Senaste nytt

Varför har SAS så skitiga plan?!

Så här såg det alltså ut när flygplanet stod parkerat vid gaten (med mig ombord). Tror aldrig jag har sett ett smutsigare flygplan, det ser ut som om någon har smetat in hela flygplanet i lera. Man kan ju undra hur de lyckas få planen så smutsiga.

Visa bifogad bild 35859

Det var OY-KBD
Oj, det var det värsta jag har sett. Då har jag ändå reagerat på att SAS flyger med betydligt skitigare plan än många andra. Hoppas att dom tar och kammar till sig lite nu när dom får nymålade fina plan, annars lär ju dom också se förskräckliga ut efter ett tag.

Oj, det var det värsta jag har sett. Då har jag ändå reagerat på att SAS flyger med betydligt skitigare plan än många andra. Hoppas att dom tar och kammar till sig lite nu när dom får nymålade fina plan, annars lär ju dom också se förskräckliga ut efter ett tag.
Läste i någon intervju för länge sedan att det är någon ny typ av färg som inte skall vara så mottaglig för smuts att fästa på. Kan ju hoppas :)

Tycker bilden ovan var riktigt cool och visar hur luften rör sig runt flygplanet. Planet verkar ju flugit igenom en riktig skitstorm...

Men det är så klart - jag föredrar rena plan oavsett om det är en säkerhetsfara eller inte.

• Gilla
Reactions: El0
Jag skulle nog faktiskt vara mer orolig över att sätta mig i ett smutsigt flygplan, då smutsen på utsidan kan täcka igen statiska luftintag och slå ut höjdmätaren, bland annat…

Du som har reist såpass mye burde vite bedre enn som så. Det er flere radio altimeters under magen på et fly, som ikke påvirkes av skitt da det ofte blir mye skitt under magen på et fly og flyprodusentene har tenkt på såpass. Da ville jeg vært mer bekymret for å havne ombord et Turkish-fly hvor de ikke klarer installere disse korrekt... Statiska luftintag, usikker på hva du mener... Tenker du på RAM air intakes? De er også designet til å takle sørpe-takeoffs, så jeg er usikker på hvorfor du mener sot og partikler skulle være et problem?

Oavsett om det har med säkerhet att göra eller inte, så torde det väl ligga i ett bolags intresse att vårda varumärket. Det är ju basic brand management och andra bolag klarar ju det. Det må hända att det inte är det absolut viktigaste och avgörande i valet av flygbolag, för mig personligen, men det är ändå en viktig aspekt när det kommer till helhetsintrycket. Tycker nog absolut att det hör hemma på en sida som denna att lyfta upp frågor som dessa.

Toppen