Senaste nytt

Specialkost på flyg. Nåt att lita på?

jumbooze

Medlem
Lufthansa LCML ser ut så här på CPH - FRA
ImageUploadedByTapatalk1437701385.351057.jpg
 
Jag är dödligt allergisk mot jordnötter och i stort sett alla övriga nötter (tree nuts) och det enda bolag där jag kan specialbeställa mat är Qatar. De skiljer även på om allergin är luftburen eller inte, jag har dock inte luftburen allergi. Om man har luftburen nötallergi så kräver de läkarintyg. Jag som inte har det behöver bara fylla i en blankett som kundtjänst mailar och sen maila tillbaka den. Tror det är senast 48 timmar innan flight. Detta har funkat till 100%!

På övriga bolag är det alltid samma svar när man ringer kundtjänst. Tyvärr kan du inte få specialmat men vi serverar inga nötter och ingen mat som innehåller nötter ombord. Vilket är rent skitsnack. Får väldigt ofta en skål med nötter till första drinken/champagnen samt att det nästan alltid finns flera förrätter/huvudrätter som innehåller nötter. Exempelvis sallad med valnötter är av någon anledning väldigt vanligt på flyg.

BA och Lufthansa har nästan alltid en lista ombord över varje rätt och vilka allergener de innehåller. Dvs ägg, gluten etc... Men de kan inte till 100% garantera detta.

Swiss är helt klart sämst. De brukar inte ha en aning om vad maten innehåller, jag har även vid flera tillfällen blivit utskälld av Swiss personal ombord när jag frågat. Ombordpersonalen hävdar med bestämdhet att jag kan förbeställa nötfri specialmat... Jag har numera ett mail på engelska från Swiss kundtjänst som jag visar där det står att detta inte går.

PS. Jag flyger 95% business och resterande i first. Lyckligtvis aldrig ekonomi. Tycker det är lite konstigt men förstår om de inte alltid kan ge mig specialmat. Dock tycker jag det är riktigt dåligt att jag vid ett flertal tillfällen har fått rena utskällningar av personal i premium kabiner.

PS2. Jag har ALLTID med mig adrenalinspruta, betapred samt astma medicin. Vill dock varken utsätta mig själv, mina medpassagerare eller personalen ombord för en situation där dessa behöver användas. Flyger dessutom mycket långflighter så det kan ta tid innan man får vård.

PS3. Ett enkelt tips som jag brukar göra är att torka av alla ytor runt min plats med den våta handduk eller våtservett man får vid start. Passageraren innan mig kanske satt och käka jordnötter hela flighten...

PS4. Har tidigare läst inlägg här på BC med åsikten att "om jag vill göra si eller så ska inte någon allergiker bestämma vad jag får göra". Jag tror inte någon med allergi eller annan "åkomma" någonsin vill att detta ska påverka någon annan. Man känner sig besvärlig nog som det är och allergi är inget man valt! Men i extrema fall kan det faktiskt handla om liv eller död.
 
SWISS - I got you! Kass service. TK va inga problem. Hur bra mat som helst. Insåg först när sneglade på grannen att jag fått nått annat.

När man flyger C-klass så tycker jag faktiskt att dom ska kunna fixa specialkost helt efter mina önskemål. Jag betalar för det.
 
  • Gilla
Reactions: olo

Flying P

Medlem
SWISS - I got you! Kass service. TK va inga problem. Hur bra mat som helst. Insåg först när sneglade på grannen att jag fått nått annat.

När man flyger C-klass så tycker jag faktiskt att dom ska kunna fixa specialkost helt efter mina önskemål. Jag betalar för det.
Håller med, det var riktigt dåligt. Swiss har under ett par års tid sjunkit i mina ögon. De är väldigt måna som sina egna rev pax men reser man på upgrade, opup eller award även som SEN så är servicen måttligt intressant.
 

agehall

Medlem
Läser du äns inläggen i tråden innan du skriver? TK funka fint.

Ja det gör jag. Men det är tyvärr inte en C-produkt du efterfrågar. Så enkelt är det. I business har du fortfarande ett antal specialmåltider att välja på och det är vad man kan förvänta sig. Allt där utöver är saker man knappast kan förvänta sig i en businessprodukt.

Har du tagit reda på vad de la in i din bokning på Swiss än? Det är ju helt klart intressant att kolla upp.
 
Toppen