Senaste nytt

Hur jämför man valuta/växelkurs på bästa sätt?

Här kan du hitta växelkursen på Československá obchodní banka, a.s. webbsida. (ČSOB, en av de största bankerna i Tjeckien)

CSOB - Exchange rates

Screenshot20150608_01.png

Du tittar på "Purchase" av "Foreign exchange - cash".
"Purchase" betyder att banken köper utländska valuta av dig.

T ex:
1 SEK blir 2,879 CZK
1 EUR blir 26,867 CZK
1 USD blir 25,231 CZK

Jag antar att det där är tjeciska riksbankens riktkurser. Som privatperson lär du batala andra priser plus eventuella avgifter. Påslaget (spreaden) varierar ofta ganska mycket olika valutor (och veckodag). I Sverige har jag sett mellan +-2% till +-6% på exempelvis forex jämfört med fix-kurserna på text-tv.

Jag antar att det där är tjeciska riksbankens riktkurser. Som privatperson lär du batala andra priser plus eventuella avgifter. Påslaget (spreaden) varierar ofta ganska mycket olika valutor (och veckodag). I Sverige har jag sett mellan +-2% till +-6% på exempelvis forex jämfört med fix-kurserna på text-tv.
Nej, interbank kurserna är på vänster sida (cashless) av tabellen och det är den kursen man får när man växlar på deras kontor.
Jag vet dock ej om de tar någon avgift för växling av utländsk valuta.

Nej, interbank kurserna är på vänster sida (cashless) av tabellen och det är den kursen man får när man växlar på deras kontor.
Jag vet dock ej om de tar någon avgift för växling av utländsk valuta.

Selling a foreign currency for cash – banknotes and coins
2 % of the sold foreign currency, min. CZK 50
http://www.csob.cz/WebCsob/Csob/Sazebniky/Sazebnik_FO_en.pdf

(kan ju finnas något finstilt att man måste vara kund för att få den kursen)

Hej, har rest fram och tillbaka till Tjeckien under mer än 20år. Har gjort flera analyser på vilken växling som är mest fördelaktig och Forex visar sig vara bättre än bankerna. Som nämnts tidigare, växla inte i Tjeckien.

Toppen