Senaste nytt

Krav på Internationellt Körkort när man hyr bil i USA

Fick ett nytt körkort förra veckan och det lilla som står på det är på svenska dvs "Körkort Sverige" och lite finstilt på baksidan... Samt i mycket smått att det är ett körkort på engelska, tyska och franska

Massvis med andra språk, alla EES språk tror jag, tom Danska ;)
Dansk.jpg

Highway Patrol i Missouri krävde internationelltkörkort när jag blev stoppad i en kontroll efter vägen, räckte inte med den svenska lappen, medans Oklahoma Highway Patrol nöjde sig med körkortet, så det är nog dagsformen hos polisen som avgör, men jag tänker inte skaffa internationelltkörkort igen, känns som lite bortkastade pengar.

If you are a visitor from outside the United States and Canada who plans to drive in the U.S.,
check with the motor vehicle department of each state you will drive in for its requirements.
Some of the states will require an International Driving Permit (IDP) in addition to a valid license from your own country.

Driving in the U.S. | USA.gov

Eftersom jag nyss kollat igenom Breaking Bad igen så kollade jag på New Mexico, där gick det inte att hitta något på ett enkelt sätt i alla fall, jag bläddrade och sökte så gott det gick...

Kan de inte tillåta EU-körkort som standard på federal nivå? Det måste vara mycket enklare eftersom det är rätt stor mängd turister därifrån, gissningsvis...

/End of rant =}

Baserat på egen erfarenhet så verkar det vara en stor skillnad om man kör i en hyrbil eller 'vanlig bil'. Specifikt i USA brukar dom be om både körkort och registreringsbevis (även om dom börjar bli mer o mer datoriserade). Om dom ser 'Hertz/Avis' etc brukar dom vara mycket förlåtande. Jag har blivit tagen för fortkörning måånga ggr men alltid i hyrbil och aldrig behövt betala en spänn. Det värsta är en fortkörningsbot på noll(!) dollar och en 'serious warning'...:).

Min son bor sedan några år i Florida och han sager i princip samma sak, dvs om man lånar en 'lokal bil' av vänner eller företag kan det finnas en viss vinst i att ha internationellt körkort, men ska du bara köra hyrbil kan det kvitta.

Jag tror helt enkelt att det baserar sig på det gamla vanliga, dvs att en bil utan skattemärke bak signalerar oftast tydligt att det finns fler problem i bakgrunden. Och i USA betyder det 'illegal alien' eller 'någon form av kriminalitet'. Har man hyrt en bil på Hertz/Avis så har man man inga sådana problem och är förmodligen det man ser ut som =>Turist/Affärsresenär.

Nu börjar dock fler och fler counties i USA få samma system som i Sverige (och som England haft i manga år) dvs ett automatiskt avläsningssystem från en kamera fram i polisbilen uppkopplad mot en databas i realtid. Dvs polismannen vet i princip allt om fordonet redan innan han vinkar in det. Dessutom talar systemet om för polismannen vilka fordon som inte är ok och inriktar invinkningen på dessa. Därav kommer 'slumpmässiga körkortkontroller bli färre och färre i framtiden...

Jag tror faktiskt att slumpmässiga körkortskontroller kommer att bli ovanligare, men att slumpmässiga nykterhetskontroller kommer att bli mycket vanligare.

Det pågår redan försök idag med att 'den manuella lasermätaren i polismannens hand' tvåhundra meter innan 'stopp-platsen' läser av registreringsskylten och efter någon sekund signalerar bakåt att 'ägaren till detta fordon saknar gällande kk' eller 'skatten ej betald' och då blir bilen invinkad även om den inte kört för fort. Dvs slumpen minskar.

Kommer sen detta i fartkamerorna också så blir ännu svårare att framföra fordon som det är något fel på. Därav tror jag på mitt påstående ovan. Men det är som sagt vad jag tror...

Fast jag tror du underskattar kontrollbehovet... Jag tänker inte gå in mer på det hela eftersom det blir politik och OT utan nöjer mig med att säga att tekniskt sett har du helt rätt och jag håller med. Om det sedan blir så i praktiken, nja, det tror jag inte på.

Nekropostar detta något.
Ska hyra bil i USA för förtsa gången om några månader och har bokat bil med Enterprise, i det finstilta står följande:
All drivers must--have a valid United States or Canadian drivers license, or internationals drivers permit. All international drivers must also have their own valid country specific drivers license.
Både jag och fästmön har Svenska körkort. Vi hade tänkt skaffa internationella körkort men efter att ha läst tråden låter det inte som det hjälper något.

Någon som har hyrt utav enterprise i hyfsat modern tid? Behövde ni internationellt körkort?

Toppen