Senaste nytt

Courtesy upgrade på SAS longhaul som Eurobonus Diamond/Pandion

AABack2ARN

Medlem
Har funderat lite mer på detta med de olika uppgraderingsmöjligheterna

Rimligtvis borde "Courtesy upgrades" enbart delas ut i de tillfällen när det egentligen inte behövs, dvs då det inte är fullt/överbokat i den kabinen man uppgraderas från eftersom det annars borde kallas op-up. Att SAS borde bli bättre på att säkerställa att op-ups delas ut i rätt ordning tycker jag är givet (EBD ska ha högre prioritet än EBG osv).

Min egen känsla är också att OT har en tendens att gå igenom när det är fullt i kabinen man uppgraderas ifrån. En tom businesskabin betyder inte mycket har ju flera erfarit. På senare tid har vi läst om flera som nekats OT och erbjudits cashuppgradering. Fördelen för SAS är väl mer kontanter in men inte behöva dela ut mer poäng (samt att de kan sälja dessa uppgraderingar till personer som inte är med i Eurobonus).

Poänguppgradering vid gate från alla klasser är ju en fantastisk förmån som har den fördelen för SAS att de minskar den utestående poängskulden.

Personligen tror jag att många uppgraderingar kommer gå från Go till Plus då jag tror att 56 platser i plus är aningen för många, men återigen, om det beror på att Go är överbokad så är det inte längre en cortesy upgrade utan en op-up i min värld.

Nu var det ett tag sedan jag flög SAS longhaul men upplever att det är relativt hög beläggning i C på linjerna till EWR/ORD. (De andra har jag inte flugit.)
 

agehall

Medlem
Varför skulle det bli färre platser tillgängliga?

En utdelad sådan här uppgrade = en plats mindre som kunde ha uppgraderats till för poäng.

Det logiska är väl att inte fylla upp Business med EBD-uppgraderingar, utan att spara några platser för poänguppgraderingar i sista minuten. Med tillgång till relevant statistik på hur ofta man säljer gateuppgraderingar så kan man räkna ut hur många EBD man ska flytta upp på varje avgång.

Men @fcx, nu är jag lite besviken på dig. När har SAS (eller något annat flygbolag för den delen) gjort logiska saker..? :)
Jag tror vi kommer att se, precis som nu med OT och standby-upgrades, massor av fall där EBD-upgrades ges trots att OT nekats.
 

fcx

Medlem
En utdelad sådan här uppgrade = en plats mindre som kunde ha uppgraderats till för poäng.



Men @fcx, nu är jag lite besviken på dig. När har SAS (eller något annat flygbolag för den delen) gjort logiska saker..? :)
Jag tror vi kommer att se, precis som nu med OT och standby-upgrades, massor av fall där EBD-upgrades ges trots att OT nekats.

Jag skrev "det logiska" med flit :) Om SAS väljer att välja "det logiska" återstår att se.
 

agehall

Medlem
Då är vi nog rätt överens om hur det kommer att funka i praktiken.. :)

Kom igen nu SAS - överraska oss positivt!
 
  • Gilla
Reactions: fcx
Rimligtvis borde "Courtesy upgrades" enbart delas ut i de tillfällen när det egentligen inte behövs, dvs då det inte är fullt/överbokat i den kabinen man uppgraderas från eftersom det annars borde kallas op-up. Att SAS borde bli bättre på att säkerställa att op-ups delas ut i rätt ordning tycker jag är givet (EBD ska ha högre prioritet än EBG osv).
Det er jo netop en operationel opgradering.

Hvor står der at status i EuroBonus / andet Star Alliance FFP giver prioritet ved operationelle opgraderinger?
 

tomle

Medlem
Damn, man skulle alltså ha ringt till SAS och bett dem att ändra till EBD... Provade på hemsidan men det sparades inte, visade EBG när jag laddade om.
 
Toppen