Senaste nytt

Inställt/försenat flyg på SAS longhaul tråd

"Vi har haft planlagt og uplanlagt vedligehold, som har skubbet til hele trafikprogrammet, og det er utroligt beklageligt. Jeg vil kalde det en utilfredsstillende start på sommeren, som desværre har skabt forsinkelser og enkelte aflysninger," lyder kommentaren fra pressechef Trine Kromann-Mikkelsen fra SAS i Danmark.

Airbus A330-flyet LN-RKH er søndag kommet tilbage i drift fra det A-check, som er trukket ud. Dermed skulle langdistancetrafikken efter planen normalisere sig i løbet af mandagen."

Nja, SK935 är fem timmar och tio minuter sen i nuläget ut från Kastrup, SK983 en och en halv timme sen i nuläget ut från Kastrup och SK901 beräknas bli fyra timmar sen ut från Kastrup idag.

"Vi har haft planlagt og uplanlagt vedligehold, som har skubbet til hele trafikprogrammet, og det er utroligt beklageligt. Jeg vil kalde det en utilfredsstillende start på sommeren, som desværre har skabt forsinkelser og enkelte aflysninger," lyder kommentaren fra pressechef Trine Kromann-Mikkelsen fra SAS i Danmark.

Airbus A330-flyet LN-RKH er søndag kommet tilbage i drift fra det A-check, som er trukket ud. Dermed skulle langdistancetrafikken efter planen normalisere sig i løbet af mandagen."

Nja, SK935 är fem timmar och tio minuter sen i nuläget ut från Kastrup, SK983 en och en halv timme sen i nuläget ut från Kastrup och SK901 beräknas bli fyra timmar sen ut från Kastrup idag.
Och då glömde jag SK995 som just nu är nästan tre timmar sen ut från Kastrup ikväll.

Ingen bra start på sommaren.

Undra hur det gick för @Kris ?
Ursäkta dröjsmålet... Har landat på slutdestination nu.
Det var riktigt saftiga jetvindar, men det hjälpte inte. Min ~3h connection från PVH T2-->T1 blev nerskuren till 45min. Men... bussgate på det gjorde inte saken bättre. Borde vara förbjudet att tillämpa bussgate på widebody! (iofs annars också, men någon stans skall man väl börja). Var dock först i immigration som var helt kö-fri. Bara att susa igenom.

Trisst att vara strandad med en Scary-team connection (China Eastern) som *G. Sist i kön osv... Väldigt låg nivå av sympati från ground staff.

Well, jag blev sedermera ombokad på ett senare MU-flyg; från Shanghai Hongqiao. Så det var vara att slänga sig i en taxi för att säkert hinna (you never know med trafik osv). Väl framme på Hongqiao nekades jag in-checkning (jag frågade mannen på Pudong ticket office 10ggr om allt var ok och fick bekräftat flightnummer osv). Inchecknings-mannen på Hongqiao mumlade något på kinesiska och pekade på ticket office. Suck... ny kö. Damen på ticket office gjorde det extremt avancerade arbetet att skriva mitt 117-biljettnummer på en lapp och skickade mig tillbaka till in-checkningen. Denna gången funkade det fint.

Så långt allt gott. När jag lite halvstressad (ville inte missa denna flighten osv) kom igenom security kollade jag på skärmarna och _samtliga_ flighter från Hongqiao var försenade; in mass. Boarding 5h sent. 1h tarmac och sen normal flight (där normal inrikestur i Kina är full jämförbart med ett barnkalas på socker-steroider).

That's it. I'm still alive. :)

Btw. kollade SAS EU-flyer. Står att ersättning utgår om man är "in-checkad" hela vägen. Detta var jag ju inte, eftersom CPH inte kunde checka in mig på MU-flighten. Dock var ju allt på samma 117-biljett. Så jag tänker ju ge det en chans... Tips mottages tacksamt. Bästa tips belönas med en Classic på CPH :)

SK903 skulle idag (igen) beflygas av LN-RKH men det gick dessvärre inte så bra :( Men bättre det än att de chansar. Det tråkiga är att samma visa verkar ha upprepat sig som den 24JUN då samma maskin försökte flyga SK903; ständiga framflyttningar och sedan cancellering när i stort sett alla anslutningsmöjligheter i Europa försvunnit.

SK909/SK910 skall enligt sas info beflygas av HiFly A340-500 i morgon. Om det är den inredning som hänvisas till på hemsidan (Hi Fly - CS-TFX är det lyft för C-passagerarna jämfört med övriga A340. Men det kan säkert finnas olika konfigurationer.

Och som nämns ovan, ett antal av deras övriga flighter är (ordentligt) sena. Men långt ifrån Kjos-sena ;)

Toppen