Senaste nytt

Gin & Tonic-tråden

Fever tree även i loungerna :)

The agreement between the two businesses will introduce Fever Tree, to a new global audience
as it will be served on long haul flights in first and club world cabins from August.

The premium tonic water brand will also be served to travellers in British Airways lounges at Heathrow,
Gatwick, Manchester, Newcastle, Aberdeen Edinburgh and Glasgow

Over two million gin and tonics are served to weary travellers on British Airways flights
Fever Tree takes to the skies with British Airways deal - Telegraph
Fever-Tree: The architects of premium tonic taking on the drinks giants - Telegraph

Med tanke på hur mycket GT som dricks av forumets medlemmar och hur mycket det diskuteras här så måste jag säga att jag under en längre tid nu varit extremt förvånad över att det inte finns någon tråd här som handlar om att koka sin egen tonic. Till och med jag (som inte dricker gin...) testade att göra egen tonic för ett par somrar sen, och det var riktigt trivsamt - smakade betydligt intressantare än annat tonic-vatten jag druckit.

Det recept jag utgick från är det som finns på denna url: Tonic – hemmagjord — Tockasvansen på Taffel.se

Någon annan som har erfarenhet av att göra sin egen tonic?

Med tanke på hur mycket GT som dricks av forumets medlemmar och hur mycket det diskuteras här så måste jag säga att jag under en längre tid nu varit extremt förvånad över att det inte finns någon tråd här som handlar om att koka sin egen tonic. Till och med jag (som inte dricker gin...) testade att göra egen tonic för ett par somrar sen, och det var riktigt trivsamt - smakade betydligt intressantare än annat tonic-vatten jag druckit.

Det recept jag utgick från är det som finns på denna url: Tonic – hemmagjord — Tockasvansen på Taffel.se

Aldrig testat, men blev inspirerad nu! Men verkar stöta på lite patrull på det där med kinabarken, vart fick du tag på den?

Det finns flera poster i den här tråden om att koka själv, ännu ingen som funnit inspiration och testat,
alternativt har de gjort det men håller tyst om resultatet ;)

Här är ett annat recept
http://www .jeffreymorgenthaler.com/2008/how-to-make-your-own-tonic-water/

Ett annat alternativ är att köpa kininsirap och sen blanda med det som grund

OB-PD254_ginton_OR_20110811191718.jpg
309aeafdb25e038d30a4d87533691155.jpg

Jag har gjort tonic hemma ett par gånger och då har jag använt mig av Jeffrey Morgenthalers recept från hans hemsida, det Homer länkade här uppe.
Första gången tyckte jag det blev på tok för bittert, så drog ner andelen kinabark, vilket blev en klar förbättring. Smaken är väldigt olik kommersiell tonic men jag är fortfarande inte 100% nöjd med resultatet.
Jeffrey har kommit på ett nytt recept (han var inte heller helt nöjd med det första) som han publicerat i sin bok The Bar Book, där man först gör en tincture på kinabark och vodka som sen kan användas för att krydda till sin tonic syrup. Har inte testat detta recept än (GTn har fallit lite i skymundan senaste tiden) men det verkar lovande då man lättare kan kontrollera bitterheten.

Tycker det överlägset svåraste momentet är att försöka få tonicen så klar som möjligt. Synintrycket är en viktigt del och silar man för dåligt ser ens GT ut som en gyttjepöl. Har använt mig av kaffefilter och en stor dos tålamod men silduk eller liknande är säkert ännu bättre då kaffefilter tenderar att klägga igen och gå sönder titt som tätt.

De som producerar tonic kommersiellt använder kininextrakt, som är klassat som läkemedel
och går inte att köpa utan problem.

Däremot kan man själv extrahera kininet från barken såhär, börjar vid 45:33

Toppen