Senaste nytt

Eget aktiebolag hur maximera EuroBonus poäng?

agehall

Medlem
Suck, vad trött man blir när man hör sådant där. Det är mina (och dina) skattepengar de slösar bort på idiotier. Kan de inte ägna sig åt att sätta åt de som uppenbart fifflar till att börja med?
 
Jag har regelbundet liknande erfarenheter av Skatteverket, det ena dummare beslutet än det andra. Har gett upp hoppet om någon form av rättvisa och konstaterar att Sverige ur det hänseendet inte är bättre än vilken korrupt bananrepublik som helst. Godtyckliga beslut av tjänstemän, där det är samma tjänsteman som handlägger överklagandena som tog det första beslutet.
Men ur mitt perspektiv så har jag valt att helt enkelt tänka på de kostnaderna som en del av företagandet, ungefär som att man får lägga på skyhöga försäkringspremier om man gör affärer i USA. Det blir liksom en del av det totala skattetrycket, eller samhällskostnad om man så vill, i brist på bättre ord.
 

Valley

Medlem
Suck, vad trött man blir när man hör sådant där. Det är mina (och dina) skattepengar de slösar bort på idiotier. Kan de inte ägna sig åt att sätta åt de som uppenbart fifflar till att börja med?

Är för dyrt.
Hade jag hetat Volvo, Ericsson, Nordea eller något sådant hade man aldrig bekymrat sig. Då vet man att man får på nosen av ett antal advokater som är villiga att slås till sista blodsdroppen.
Jag får vara glad som för många, många år sedan tecknade rätt försäkring.
 

Valley

Medlem
Jag har regelbundet liknande erfarenheter av Skatteverket, det ena dummare beslutet än det andra. Har gett upp hoppet om någon form av rättvisa och konstaterar att Sverige ur det hänseendet inte är bättre än vilken korrupt bananrepublik som helst. Godtyckliga beslut av tjänstemän, där det är samma tjänsteman som handlägger överklagandena som tog det första beslutet.
Men ur mitt perspektiv så har jag valt att helt enkelt tänka på de kostnaderna som en del av företagandet, ungefär som att man får lägga på skyhöga försäkringspremier om man gör affärer i USA. Det blir liksom en del av det totala skattetrycket, eller samhällskostnad om man så vill, i brist på bättre ord.

Klart intressant att första instansen man skall igenom med sitt överklagande mycket väl kan sitta i rummet bredvid de som driver ärendena.
Och nu börjar det också dyka upp skrämmande fall där bolag som sökt förhandsbesked inte kan få ett klargörande utan ett luddigt svar som inte är värt färgen på pappret.
Men, men. Nog med OT för denna gång. :D
 

Glenn E

Medlem
Jag gör så och bokför på 2893.
Det där med aktiekapitalet låter ju egentligen intressant eftersom det ökar utdelningsutrymmet med cirka 10 % av vad man satt in.
Fast mycket kan nog ändras nu när Alliansen gett vänsterpartiet frikort.
 

seat56f

Medlem
Får man ta serviceavgiften som en kostnad från t.ex. betalo eller billhop på företaget?

Ja, det bör inte vara några problem - det är ju en kostnad för att genomföra betalningen precis som att bolagets kostnader för att ha konto och betalservice i en bank är avdragsgilla. Det är heller inte olagligt att göra dåliga affärer (som t.ex. att betala räkningar med 2.5% påslag..).

Men som jag noterat ovan så ska ju eventuella bonuspoäng antagligen förmånsbeskattas (till oklart värde) och till synes omotiverat dåliga affärer är sånt som sticker ut i en eventuell revision, och risken finns att det börjar ställas frågor. Och har det väl börjat hittas småsaker kan de börja gräva mer. Ställd dig frågan: Är det värt det potentiella besväret för lite bonuspoäng? Bara att svara på frågor kostar tid, och tid är pengar.

(Dessutom är det inte en så stor vinstaffär: 2.5% brutto i påslag kan antas motsvara 1% netto, vid 60% skatt. Även vid max utväxling (Amex Elite) får du i bästa fall ihop 2% av summan i bonus om man värderar till 10 öre/eurobonuspoäng. Lägg på riskpremie på avgiften enligt ovan...)

Disclaimer: Innan det avgjorts (i domstol, i värsta fall) så vet man inte.
 

Brandten

Medlem
Precis som andra redan förklarat, väldigt enkelt: Egna utlägg. That's it.
Fast redan där kan man väl börja diskutera vad utlägg är? Jag med eget IT-bolag kan ju köpa in en server från Dustin för 100.000kr på eget kort och kalla det utlägg.

Ha ett Additional Card för alla företagsutgifter så blir det enklare att stämma av mot faktura, även för redovisning/revision.
Man kan inte ha additional card hos COOP MedMera som är det kort av de två som TS ska skaffa som ger bäst utdelning till EB-poäng (om jag förstått TS önskemål korrekt). Om man inte kan ha "familjemedlemmens" extrakort som ett additional card (dock med hennes/hans namn på).
 
Fast redan där kan man väl börja diskutera vad utlägg är? Jag med eget IT-bolag kan ju köpa in en server från Dustin för 100.000kr på eget kort och kalla det utlägg.

Absolut, och det vore väl dumt att inte göra så. Jag hade över 100' på utlägg för bolaget föregående månad, av den typen. Sist jag betalde för en konferens så frågade jag uttryckligen om jag kunde ta det direkt på kortet istället för att de skulle skicka en faktura. Blir ju inte dyrare för företaget i det fallet.
 

Najk

Medlem
Man kan inte ha additional card hos COOP MedMera som är det kort av de två som TS ska skaffa som ger bäst utdelning till EB-poäng (om jag förstått TS önskemål korrekt). Om man inte kan ha "familjemedlemmens" extrakort som ett additional card (dock med hennes/hans namn på).

Coop ger ju lite mer EB-poäng än Amex Premium men jag hade nog försökt köra på Amex så 241 säkras, samt även fundera på om inte Amex Elite hade varit värt det. Är det mycket utlägg så ger ju Amex Elite bättre utdelning samt två 241 vouchers om man når 300k.
 
Toppen