Senaste nytt

Varför all hype kring Qatar Airways?

Hehe... blir ju rätt fånigt... så @Traveller förstår inte varför folk flyger QR för att det inte passar hans slutdestination i Hong Kong? :) De har väl andra destinationer som kan passa andra resenärer, eller? :)

Själv förstår jag inte folk som åker tåg, för det funkar rätt uselt för mig till Shanghai. ;)

Alltså, vi har väl alla olika kriterier för att bestämma våra inköp? Jag tycker det finns fantastisk många options att ta sig till Shanghai exempelvis. Vissa av dem passar inte mig, andra passar mig. Andra gör olika prioriteringar. Det är väl inget konstigt? Avgångstid, ankomsttid, sovtid, säte, pris, ombordservice. Rätt stora skillnader på alla dessa mellan alla olika alternativ.

Min erfarenhet av Qatar är ganska ny (jag flyger ju en hel del långa sträckor) och jag var inte heller imponerad av servicen ombord på det andra benet. Tråkig meny utan västerländska alternativ, kall mat som fick värmas 3 gånger, vin som var alldeles för kallt och måste värmas upp i händerna (personalen påstod att det hade att göra med lastningen men andra bolag kan ju) samt som sagt, för kort sömn. Visst är det så att man flyger fina 787 upp emot de Europeiska städer man hämtar sina passagerare från men sedan - sedan är det ju många plan som är äldre på sträcka nummer två och då även i många fall med stolar i business class som inte är 180 graders pitch = besvikelse!

Att man sedan hamnar i en lounge i Doha som inte serverar alkohol om man vill ha det är ju rätt mesigt det också. Det där förstår jag inte även om det nu har med religion att göra. Utbud av filmer är okay ombord men totalupplevelsen måste man nog vara ärlig och säga att det kan vara mycket bättre än Qatar.

Jag flög Qatar Airways i helgen - Boeing 787 från Tokyo till Doha och Airbus A380 vidare till Paris.

Mina snabba tankar:

Qatar Airways Business Class på Boeing 787 måste tillhöra dom bästa kabinerna på marknaden. Bra urval på viner, god mat och bra IFE system. Servicen var 75% av Singapore Airlines, dom hade en del strul på flighten som irriterade.

Al Mourjan loungen i Doha måste tillhöra dom allra bästa Business Class loungerna i världen. Var annars hittar du Krug i baren, bra lagad frukost, kockar som grillar din smörgås, "handgjord" Cappuccino, duschrum á la bra Spa och fina vilorum där du kan sova. När jag var där var det inte speciellt fullt (07:30 på morgonen) men jag har förstått att det kan skilja kraftigt.

Qatar Airways First Class på Airbus A380 är också toppklass även om jag kanske föredragit en mer privat svit. Bra utbud på mat och drycker (Krug återigen) men ingen caviar på frukostflighterna :( Baren ombord är riktigt kul och ett ställe där jag gärna hängt lite mer om jag inte flugit ensam. Servicen var återigen 75% av Singapore Airlines.

Jag stördes inte så mycket av stoppet i Doha även om det förlängde flighten. Skönt med frukost och en dusch, landade fräsch i Paris. Sov sex timmar på första segmentet och två till på andra.

Börjar man sedan räkna in priset i kalkylen så är det home run för Qatar Airways enligt mig.

For meg er Qatar Airways fullstendig usmakelig, så hypen gjør bare flyselskapet enda mer usmakelig for meg :p (liker best underdogs)

... Baren ombord är riktigt kul och ett ställe där jag gärna hängt lite mer om jag inte flugit ensam. Servicen var återigen 75% av Singapore Airlines.....Börjar man sedan räkna in priset i kalkylen så är det home run för Qatar Airways enligt mig.
Baren i A380: Jeg elsker de proaktive bartenders og de alternative snacks og drinks der serveres der. Vores næste BC-hjørne må kunne presses ind her? Service niveau og FA´s forståelse af passagerens karakter og behov: Holder med at SQ er en klasse bedre. På den anden side er TK 1-2 klasser lavere...

Flyger man privat är det vanligt att man inte värdesätter sin tid. Flyger man i jobbet blir det dock en stor kostnad att dels ta en omväg och dels att inte komma fram utvilad. Jag har all förståelse för de som vill "snåla" lite i det privata resandet och ta en lite udda väg - behöver man inte komma fram pigg och fräsch till ett möte 2h efter touch-down så finns väl ingen anledning att spara lite...
Tror du har missuppfattat nått det ät den privata tiden som är värdefull medan jobbtiden är mindre viktig. Jag har typ 200 dagar att jobba på men bara 30 semesterdagar

Tror du har missuppfattat nått det ät den privata tiden som är värdefull medan jobbtiden är mindre viktig. Jag har typ 200 dagar att jobba på men bara 30 semesterdagar

My point exactly. Därför vill jag komma fram utvilad när jag har semester och därmed vill jag inte ha korta longhauls.

Toppen