscha som på AC-loungen i FRA, definitivt i behov av uppfräschning.
 
 
Vy mot ett av loungens områden, till vänster om receptionen
 
 
Frukt, te, kaffe, frukost och glass
 
 
Många(?) typer av mjölk
 
 
Vinbar
 
 
Buffén
 
 
Buffén
 
 
Drycker
 
 
Drycker
 
 
Business Center
 
 
Emirates Boeing 777-300ER
 
 
American Airlines Airbus A330-200
 
 
Qatar Airways Boeing 777-300ER
Vi spenderade några timmar i loungen, sedan var det dags för promenad till gaten för att boarda och påbörja vår färd hemåt.
 
 
På väg till gaten
 
 
Gate R5-R7
 
 
Boarding
MAD-FRA - 16JUL - LAN Airlines flight LA704
STD: 15:15 ATD: 15:24
STA: 17:55 ATA: 17:26
Flygtid: 2h 02m
Säte & Klass: 1C Premium Business
Flygplanstyp: Boeing 787-8 CC-BBB
 
 
Främre delen av business-kabinen
 
 
Madrid ATC och en liten motor
 
 
Uppe i luften
 
 
@Gustav Jonsson bestämde sig för att lägga sig och vila en stund till dess att det var dags för servering.
 
 
På vägen hem serverades foie gras med tillhörande rågbröd och sallad, två bitar ost och lite marmelad/sylt samt en bit äppelpaj.
 
 
Approach FRA
Finns inte så mycket att skriva om resan hem, förutom att vi fick ett underbart bemötande på SK1636 FRA-CPH. Skrev om det i tråden SAS - det här har ni gjort bra™! | BusinessClass.se forum | 350 000 inlägg om resor - se quote nedan.
En riktigt trevlig resa som aldrig skulle blivit av på detta sätt om det inte vore för BC... tack än en gång till alla som bidrar och som gör detta till ett riktigt trevligt forum!
Har ni några frågor, ställ dem gärna!
//bnr
	
		
			
		
		
	
				
			Det hela började med att @Dr. Miles tråd bumpades av @Homer och @marbe166 (tack!), någonting som direkt fick intresset för denna resa att blossa upp!
Efter lite snack med @Gustav Jonsson och en vän/kollega så hade jag snart lyckats få med mig två partners in crime för denna resa. Kollade lite anslutande flighter (ARN-FRA och FRA-CPH-ARN), körde lite hinderbana på LANs hemsida (hemsk historia) och lyckades boka det jag ville ha!
SAS Youth ner från Arlanda till Frankfurt och tillbaka via Köpenhamn för 1703 SEK, LAN Airlines från Frankfurt till Madrid och tillbaka för 118 GBP (~1600 SEK).
Planerade en ordentlig layover på Frankfurt (8h 10m) och försökte se till så att vi hade tillräcklig layover (2h 30m) på vägen hem, detta med tanke på att resan bestod av två separata bokningar.
Med flyg ordnat så kändes det som en rimlig idé att börja titta på hotell, Radisson var lite pricey så det fick bli Mercure Madrid Centro, ett Accor-hotell. Vi bokade en junior suite, 287 EUR (~2700 SEK) för två nätter.
Halkade in på Guide Michelin och hittade ett trevligt ställe med två stjärnor som fick agera lunchställe en av dagarna.
Ringde chefen och ordnade ledighet, han suckade och skrattade bara när jag berättade om ARN-FRA-MAD-FRA-CPH-ARN... tror nog att han börjat förstå hur jag fungerar nu.
Allt klart, med andra ord så började en nedräkning på tre veckor innan det var dags för avresa!
Morgonen 14JUL
Denna dag började som många andra, samling vid Arlanda Express för färd ut mot ARN. Vi sågs 07:00. STD på första flyget för dagen, SK635 ARN-FRA, 09:10. Vi blev positivt överraskade när vi såg att vår kärra skulle avgå från F-piren, detta då jag satt i rutin att ta mig till pop-up loungen under ombyggnationen av guld-loungen.
Snabb frulle, lite häng i loungen innan det var dags att röra sig mot gate.
Resan till Frankfurt var rätt händelselös, så jag låter bilderna berätta det som behöver berättas.
 
 SE-RJU, vår B737-700 denna tisdagsmorgon
 
 Go to gate (gillar F-piren...)
 
 Boarding
ARN-FRA - 14JUL - SAS flight SK635
STD: 09:10 ATD: 09:18
STA: 11:25 ATA: 11:10
Flygtid: 1h 52m
Säte & Klass: 11C SAS Go
Flygplanstyp: Boeing 737-700 SE-RJU
 
 Exit row, benutrymme!
 
 Winglet
 
 Som EBG i Go kostar dessa några riksdaler, slogs dock in som Beer Deal (felaktigt antagligen?), inte mig emot...
 
 @Gustav Jonsson är social...
Frankfurt
Vi gick landside och rörde oss mot Area C som gäller för check-in vid resa med LAN Airlines. Vi såg att check-in började först 16:30, inte helt oväntat men detta innebar att vi skulle behöva slå ihjäl 4,5h på något sätt.
Gick att få ut boarding pass på egen hand med hjälp av Self Check-in, men vi trodde att vi behövde en officiell lounge invitation för att ens komma åt loungen...
 
 Mot Area C
 
 Antiklimax
 
 Nåväl, dags att börja utforska alternativ... hyra bil kanske?
 
 Nä, fick bli tåg!
Vi bestämde oss alltså för att ta oss in till Frankfurt för att "turista" lite, hur man nu gör det i en sådan stad (känns rätt industriell enligt mig?). Vi resonerade som så att: det tar tid att äta mat, vi behöver fördriva tid, vi äter lunch också.
 
 Hauptbahnhof
 
 Alltid intressant med stora byggnader
 
 Gourmanderna in action
 
 Frankfurt Cathedral
 
 MyZeil Shopping Center
Vi satt på ett café i närheten av shoppingcentret och lyckades komma i kontakt med @lillemannen via BC som informerade oss om att det räckte med boarding pass för att komma in i Air Canada-loungen på FRA.
Tog inte många minuter innan vi var på väg tillbaka till flygplatsen! Loungemiljö > Stadsmiljö
 
 Tillbaka i vårt naturliga habitat
 
 Boarding Pass
En snabb tur genom security och den automatiska passkontrollen så var vi igenom och på väg till loungen.
Air Canada Maple Leaf Lounge Frankfurt
Måste börja med att säga att detta nog är min favoritlounge (hittills) i Concourse B på Frankfurt. Gillar verkligen inredningen, utsikten mot plattan, de olika områdena där man kan sätta sig ner och ta det lugnt, för att inte nämna matutbudet. Tog en snabb dusch också, tyvärr inga bilder men duschen var stor, snygg, rymlig och i toppskick!
Har inte testat många andra lounger i denna del av Frankfurts flygplats, men har varit nere i Senator-loungen tidigare.
Tycker bättre om Air Canadas lounge på alla områden förutom när det kommer till dryck, Senator-loungen har i mitt tycke ett bättre utbud av drycker för att inte nämna den bemannade baren.
 
 Nära ingången
 
 Gott om plats
 
 En lite mer avslappnad miljö - mitt i loungen
 
 Vacker glasskulptur
 
 Sittgrupp
 
 Vilrum
 
 Vy mot delen med mat och dryck
 
 Kaffemaskiner
 
 Fika-utbud
 
 Kall mat
 
 Kall mat
 
 Kall mat
 
 Kall mat
 
 Varma buffén
 
 Varm mat - Cannellinibönor med citron och persilja
 
 Varm mat - Kycklingfilé i persikosås med thaibasilika (väldigt god!)
 
 Varm mat - Haricots verts
 
 Varm mat - Potatisgnocchi i någon sorts tomatsås (också rätt god)
 
 Om man är sugen på något sött efter maten
 
 Vi installerade oss i en av sittgrupperna
 
 En ANA-kärra var på väg in till gate precis när vi kom till loungen
 
 Bra utsikt mot plattan!
 
 Vietnam Airlines Boeing 777-200ER
 
 Air Canada på väg ut, LAN Airlines Boeing 787-8 på väg in
 
 Vår 787-8 på väg in, Lufthansa 747 i bakgrunden
Efter ett bra tag i loungen blev det tid att röra sig mot gaten för boarding och resans "riktiga" start!
Vi passade på att knäppa ett par bilder på kärran och en bild vid gaten innan vi boardade.
 
 LAN Airlines Boeing 787-8
 
 LAN Airlines Boeing 787-8
 
 I väntan på att få boarda
 
 Äntligen!
FRA-MAD - 14JUL - LAN Airlines flight LA705
STD: 19:35 ATD: 19:49
STA: 22:10 ATA: 21:55
Flygtid: 2h 06m
Säte & Klass: 4D Premium Business
Flygplanstyp: Boeing 787-8 CC-BBF
Det första man slås av är: Wow! Rymligt...
Första gången ombord en 787a och vi blev inte besvikna.
Business-kabinen utgörs av 5 rader i 2-2-2 config, det förvaringsutrymme som finns att tillgå är det man har över huvudet, tyvärr inte så mycket mer i anslutning till själva stolen förutom lite under armstödet.
Finns endast två presets i stolen, fully flat och upright position. I övrigt var stolen helt OK anpassningsbar, även om fotstödet (kommer ut från "benstödet") åker ut för sent när man försöker få till ett lounge-läge.
När stolen är i fully flat så blir det som en liten "bula" i ryggen (vid svanken), någonting som kan vara lite obekvämt. Stolen i sig kändes lite kort, då jag (som inte är jättelång - 178 cm) slog i fötterna när den var fully flat. Mjukheten dock godkänd, skulle nog inte vara några större svårigheter att somna.
Lite tråkigt att planet ej var utrustat med WiFi, lär bli lite segt om man ska hela vägen över Atlanten till/från Chile.
Planets IFE var riktigt bra, väldigt responsivt och lättförståeligt gränssnitt, räknade till ~110 filmer och en hel del serier. Väldigt mycket innehåll, både lite äldre såväl som nytt. Även kontrollerna under uppspelning fullt godkända och fjärrkontrollen man får gör sitt jobb.
Plus för IFEn!
Vi passade på att ta bilder tillsammans och på varandra när vi väl var ombord, pursern tyckte att jag skulle le lite mer och agerade stämningshöjare. Slutade med att hon och en till i CC stod och smått ropade "Smile!" så fort kameran åkte fram.
I övrigt så var det väldigt tyst och skönt i kabinen även uppe i luften, antagligen 787 rent generellt som är på det viset.
Pursern kom förbi en stund innan landning och pratade lite med oss, frågade hur vi hade haft det och vad vi tyckte om flygningen. Hon avslutade med att tacka oss och hon önskade oss ett par sköna dagar i Madrid. Alltid trevligt med det bemötandet, plus för det!
 
 Ett stolspar
 
 Annan vinkel
 
 Benutrymmet - @Gustav Jonsson - som är ~2 meter lång - med utsträckta ben
 
 Fully flat
 
 Lite trångt!
 
 Stolskontroller
 
 Fjärrkontroll
 
 Andra sidan på fjärrkontrollen
 
 Kabinen
 
 Våra platser 4CDH
 
 Purser välkomnar övriga pax ombord
 
 Välkomstchampagne och nötter - Louis Roederer Brut Premier serveras
 
 Rolls Royce!
Efter drygt 45 minuter uppe i luften påbörjades serveringen, tog några minuter innan de tog sig till oss på rad 4. Var lite nyfiken på att se vad som serverades på en sådan här kort flygning, visade sig rätt fort att det skulle vara en fullt godkänd kall rätt, en sallad som serverades tillsammans med lite färsk frukt och ett par bitar ost.
Gillade de små salt- och pepparkaren, samt den lilla flaskan med olivolja och balsamico.
 
 Sallad med kyckling, aprikos, bacon, valnötter, tomat.
Melon, vindruvor, äpple
En bit brie och en annan ost som jag tyvärr inte kan identifiera, möjligtvis manchego
 
 En kopp te hanns också med, sedan var det dags för landning
 
 Vi "reppar" BC.se/dk/no när vi är ute och flyger
Madrid
Denna del av rapporten kommer innehålla betydligt mer bilder än text, hoppas att det är OK... undrar ni något om något specifikt så är det bara att fråga.
 
 Jetbrygga
 
 Låååång promenad
 
 Taxikö
Mercure Madrid Centro
 
 "Lounge"
 
 "Lounge"
 
 Kaffemaskin och fruktfat
 
 Sovrummet
 
 Sovrummet - vy mot "loungen"
 
 Badrummet - whirlpool bathtub (testades ej) med en dusch
 
 Badrummet - en till dusch
 
 Badrummet
Sedan hade vi en sjujävla stor terrass också, var dock lite för mörkt för att få bra bilder på den.
All-in-all ett helt ok rum, vi skulle trots allt bara vara i Madrid i tre dagar.
Dagen 15JUL
Vi knallade till närmsta tunnelbana, köpte biljetter och rörde oss mot restaurangen. Vi hade ju en lunch som väntade!
 
 Finare spärrar hemma
 
 Tåg
 
 Plaza de España
El Club Allard - **
 
 Bordet - en liten "sås" gjord på lök
Vi undrade vad vi skulle ha den till, när en servitör berättade att det vi trodde var visitkort i själva verket var gjorda av rispapper och ätbara, de skulle alltså användas som "sked".
 
 Sommeliern rekommenderade en flaska vitt och en flaska rött till lunchen
 
 Smoked eel with rocoto and white coconut
 
 Shot of butterfish and white asparagus
En intressant liten rätt med intensiva smaker, tydlig sparrissmak och ett kul sätt att servera rätten på. Den lilla toasten med rom kompletterade shoten med sin tydliga sälta.
 
 Quail egg and truffle cupcake
 
 Quail egg and truffle cupcake
Även denna rätt var intressant, ett vaktelägg med lagom lös ägggula gömde sig inne i cupcaken, en liten smakbomb i sig!
 
 Usuzukuri blossom
 
 Usuzukuri blossom
 
 Sea rice
 
 Black cod with blue tomato infusion
 
 Kniv
 
 Shoulder of baby lamb with okra and date gnocchi
Intressanta smaker här, sötma från dadlarna i gnocchin, en oväntad syrlighet från okran och en mild saffranssmak från den gula såsen.
 
 Hibiscus flower and Pisco Sour
 
 Chocolate rocks
 
 Blackboard
Allt var ätbart... eller ja, nästan. Allt förutom själva "brickan" gick att äta.
 
 El Club Allard
Efter lunchen bestämde vi oss för att gå runt lite i Madrid. Jag såg att en vän som har hus nere i Madrid också var i stan, så jag ringde upp honom och vi bestämde att vi skulle mötas. Allt blir tusen gånger bättre med någon som kan staden som man är i!
Vi möttes på INNSIDE Madrid Suecias rooftop bar, ett fräscht hotell - kändes bättre än vårt Mercure.
 
 Bra utsikt
Efter lite fika så promenerade vi en bit och kom fram till ett ställe vid namn Museo Del Jamón, hänger hur mycket jamón som helst på väggarna! Ett schysst ställe som ligger ett stenkast från Puerta del Sol, rekommenderas!
Blev en fikapaus här också, denna gång med lite tilltugg!
 
 Museo Del Jamón
 
 Museo Del Jamón
Vi rörde på oss mot nästa stopp, på vägen bjöd Madrids himmel på spektakulära vyer.
 
 Nära Puerta del Sol
 
 Uppe på Room Mate Oscars rooftop bar
Var lite mer folk på detta tak, bra häng med goda drinkar och skön house-musik... blev en eller två... eller tre... äh, vem orkar räkna! Blev några GT på Hendricks!
Vid det här laget hade det börjat bli rätt sent och hungern kom krypandes... vår vän i staden rekommenderade ett köttställe som låg lite "off" från stadskärnan men som skulle vara riktigt bra.
När vi kom fram dit och kom in genom dörren på stället så möttes vi av en sjukt stor grill och det var inget snack om vad man skulle ha, utan här var det bara kött kött kött som gällde!
 
 Aningen rare sett till hur jag brukar beställa, men det var sjukt gott!
 
 Blev ett par flaskor rött också, någonting som kanske märks om man tittar på bilden...
Efter middagen hade vi inte jättemycket tid kvar, så vi svängde förbi en klubb för att avrunda kvällen med några GT, sedan var det raka vägen till hotellet för lite välbehövlig sömn.
Dagen 16JUL
Inte mycket som hände mer än att vi gick upp, checkade ut och tog en taxi till flygplatsen.
 
 LAN Airlines incheckningsområde på MAD
 
 Boarding Pass
 
 Tåg till T4S (en satellitbyggnad) på MAD
 
 Uppför rulltrappan mot tax free-området och loungen
 
 Ingång till Iberia Velázquez VIP Lounge Madrid
Iberia Velázquez VIP Lounge Madrid
En rätt stor lounge med gott om sittplatser och de faciliteter man kan tänkas behöva. Stora fönster ut mot plattan, de släpper inte bara in naturligt ljus utan tillåter även besökarna att titta på planen som åker förbi!
Ev. en lite otymplig layout med all mat/dryck i princip placerad en lång bit ifrån allt annat, men det är antagligen eftersom loungen är så långsmal. Fanns en kyl med snacks som vi av någon outgrundlig anledning ej tog en bild på, hur som helst så fanns det en hel del olika wraps och mackor i den.
Bra utbud av drycker, både alkoholhaltiga och alkoholfria. Inga gastronomiska mästerverk på matfronten, men fullt tillräckligt för att mätta en.
Fanns även en vinbar som verkade ha ett brett utbud, dock var det ingenting som jag tog någon närmare titt på.
Duscharna inte alls lika stora och fräscha som på AC-loungen i FRA, definitivt i behov av uppfräschning.
 
 Vy mot ett av loungens områden, till vänster om receptionen
 
 Frukt, te, kaffe, frukost och glass
 
 Många(?) typer av mjölk
 
 Vinbar
 
 Buffén
 
 Buffén
 
 Drycker
 
 Drycker
 
 Business Center
 
 Emirates Boeing 777-300ER
 
 American Airlines Airbus A330-200
 
 Qatar Airways Boeing 777-300ER
Vi spenderade några timmar i loungen, sedan var det dags för promenad till gaten för att boarda och påbörja vår färd hemåt.
 
 På väg till gaten
 
 Gate R5-R7
 
 Boarding
MAD-FRA - 16JUL - LAN Airlines flight LA704
STD: 15:15 ATD: 15:24
STA: 17:55 ATA: 17:26
Flygtid: 2h 02m
Säte & Klass: 1C Premium Business
Flygplanstyp: Boeing 787-8 CC-BBB
 
 Främre delen av business-kabinen
 
 Madrid ATC och en liten motor
 
 Uppe i luften
 
 @Gustav Jonsson bestämde sig för att lägga sig och vila en stund till dess att det var dags för servering.
 
 På vägen hem serverades foie gras med tillhörande rågbröd och sallad, två bitar ost och lite marmelad/sylt samt en bit äppelpaj.
 
 Approach FRA
Finns inte så mycket att skriva om resan hem, förutom att vi fick ett underbart bemötande på SK1636 FRA-CPH. Skrev om det i tråden SAS - det här har ni gjort bra™! | BusinessClass.se forum | 350 000 inlägg om resor - se quote nedan.
Hade min bästa SK-flygning hittills igår. SK1636 FRA-CPH med en A319.
Frågade pursern om CC skulle vidare till ARN, fick svar att de var baserade i CPH... detta öppnade upp för lite mer surr under tiden som vi serverades då pursern frågade varifrån vi kom. Berättade om LAN-turen FRA-MAD-FRA, pursern måste även noterat BC-taggarna eftersom vi fick frågan "var ni med på sista MD80-flighten?" (tyvärr var vi ju inte det).
Det kom i alla fall fram att vi var BC-medlemmar och att pursern sett taggarna förr!
När pursern rullade tillbaka med serveringsvagnen efter att ha serverat resten av kabinen så bjöds det lite diskret på choklad.
En liten gest som gav oerhört mycket! Oklart om det var EBG-recognition, BC-recognition elller en kombination, men recognition var det definitivt!
Visa bifogad bild 38746
Strax innan approach kom pursern förbi igen och pratade med oss en stund till, visade sig att pursern också var flygintresserad. En trevlig pratstund blev det. Hade möjlighet att ställa några frågor, alltid kul att kunna få svar av någon med insikt!
Om du läser detta, tack!
En riktigt trevlig resa som aldrig skulle blivit av på detta sätt om det inte vore för BC... tack än en gång till alla som bidrar och som gör detta till ett riktigt trevligt forum!
Har ni några frågor, ställ dem gärna!
//bnr
 
 
		 
 
		 
 
		 
 
		 
 
		 
 
		