Senaste nytt

SAS - Det här gjorde Ni inte så bra!

Hmm. Jag håller med om att det där låter som en dålig ursäkt från kundtjänst.

Men kan det vara så att biljetten skrevs om i samband med uppgraderingen, dvs det utfärdades en ny biljett (i likhet med när OptionTown utfärdar en ny biljett efter uppgradering). Då är det nog inte säkert att SAS kan se allt utan ser den senaste biljetten med bokningsklass U som inte ger poäng. Vad används U till i övrigt? Är det en bonusklass?

Fast SAS frågar väl South African om biljetten? Och de borde ju kunna se historik, även om biljetten gjorts om i grunden tycker jag.

Man ska helt enkelt vara försiktig. Du har ju faktiskt haft en biljett i U-klass, som inte ger poäng. Även om är surt så tycker jag att egentligen SAS har rätt i sak, du borde vid uppgradering hos SAA fått reda på vilken klass du hamnar i och då kollat upp om det ger poäng eller inte.
Skulle ju vara trist om OptionTown gav poäng på ursprungsbokningen - eller hur?

Bra av SAS att hantera detta så att du blev nöjd.

Flög från Tromsö imorse med SK4409 till Oslo. Scannade in mitt bagage och såg det åka iväg. Kom till Oslo och väntade på mitt bagage men nej det kom aldrig.

Mycket märkligt tycker jag. Hur kan man på en sån liten flygplats som Tromsö fibbla bort ett bagage? Det är för mig en gåta.

Hoppas bara jag hinner få det innan Söndag då jag reser till Kreta i två veckor och har alla mina kläder där i för två veckor semester.

Man ska helt enkelt vara försiktig. Du har ju faktiskt haft en biljett i U-klass, som inte ger poäng. Även om är surt så tycker jag att egentligen SAS har rätt i sak, du borde vid uppgradering hos SAA fått reda på vilken klass du hamnar i och då kollat upp om det ger poäng eller inte.
Skulle ju vara trist om OptionTown gav poäng på ursprungsbokningen - eller hur?

Bra av SAS att hantera detta så att du blev nöjd.

Har aldrig använt mig av OT, så jag kan inte kommentera det. I övrigt håller jag inte med dig. Har jag betalt 18k (don't even ask why...) för en fullpris och poänggrundande ekonomibiljett enkel väg, och sedan uppgraderat ytterligare så är det väl, i min värld, fullt rimligt att jag får poäng efter orginalbokningen. Att jag gör en comfort upgrade strax innan avgång, som trissade priset ytterligare, torde väl rimligtvis inte sabotera hela bokningen och göra biljetten värdelös ur intjäningssynpunkt.

Jag är inte nöjd med hur processen hanterades, speciellt eftersom SAA bekräftat att jag har rätt till poäng enligt ursprungsbokingen, men jag har accepterat utfallet och är glad att det har löst sig.

Har aldrig använt mig av OT, så jag kan inte kommentera det. I övrigt håller jag inte med dig. Har jag betalt 18k (don't even ask why...) för en fullpris och poänggrundande ekonomibiljett enkel väg, och sedan uppgraderat ytterligare så är det väl, i min värld, fullt rimligt att jag får poäng efter orginalbokningen. Att jag gör en comfort upgrade strax innan avgång, som trissade priset ytterligare, torde väl rimligtvis inte sabotera hela bokningen och göra biljetten värdelös ur intjäningssynpunkt.

Jag är inte nöjd med hur processen hanterades, speciellt eftersom SAA bekräftat att jag har rätt till poäng enligt ursprungsbokingen, men jag har accepterat utfallet och är glad att det har löst sig.

För mig är detta en gåta då man säljer uppgraderingar på flygplats/via option town och poäng ges efter ursprungsbokning. Kan väl tillägga att jag har ett finger med i spelet då det kommer till uppgraderingar och den info man fått som personal är att poäng ges efter ursprungsbokning oavsett vilken kabinklass man uppgraderar till.

Jag hävdar bara att felet inte ligger hos SAS utan hos SAA. Uppgraderar SAA dig till U-klass så är det det som syns hos SAS. Sen att SAA inte väljer att köpa poäng av EuroBonus för U-klass är ett beslut som SAA har tagit. Kanske är det som @AABack2ARN undrar, U kanske används för bonusresor.

En gång var jag fast i Singapore eftersom mitt flyg med LH var inställt. Bad om att bli ombokad till TG. När min nya biljett ställdes ut så var den i low economy (K) som endast gav 25% till Eurobonus. Jag bad dem att ändra klass till Q för att få full intjäning vilket de gärna gjorde.

Låt oss vända på steken: Säg att U-klass hade gett 200% i intjäning (såsom C, D, J, Z) medan B-klass gav 100%, hade du då velat ha 100% eller 200%? Enligt ditt resonemang så skulle du få 100% även om du faktiskt hade betalt för en upgrade.
Det är tyvärr inte lätt att vara kund och bonusprogram är en snårig djungel.

¨åg att någon skrev att baggaget var borta från Tromsø till Oslo...

Førra veckan råkade jag ut før lite av det samma, Bor u Ålesund i Norge och fløg till Stockholm, væskan hamnade 2 dygn i Malaga... På SAS hævdar man att jag fløg hem, (ja jag har en liten lægenhet i sthlm men bor och jobbar i Norge sedan 5 år) ær det någon annan som råkat ut før att flygbolag/førsækringsbolag hævdar att man bor dær man faktiskt inte alls bor? Och då till deras egna førdel?

Jag skulle vilja påstå att grundfrågan är huruvida en ny biljett utfärdades (reissue) eller kabinklassen helt enkelt uppgraderades.

Lufthansa skriver explicit att U-klass inte ger några poäng. United har inte U-klass med i sina tabeller. South Africans eget bonusprogram verkar vara helt revenue-baserat för egna flyg så det finns inte en enda bokningsklass uppräknad. U finns heller inte som bokningsklass i ExpertFlyer.

Toppen