Senaste nytt

SJ startar Stockholm-Oslo med snabbtåg till hösten

Nemo

Medlem
Jag är inte expert på tåg och spår heller, men vår gode vän @Simon-says91 får rätta mig, jag tror att spåret på den norska sidan gör att man inte kan köra "för fullt" med X2000,
Bilvägen är det väl knappt 50 mil mellan Stockholm och Oslo, vet inte hur det är i avstånd på järnvägen men det kan väl inte skilja så mycket vilket gör att tåget inte snittar med så hög hastighet på denna sträcka.
Det är ungefär 45 mil Sthlm-Göteborg och 52 mil Sthlm-Oslo. Tåget tar 3h resp 5h. Hur kommer det sig att 7 mil extra tar 2h extra? Kör tåget 35 km/h i Norge?
 

NyfikenGrau

Medlem
Grundproblemet som jag förstått det är väl att sträckan Oslo-Värmland inte alls är lika intressant för Norge som söderut mot Bohuslän, så det finns inte samma incitament att bygga ut vare sig väg eller järnväg rakt österut. Fel håll och inte särskilt mycket norska tätorter längs vägen.

Jag tycker också det verkar som att spåret väster om Karlstad inte är upprustat på svenska sidan? Just Stockholm-Karlstad tar bara drygt två timmar vilket i sig låter väldigt snabbt.
 

Palazzi

Medlem
Går det inte ganska många bussbolag också till/från Oslo. De ser ut att vara knökfullt på såväl Swebus som Nettbuss när jag passerar centralen...så verkar vara ett underlag för längre restider också. Sistnämnda bolaget är knappt billigare än DY mellan Stockholm o Oslo.
 
Jag är inte expert på tåg och spår heller, men vår gode vän @Simon-says91 får rätta mig, jag tror att spåret på den norska sidan gör att man inte kan köra "för fullt" med X2000,
Bilvägen är det väl knappt 50 mil mellan Stockholm och Oslo, vet inte hur det är i avstånd på järnvägen men det kan väl inte skilja så mycket vilket gör att tåget inte snittar med så hög hastighet på denna sträcka.

Det är ungefär 45 mil Sthlm-Göteborg och 52 mil Sthlm-Oslo. Tåget tar 3h resp 5h. Hur kommer det sig att 7 mil extra tar 2h extra? Kör tåget 35 km/h i Norge?

Grundproblemet som jag förstått det är väl att sträckan Oslo-Värmland inte alls är lika intressant för Norge som söderut mot Bohuslän, så det finns inte samma incitament att bygga ut vare sig väg eller järnväg rakt österut. Fel håll och inte särskilt mycket norska tätorter längs vägen.

Jag tycker också det verkar som att spåret väster om Karlstad inte är upprustat på svenska sidan? Just Stockholm-Karlstad tar bara drygt två timmar vilket i sig låter väldigt snabbt.

Ni har helt rätt. Spåren som går efter karlstad och upp mot Oslo är inte riktigt byggda för X2000 hastighet. Spåren har en del skarpa kurvor bland annat men det är inte riktigt så att spåren är dåliga.

Nu har jag bara jobbat inom järnvägen sen 2010 så har inte så mycket koll på hur trafiken sköttes tidigare men Linx tåget gick mig veterligen via trollhättan och inte karlstad när tåget hade kortare restid.
 
D

Deleted member 4971

Guest
Går det inte ganska många bussbolag också till/från Oslo. De ser ut att vara knökfullt på såväl Swebus som Nettbuss när jag passerar centralen...så verkar vara ett underlag för längre restider också. Sistnämnda bolaget är knappt billigare än DY mellan Stockholm o Oslo.

Nettbuss är väl Bus4you? Hittar plus säte för 289:- enkel väg. Norsken tar väl minimum 399:- enkel väg.
 

olo

Medlem
Nu har jag bara jobbat inom järnvägen sen 2010 så har inte så mycket koll på hur trafiken sköttes tidigare men Linx tåget gick mig veterligen via trollhättan och inte karlstad när tåget hade kortare restid.

Om den vägen är bättre än Karlstad - Oslo, då måste den sistnämnda var riktigt dålig. Mellan Öxnered och Halden lämnar järnvägen mycket att önska. Efter norska gränsen är det så kuperat att det går att räkna träden som passerar..

Som jämförelse:
Göteborg - Oslo tar 3h25m med Nettbuss och 3h45/4h med NSBs snabbtåg.
 
Jättebra! Men bara stopp i Karlstad? Vore smart med stop i Katrineholm eller Hallsberg för oss östgötar. Annars är det ju SAS via CPH som gäller om man ska flyga till Oslo.
 
Toppen