Senaste nytt

Bagage på SAS-resa där första sträckan är med Virgin America

Jag såg också den texten och håller med om att SAS skulle få det svårt att ta sig ur en sådan situation. Samtigt har jag ett starkt minne av någon (här på forumet?) behövde bråka med SAS rejält för att få något som alltid gäller - men uppenbarligen enbart om det uteslutande handlade om SAS-flyg.

Det kan vara så att det var en SAS Plus biljett som inte gick att avboka för att en sträcka var utförd av Lufthansa.

Väldigt intressant. Gäller inte 24h för ALLA flyg är de galna, i paritet med olika bagage- och milesregler beroende på vilket skumt bolag de har på nån sträcka. Nej förresten, hade varit ännu värre detta. Någon som upplevt att 24h inte gällde??

Förresten fått svar på mitt mail, glömde bort den här tråden i ett ögonblick :D

Så här skrev jag.
Jag vet att Virgin America tar 25 dollar per incheckad väska. Men bör inte SAS regler för bagage gälla om jag börjar min resa i Sverige? Exakt så här ser det ut. Allt är på samma biljett & bokning.

Utresa: SAS till San Francisco från Köpenhamn (inga konstigheter med bagage då det är SAS hela vägen)
Hemresa: Virgin America till Chicago och därifrån SAS hem till Stockholm.

Eftersom resan påbörjas med SAS bör väl också SAS bagageregler gälla för hela resan?

Och fick då följande svar av SAS.
Ja det stämmer att det är SAS bagageregler som ska gälla för hela resan men det är inte alltid att våra partners är medvetna om detta. Detta är dock ett undantag från IATAs bagageregler som man har med SAS. Egentligen så är det bagagereglerna hos det första flygbolaget som startar resan från USA som gäller.

Förresten fått svar på mitt mail, glömde bort den här tråden i ett ögonblick :D

Så här skrev jag.

Och fick då följande svar av SAS.
Det där svaret fick jag också, men det är viktigt att skilja på vad som är bagageregler och bagageförmåner. Förmånen som EBG/EBD att ta med sig mer bagage gäller inte, utan det är bara vad regeln säger som gäller, dvs 1 bagage (på sträckan som utförs av Virgin America).

Och nu fick jag svar på min följdfråga. Hmm :D

Jag: Hej! Betyder det där att jag behöver betala eller INTE betala för säg 3 incheckade väskor?

SAS: Det betyder att du egentligen har rätt till att checka in 3 väskor på 23 kilo/styck utan kostnad. Men det kan ibland bli problem med våra samarbetspartners när man reser ifrån USA. Skulle du behöva betala för detta ändå så sparar du kvitto och skickar in till vår Customer Care avdelning för återbetalning.

• Gilla
Reactions: ekf
Suck, så du har fått information helt tvärt emot den informationen jag fick från SAS Customer Care där de enbart sa att jag hade rätt till 1 bagage.
Att man får olika svar från customer care och gold/diamond/pandion supporten är rätt uppenbart. Kanske ska dra det en gång till och se vad de säger.

Suck, så du har fått information helt tvärt emot den informationen jag fick från SAS Customer Care där de enbart sa att jag hade rätt till 1 bagage.
Att man får olika svar från customer care och gold/diamond/pandion supporten är rätt uppenbart. Kanske ska dra det en gång till och se vad de säger.

Beror nog på vem som sitter bakom ratten mer än avdelning, men jag hade nog kört ärendet på nytt utan tidigare bakgrund och gjort så tills dom betalade.

Om du vill ha hela mailet med namn etc, hör av dig via PM.

Beror nog på vem som sitter bakom ratten mer än avdelning, men jag hade nog kört ärendet på nytt utan tidigare bakgrund och gjort så tills dom betalade.

Om du vill ha hela mailet med namn etc, hör av dig via PM.
Jag har dragit det till diamond supporten igen i och med att jag fått exakt samma svar där ifrån tidigare som du nu fick. Får se vad de säger.

Toppen