Senaste nytt

SAS Crew uppgraderar kompisar - kul eller helt åt skogen...?

Alf

Medlem
Vad pratar vi om för pengar? Jo vi pratar om felräkningspengar när det gäller så stora bolag. Ser inte något fel av denna slags uppgraderingar. I regel är mat lastad så det räcker, annars görs ingen uppgradering. Då äts maten upp av crew eller slängs.

Pengar är inte allt!
 
M

Monkey_Class

Guest
Dette gjelder altså bare SAS - i dine øyne? At kompiser får lavere pris på biler hos bilforandlere er OK? At man på butikk selger varer til venner på discountpris er ok? At man på tog og båt får benefits? At venner får priori ved jobbsøk? Men akkurat hos SAS så er friendship benefits quote: "nesten kriminelt"?

Fel jämförelser - det är som om du betalar för en 320 men får en M3 före andra kunder som har varit trogen bilhandlaren i många år. Det du talar om är rabatter och det är något helt annat.
 
Jag vet inte om du läser vad jag skriver men jag håller med om att det skall uppgraderas - inga problem med det. Det enda jag vill är att det skall finnas lite cost-benefit bakom det hela. Att uppgradera en kompis bara för att denne är kompis är fel i min bok. Däremot är det helt OK att uppgradera en SAS trogen person eller en som för med sig goodwill typ en kändis men en polare har liksom (oftast) ingen payback.

Sedan tror jag inte på frihet under ansvar hos fotfolket för de ser inte the big picture och då är det bättre i många fall att ha klarar regler. Om man satte upp en uppgrade for dummies så skulle det snarare förenkla för personalen än att ha det som nu för då slipper man hålla på och göra en massa bedömningar som man sedan måste argumentera för efteråt. Men har man ett tydligt styrande regelverk i sådana fall så är det lätt att hänvisa till det.
Skulle nog spara en hel del tid för dem (och besvär).

Sedan behöver inte SAS öka effektiviteten - de måste laga sitt blödande magsår. Att profilera sig som ett flygbolag med god service och hög standard kommer SAS aldrig att lyckas med. Så länge vi har facket så kommer vi att få stå ut med de många sura drakarna som finns ombord (med det inte sagt att det inte finns bra personal - för det gör det - men de är inte i majoritet)
Hög standard - nu har de iofs börjat att uppgradera flottan och inredningen men för mig känns det som om de satsar på fel häst i det här läget. Min senaste resa i lördags innehöll allt det som SAS verkligen borde jobba med. Nu var Diamondsupporten väldigt på tårna så jag har fått min kompensation redan idag.

Fast vem bevisar vad som är kostnadseffektivt? Min champagne där för fem år sen var sannolikt det. Men vem skulle bevisat det?
Hur mäter man good will och PR? Hur definierar man en "kändis"? Det är så mycket gråa områden att du kommer aldrig kunna ha ett tydligt regelverk (förutom möjligtvis "det görs inte någonsin"). Återigen så tror jag att tiden du hade behövt lägga ner på att skapa ett sådant regelverk och sedan se till att det åtföljs är en högre kostnad än att det ibland sker uppgraderingar på lite lösare basis.

Din åsikt om fackföreningar tror jag vi konstaterat innan att jag inte delar så den diskussionen känns rätt meningslös.

Jag vet liksom inte hur jag skall ställa mig till det här? För mig är det en självklarhet att man i ett service yrke skall le och göra sådana saker men det hör inte ihop med att man skall uppgradera sina kompisar bara för att de är kompisar - när det finns andra som borde uppgraderas före.

Fast varför ler personalen? För att du säger åt dom eller för att dom vill? Vilket tror du ger bäst service mot kunden?
Återigen, allt går inte att mäta. Men jag tror stenhårt att bolag som har en vettig attityd till sina anställda generellt uppvisar bättre resultat även på mätbara KPIs. Det handlar för min del egentligen mer om inställningen i allmänhet inom bolaget till vilka friheter personal har etc än om sakfrågan om uppgraderingar.
 
M

Monkey_Class

Guest
Vad pratar vi om för pengar? Jo vi pratar om felräkningspengar när det gäller så stora bolag. Ser inte något fel av denna slags uppgraderingar. I regel är mat lastad så det räcker, annars görs ingen uppgradering. Då äts maten upp av crew eller slängs.

Pengar är inte allt!
Det här liknar lite det här med som vi pratade om i en annna tråd - du vet att man antar att det är fler risker idag pga av CCs arbetssituation.
Samma här - du har ingen aning om hur mycket det kostar utan bara gör antagandet att det är pissepengar.
Det enda vi kan konstatera just nu är att det kostar men inte hur mycket.
 

gdaily

Medlem
Japp jag vet.

OT: Fru AABack2ARN har 200+ av dessa uppgraderingar som vi aldrig gör oss av med (vi bokar oftast i F). Förr kunde man lösa in dem mot poäng men det är stoppat nu. Själv får jag ju gratisuppgradering på grund av status om det mot förmodan skulle behövas...
Kan man inte använda dessa att uppgradera andra? I så fall har du ett gyllene läge i Marknadsplatsen ju...
 

Dr. Miles

Expert
Jag förstår inte heller varför vissa är så upprörd över att någon
  • Det finns olika skäl till Op-Up
  • Du bordar sist.
  • Du checkade in först.
  • Du checkade in sist.
  • Du reser ensam.
  • Du reser i grupp med rätt antal människor.
  • Du har inte beställt special meal.
  • Du har status.
  • Du reser i högre kabinklass på anslutningsflyg.
osv osv....

Om check in-/gatepersonalen måste uppgradera någon för att det är fullt i Economy class, så är det inte någon "rättighet" att de som har status får uppgradering.
Som @Concorde skrev tidigare, den som gör livet lättare för dessa personer får ofta Op-Up.
Sedan kan det vara så att den personen råkar att vara en kompis/bekanta till personalen, men så länge du inte har köpt Business class (eller högre) har du inte ens rätt att var sur. Du har inte köpt den produkten (uppgraderad kabinklass).
 

dino_81

Medlem
Jag tycker det är helt fel och på gränsen till kriminellt att ge saker till sina "kompisar". Det är ju som att ge bort en 12 rätters avsmakningsmeny till polaren fast han bara har beställt en 6 rätters, eller oxfile när denne beställer fläskfile. Vem är det som får betala - jo! krögaren (SAS och indirekt andra passagerare).

Vet inte riktigt vilket av dina inlägg i tråden jag ska citera så jag väljer det första. Och även ett annat inlägg från en annan tråd som du beskrev ditt alldeles egna sätt att få till en uppgradering. Med hjälp av en kompis som jobbade på SAS dessutom.

Med SAS CPH/PEk så har jag blivit uppgraderad många ggr fast än fler från PEk/CPH.
Ett trick jag brukar köra med när kärran inte är full är att jag kör med linen (fast på engelska):
- Jag hoppas att Ni verkligen har fått faxet om min uppgradering som jag skulle få av customer care som plåster på såren för en händelse på väg hit.
(givetvis har de inte fått något å då ber jag dem att ringa och kolla)
Då jag checkar in sent och de inte har något nummer och börjar leta efter det så säger jag - Här är numret så slipper Ni leta då vi har ont om tid. När de ringer så svarar min kompis som är med på "noterna" (de dagar han är upp då han jobbar skift)

Dert ovan har funkat lite då och då beroende på hur "säker" lead agent är :)
Fult knep - javisst men i krig och kärlek är allt tillåtet :)

Med all respekt har jag har svårt att ta din upprördhet över att kabinpersonal uppgraderar en kompis/bekant på allvar när du själv stoltserat, i mina ögon sett, med andra sätt till uppgradering som definitivt gränsar till det kriminella.

Min åsikt i detta mer aktuella ärende är att jag tror att liknade uppgraderingar grundade utifrån vänskapsband och släktskap sker till och från och jag har absolut inga problem med det (däremot bör man inte tala öppet om det, tex. utifrån reaktionerna i denna tråd). Jag tror dock att så sker mer ofta då det finns platser lediga i C och inga aspirerar på poäng-/kontantuppgradering än tvärtom.
 
Last edited:

Alf

Medlem
Det här liknar lite det här med som vi pratade om i en annna tråd - du vet att man antar att det är fler risker idag pga av CCs arbetssituation.
Samma här - du har ingen aning om hur mycket det kostar utan bara gör antagandet att det är pissepengar.
Det enda vi kan konstatera just nu är att det kostar men inte hur mycket.

Du har oftast en väldigt överlägsen attityd i dina kommentarer och har svårt att ta till dej andras synpunker.
När du för min del hänvisar till tidigare diskussion om flygsäkerhet i tekniska flygsystem så anser jag stt jag har lite på fötterna, jag har jobbat med flygsäkerhetsfrågor och analyser de senaste 30 åren av mitt yrkesverksamma liv.

Nör det gäller kostnaden för en uppgradering har jag inte den i antal kronor, men någon högre matematik behövs inte för att räkna ut vad en uppgradering kostar flygbolaget. Det är fråga om vad du skriver, "pissepengar".

Du får helt enkelt finna dej att jag har mina egna åsikter, oftast baserade på ett helt yrkesverksamt liv, om det nu är något du kan ha förståelse för.

Med tanke på vad du uttryckt för åsikter ovan om uppgradering borde du tagga ner en hel del.
 
Toppen