Senaste nytt

Tid för transit på Arlanda - Terminalbyte

Drar liv i en gammal tråd. Ankommer till ARN en fredageftermiddag i augusti med SK från MMX till T4 och har 55 min transfer till ARN-RIX (SK) från T5, borde väl vara lugnt?
 
Drar liv i en gammal tråd. Ankommer till ARN en fredageftermiddag i augusti med SK från MMX till T4 och har 55 min transfer till ARN-RIX (SK) från T5, borde väl vara lugnt?
Hej, välkommen till BusinessClass, @Griffin!

Jag gissar att du har bokat resan som två separata biljetter då Minimum Connection Time (MCT) är minst en timme när man byter från inrikes till utrikes på Stockholm Arlanda.
Kod:
STANDARD.D/D...D/I...I/D...I/I.
ONLINE    .20  1.00  1.00  1.00
OFFLINE   .20  1.00  1.00  1.00

Personligen tycker jag att en timmes bytestid på Arlanda mellan inrikesflyg till utrikesflyg är lite tight men om du har tillgång till Fast track, kan du nog hinna med.
Kommer du att ha incheckat bagage på din inrikes flyg?
 
Hej, välkommen till BusinessClass, @Griffin!

Jag gissar att du har bokat resan som två separata biljetter då Minimum Connection Time (MCT) är minst en timme när man byter från inrikes till utrikes på Stockholm Arlanda.
Kod:
STANDARD.D/D...D/I...I/D...I/I.
ONLINE    .20  1.00  1.00  1.00
OFFLINE   .20  1.00  1.00  1.00

Personligen tycker jag att en timmes bytestid på Arlanda mellan inrikesflyg till utrikesflyg är lite tight men om du har tillgång till Fast track, kan du nog hinna med.
Kommer du att ha incheckat bagage på din inrikes flyg?
Jag har gjort T4-T5 (F pir) på 25 min som snabbast
 
Har man inte fasttrack så brukar man kunna kapa en del tid på att gå åt andra hållet i terminalen och gå igenom den andra securityn, det är ganska vanligt att det inte är lång kö samtidigt i båda.
 
Är det verkligen en timmes minimum connecting time? Jag har haft biljetter med 40 minuter med SAS mellan T5 och T4. Senast i förrgår. Jag hann med ett besök i loungen på T4 också :)
Edit: Läste nu att en timme gäller vid byte från T4 till T5, jag har bara gjort tvärtom när det varit mindre MCT...
 
Hej, välkommen till BusinessClass, @Griffin!

Jag gissar att du har bokat resan som två separata biljetter då Minimum Connection Time (MCT) är minst en timme när man byter från inrikes till utrikes på Stockholm Arlanda.
Kod:
STANDARD.D/D...D/I...I/D...I/I.
ONLINE    .20  1.00  1.00  1.00
OFFLINE   .20  1.00  1.00  1.00

Personligen tycker jag att en timmes bytestid på Arlanda mellan inrikesflyg till utrikesflyg är lite tight men om du har tillgång till Fast track, kan du nog hinna med.
Kommer du att ha incheckat bagage på din inrikes flyg?

Tack för välkomnandet!

Har inte tillgång till fast track, och kör bara kabinväska. När jag bokar ser det dock ut som att det är samma biljett, men jag kan givetvis ha fel? I bokningen väljer jag ju MMX-RIX och får upp det alternativet jag nämnde ovan.

Med lite flyt i security och bra fart i benen finns där alltså en chans om jag ska tolka andra kommentarer.
 
Är det verkligen en timmes minimum connecting time? Jag har haft biljetter med 40 minuter med SAS mellan T5 och T4. Senast i förrgår. Jag hann med ett besök i loungen på T4 också :)
Edit: Läste nu att en timme gäller vid byte från T4 till T5, jag har bara gjort tvärtom när det varit mindre MCT...
Har inte tillgång till fast track, och kör bara kabinväska. När jag bokar ser det dock ut som att det är samma biljett, men jag kan givetvis ha fel? I bokningen väljer jag ju MMX-RIX och får upp det alternativet jag nämnde ovan.

Jag ser att det finns undantag för vissa kombinationer av flygbolag och flight.
DI betyder byte från inrikes till utrikes.

Kod:
STANDARD.D/D...D/I...I/D...I/I.
ONLINE    .20  1.00  1.00  1.00
OFFLINE   .20  1.00  1.00  1.00
** OR * ARE ALL
SK-SK DI  1.00 FLT 3000 - 3999 - FLT 3000 - 3999
SK-SK DI  1.00 FLT 3000 - 3999 - FLT 6100 - 6399
SK-SK DI  1.00 FLT 3000 - 3999 - FLT 6700 - 6899
SK-SK DI  1.00 FLT 3000 - 3999 - FLT 8000 - 8349
SK-SK DI  1.00 FLT 3000 - 3999 - FLT 8400 - 9999
SK-SK DI  1.00 FLT 6100 - 6399 - FLT 3000 - 3999
SK-SK DI  1.00 FLT 6100 - 6399 - FLT 6100 - 6399
SK-SK DI  1.00 FLT 6100 - 6399 - FLT 6700 - 6899
SK-SK DI  1.00 FLT 6100 - 6399 - FLT 8000 - 8349
SK-SK DI  1.00 FLT 6100 - 6399 - FLT 8400 - 9999
SK-SK DI  1.00 FLT 6700 - 6899 - FLT 3000 - 3999
SK-SK DI  1.00 FLT 6700 - 6899 - FLT 6100 - 6399
SK-SK DI  1.00 FLT 6700 - 6899 - FLT 6700 - 6899
SK-SK DI  1.00 FLT 6700 - 6899 - FLT 8000 - 8349
SK-SK DI  1.00 FLT 6700 - 6899 - FLT 8400 - 9999
SK-SK DI  1.00 FLT 8000 - 8349 - FLT 3000 - 3999
SK-SK DI  1.00 FLT 8000 - 8349 - FLT 6100 - 6399
SK-SK DI  1.00 FLT 8000 - 8349 - FLT 6700 - 6899
SK-SK DI  1.00 FLT 8000 - 8349 - FLT 8000 - 8349
SK-SK DI  1.00 FLT 8000 - 8349 - FLT 8400 - 9999
SK-SK DI  1.00 FLT 8400 - 9999 - FLT 3000 - 3999
SK-SK DI  1.00 FLT 8400 - 9999 - FLT 6100 - 6399
SK-SK DI  1.00 FLT 8400 - 9999 - FLT 6700 - 6899
SK-SK DI  1.00 FLT 8400 - 9999 - FLT 8000 - 8349
SK-SK DI  1.00 FLT 8400 - 9999 - FLT 8400 - 9999
SK-SK DI   .35 ALL  - FLT    1 - 9999 KLR - ALL EQP N   - N  
  TRM 4  - 5  ALL - GROUP2
SK-SK DI   .40 ALL  - FLT    1 - 9999 KLR - ALL EQP N   - N  
  TRM 4  - 5 
SK-SK DI   .40 ALL  - FLT    1 - 9999 KLR - ALL EQP N   - W  
  TRM 4  - 5 
SK-SK DI   .45 FLT 8400 - 8449 - ALL  EQP N   - N  
  TRM 4  - 5  ALL - GROUP2
SK-SK DI   .45 ALL  - FLT 8400 - 8449 EQP N   - N  
  TRM 4  - 5 
SK-SK DI   .45 ALL  - FLT 9600 - 9655 EQP N   - N  
  TRM 4  - 5 
SK-SK DI SUP   ALL  - FLT 9401 - 9420 TRM TN - 5 
  SWEDEN - AUSTRIA 
SK-SK DI  1.00 ALL  - FLT 8950 - 8999 TRM 4  - 5 
SK-SK DI SUP   ALL  - FLT 9401 - 9420 TRM 3  - 5 
SK-SK DI   .35 EQP N   - N   TRM 4  - 5  ALL - GROUP2
SK-SK DI   .40 EQP N   - N   TRM 4  - 5 
SK-SK DI   .45 TRM 4  - 3 
BA-BA DI SUP   ALL  - FLT 2046 - 2060
BA-BA DI SUP   ALL  - FLT 8040 - 8199
BA-BA DI SUP   ALL  - FLT 8830 - 8849
BA-BA DI SUP   FLT 2046 - 2060 - ALL 
BA-BA DI SUP   FLT 8040 - 8199 - ALL 
BA-BA DI SUP   FLT 8830 - 8849 - ALL 
DY-DY DI  2.00 ALL - AGA TRM 4  - 5 
DY-DY DI  2.00 ALL - BEG TRM 4  - 5 
DY-DY DI  1.00 ALL - BKK TRM 4  - 5 
DY-DY DI  2.00 ALL - DBV TRM 4  - 5 
DY-DY DI  2.00 ALL - DXB TRM 4  - 5 
DY-DY DI  1.00 ALL - FLL TRM 4  - 5 
DY-DY DI  1.00 ALL - LAX TRM 4  - 5 
DY-DY DI  1.00 ALL - JFK TRM 4  - 5 
DY-DY DI  1.00 ALL - OAK TRM 4  - 5 
DY-DY DI  2.00 ALL - PUY TRM 4  - 5 
DY-DY DI  2.00 ALL - RAK TRM 4  - 5 
DY-DY DI  2.00 ALL - SJJ TRM 4  - 5 
DY-DY DI  2.00 ALL - SPU TRM 4  - 5 
DY-DY DI   .45
LH-LH DI SUP   KSD - ORD TRM 4  - 5 
LH-LH DI SUP   KSD - EWR TRM 4  - 5 
LH-LH DI SUP   LLA - ORD TRM 4  - 5 
LH-LH DI SUP   LLA - EWR TRM 4  - 5 
LH-LH DI SUP   SDL - ORD TRM 4  - 5 
LH-LH DI SUP   SDL - EWR TRM 4  - 5 
LH-LH DI SUP   UME - ORD TRM 4  - 5 
LH-LH DI SUP   UME - EWR TRM 4  - 5 
OV-OV DI   .40 TRM 4  - 5 
TK-TK DI  1.30 TRM 4  - 5 
UA-UA DI  1.00 FLT 6974 - 7073 - FLT    1 - 2119 TRM 4  - 5 
UA-UA DI SUP   FLT 6974 - 7073 - FLT 8715 - 9589 TRM 4  - 5 
VY-VY DI SUP  
AA-VY DI SUP   FLT    1 - 9099 - ALL 
DY-DU DI  1.00 ALL - BKK TRM 4  - 5 
DY-DU DI  1.00 ALL - JFK TRM 4  - 5 
SK-AA DI  2.00 ALL  - FLT 6125 - 6779 TRM 4  - 5 
SK-BA DI  3.00 TRM 4  - 2 
SK-BA DI  3.00 TRM 5  - 2 
SK-BA DI  3.00 TRM 4  - 5 
SK-BA DI  3.00 TRM 5  - 5 
SK-CA DI  1.00 EQP W   - ALL TRM 3  - 5 
SK-CA DI   .45 EQP W   - ALL TRM 4  - 5 
SK-ET DI  1.00 TRM 4  - 5 
SK-IB DI  3.00 ALL - LHR TRM 4  - 2 
SK-IB DI  3.00 ALL - LHR TRM 5  - 2 
SK-TK DI  1.30
SK-UA DI  1.00 ALL  - FLT    1 - 2119 TRM 4  - 5 
TK-SK DI  1.30
US-VY DI SUP   FLT    1 - 9099 - ALL 
VY-AA DI SUP   ALL  - FLT    1 - 9099
VY-AC DI SUP  
VY-BA DI SUP  
VY-BT DI SUP  
VY-CA DI SUP  
VY-DL DI SUP  
VY-DY DI SUP  
VY-FI DI SUP  
VY-IB DI SUP  
VY-LH DI SUP  
VY-LX DI SUP  
VY-OS DI SUP  
VY-SK DI SUP  
VY-TG DI SUP  
VY-TK DI SUP  
VY-UA DI SUP  
VY-US DI SUP   ALL  - FLT    1 - 9099
VY-WF DI SUP  
9G-AY DI SUP   TRM TX - 2 
**-AC DI   .40 EQP N   - N   TRM 4  - 5  ALL - GROUP2
**-AC DI   .45 EQP N   - N   TRM 4  - 5 
**-AC DI   .45 EQP N   - W   TRM 4  - 5 
**-AC DI  1.00 TRM 2  - 5  ALL - UNITED STATES 
**-BA DI SUP   ALL  - FLT 2046 - 2060
**-BA DI SUP   ALL  - FLT 8040 - 8199
**-BA DI SUP   ALL  - FLT 8830 - 8849
**-BA DI  1.00 TRM 3  - 2 
**-BA DI  1.00 TRM 4  - 2 
**-BT DI   .45 EQP N   - N   TRM 4  - 5 
**-CA DI  1.00 EQP W   - ALL TRM 3  - 5 
**-CA DI   .45 EQP W   - ALL TRM 4  - 5 
**-DL DI  1.15 TRM 2  - 5 
**-DL DI  1.00 TRM 3  - 5 
**-DL DI  1.00 TRM 4  - 5 
**-DL DI  1.00 TRM 5  - 5 
**-DY DI  2.00
**-FI DI   .40 EQP N   - N   TRM 4  - 5  ALL - GROUP2
**-IB DI SUP   ALL  - FLT 5000 - 5999 TRM 2  - 5 
**-IB DI SUP   ALL  - FLT 5000 - 5999 TRM 3  - 5 
**-IB DI SUP   ALL  - FLT 5000 - 5999 TRM 4  - 5 
**-IB DI SUP   ALL  - FLT 5000 - 5999 TRM 5  - 5 
**-IB DI SUP   ALL  - FLT 5000 - 5999 TRM TN - 5 
**-IB DI  1.00 ALL - LHR TRM 3  - 2 
**-IB DI  1.00 ALL - LHR TRM 4  - 2 
**-LH DI   .40 ALL  - FLT 6010 - 6299 EQP N   - N  
  TRM 4  - 5  ALL - GROUP2
**-LH DI   .45 ALL  - FLT 6010 - 6299 EQP N   - N  
  TRM 4  - 5 
**-LH DI   .45 ALL  - FLT 6010 - 6299 EQP N   - W  
  TRM 4  - 5 
**-LH DI  1.00 ALL  - FLT 6010 - 6299 TRM 2  - 5 
  ALL - UNITED STATES 
**-LH DI   .45 ALL  - FLT 6010 - 6299 TRM 3  - 5 
  ALL - UNITED STATES 
**-LH DI   .45 ALL  - FLT 6010 - 6299 TRM 4  - 5 
  ALL - UNITED STATES 
**-LH DI   .40 EQP N   - N   TRM 4  - 5  ALL - GROUP2
**-LH DI  1.00 TRM 2  - 5  ALL - UNITED STATES 
**-LH DI  1.00 TRM 3  - 5  ALL - UNITED STATES 
**-LH DI  1.00 TRM 4  - 5  ALL - UNITED STATES 
**-LX DI   .40 EQP N   - N   TRM 4  - 5 
**-OS DI   .40 EQP N   - N   TRM 4  - 5  ALL - GROUP2
**-SK DI   .40 EQP N   - N   TRM 4  - 5  ALL - GROUP2
**-SK DI   .45 EQP N   - N   TRM 4  - 5 
**-SK DI   .45 EQP N   - W   TRM 4  - 5 
**-SK DI  1.00 TRM 2  - 5  ALL - UNITED STATES 
**-SK DI   .45 TRM 3  - 5  ALL - UNITED STATES 
**-SK DI   .45 TRM 4  - 5  ALL - UNITED STATES 
**-TG DI   .45 EQP N   - W   TRM 4  - 5 
**-TK DI  1.30
**-UA DI  1.00 ALL  - FLT    1 - 2119 TRM 2  - 5 
**-UA DI  1.00 ALL  - FLT    1 - 2119 TRM 3  - 5 
**-UA DI  1.00 ALL  - FLT    1 - 2119 TRM 4  - 5 
**-US DI  1.00 TRM 2  - 5 
**-US DI  1.00 TRM 3  - 5 
**-US DI  1.00 TRM 4  - 5 
**-VY DI SUP  
**-WF DI   .40 EQP N   - N   TRM 4  - 5  ALL - GROUP2
**-9G DI SUP   TRM 2  - TX
**-9G DI SUP   TRM 3  - TX
**-9G DI SUP   TRM 4  - TX
**-9G DI SUP   TRM 5  - TX
BA-** DI SUP   FLT 2046 - 2060 - ALL 
BA-** DI SUP   FLT 8040 - 8199 - ALL 
BA-** DI SUP   FLT 8830 - 8849 - ALL 
DL-** DI  1.15 TRM 5  - 2 
DL-** DI  1.00 TRM 5  - 3 
DL-** DI  1.00 TRM 5  - 4 
DL-** DI  1.00 TRM 5  - 5 
DY-** DI  2.00
IB-** DI SUP   FLT 5000 - 5999 - ALL  TRM 5  - 2 
IB-** DI SUP   FLT 5000 - 5999 - ALL  TRM 5  - 3 
IB-** DI SUP   FLT 5000 - 5999 - ALL  TRM 5  - 4 
IB-** DI SUP   FLT 5000 - 5999 - ALL  TRM 5  - 5 
IB-** DI SUP   FLT 5000 - 5999 - ALL  TRM 5  - TN
TK-** DI  1.30
VY-** DI SUP  
9B-** DI  1.00 TRM TN - 2 
9B-** DI  1.00 TRM TN - 5 
9G-** DI SUP   TRM TX - 2 
9G-** DI SUP   TRM TX - 3 
9G-** DI SUP   TRM TX - 4 
9G-** DI SUP   TRM TX - 5 
**-** DI   .45 TRM 2  - 2 
**-** DI   .45 TRM 3  - 2 
**-** DI   .45 TRM 4  - 2 
**-** DI  1.00 TRM 5  - 2 
**-** DI  1.00 TRM TN - 2 
**-** DI  1.00 TRM TX - 2 
**-** DI  1.00 TRM 2  - 3 
**-** DI  1.00 TRM 3  - 3 
**-** DI  1.00 TRM 4  - 3 
**-** DI  1.00 TRM 5  - 3 
**-** DI  1.00 TRM TN - 3 
**-** DI  1.00 TRM TX - 3 
**-** DI  1.00 TRM TN - 4 
**-** DI   .45 TRM 2  - 5 
**-** DI   .45 TRM 3  - 5 
**-** DI   .45 TRM 4  - 5 
**-** DI  1.00 TRM 2  - TN
**-** DI  1.00 TRM 3  - TN
**-** DI  1.00 TRM 4  - TN
**-** DI  1.00 TRM 5  - TN
 
Det brukar gå utmärkt med kort connection mellan T4-T5 oavsett riktning. Utan fasttrack beror det lite på tiden på dagen.

Jag har gjort den från T5 (gate) på 15 min till gate T4 då ett plan från LHR var väldigt sent inför anslutning till Umeå för några år sedan. Kom till gate på final call...
 
Jag har gjort precis omvänt på 10 minuter, gate från sen ankomst från Umeå till F-pir i riktning London där den sena ankomsten hade ätit upp nästan hela anslutningstideen. Det krävde lite joggande genom sky city dock. Där möttes jag av "final call" skyltat när jag kom in i T5 från sky city, vilket var lite stressande.

När jag väl pustande och svettig satte mig i planet så meddelade piloten att vi behövde vänta 30 minuter innan avgång på en slot-tid på Heathrow...
 
Toppen