Asiana med ny landingsulykke

  • Thread starter Thread starter Aurora
  • Start date Start date
A

Aurora

Guest
Asiana Flight OZ162 'crashes on landing' in Japan injuring passengers - Mirror Online



A passenger jet has crashed upon landing in Japan leaving 20 people injured, it has been reported.





Asiana flight OZ162 landed at Hiroshima Airport today but as it did the rear of the fuselage smashed into the runway.





According to reports in Japan, frantic passengers reported seeing sparks fly up as the plane overshot the runway in its landing.





Fire crews raced to the scene to take care of those on board, but it is being reported in Japan that at as many as three passengers were injured.
 
Härlig journalistik. Första meningen pratar om 20 skadade - den sista om 3. Jag ser fram emot att läsa vad som egentligen hänt på AVHerald.com. Änsålänge står inget om olyckan där.
 
agehall skrev:Härlig journalistik. Första meningen pratar om 20 skadade - den sista om 3. Jag ser fram emot att läsa vad som egentligen hänt på AVHerald.com. Änsålänge står inget om olyckan där.Klicka för att utvidga...
Enligt japansk media, 23 personer blev skadade och 18 av dem transporterades till sjukhuset. 4 av dem har allvarliga skador.




WSJ Japan skrev:14日午後8時5分ごろ、広島空港(広島県三原市)で、アシアナ航空162便が着陸の際、滑走路をそれて停止した。消防などによると、23人が負傷した。このうち18人が病院に搬送され、少なくとも4人は比較的程度が重いが、ほかは軽傷という。運輸安全委員会は15日、航空事故調査官3人を同空港に派遣する。国土交通省によると、162便は東側から進入し、滑走路の中央付近で南側にそれて進行方向と逆向きに停止した。乗客74人と乗員8人が搭乗しており、全員が非常用のシューターを使って機体から脱出した。滑走路の東端から約320メートルの緑地帯にある無線アンテナが壊れており、着陸する際に機体と接触した可能性がある。機体は後部が損傷し、左翼が中央部分から折れ、左エンジンのカバーが外れるなどした。Klicka för att utvidga...
アシアナ機、滑走路それ停止=アンテナに接触か—負傷者23人・広島空港 - WSJ



OZ162 hade inflygning österifrån och planet gled ur i mitten av landningsbanan och stannade motsatt håll än flygets riktning.



En antenn som låg 320 meter bort öster från landningsbanan har gått sönder och myndigheter misstänker att planet har kolliderat med antennen.



Planets bakre del har gått sönder, vänstervingen har bröts från mitten och motorkåpan på vänstra motorn har gått av.
 
Fra Asianas Facebook side:



image-jpg.33680
 
Inte bra alls. Jag vill gärna veta mer om orsaken till detta men det ser inte bra ut att ett koreanskt bolag återigen är inblandad i en olycka i samband med landning. Att det sen verkar ha gått mycket bättre än i San Francisco är givetvis mycket bra.
 
Fredrik skrev:Jag vill gärna veta mer om orsaken till detta men det ser inte bra ut att ett koreanskt bolag återigen är inblandad i en olycka i samband med landning.Klicka för att utvidga...


Det finns väl några uppenbara misstankar, men jag tänker avhålla mig från att spekulera öppet om vad orsaken är. Det lär inte ta lång tid innan vi får reda på det från utredningen, vilket är bättre än att gissa och spekulera.
 
asiana_a320_hl7762_hiroshima_150414_map1.jpg





Til sammenlikning, Air Canada A320 for knapt 2 uker siden:




aca_a320_c-ftjp_halifax_150329_map.jpg





og Asiana @ SFO:




asiana_b772_hl7742_san_francisco_130706_7.jpg





Too low, too low, too low... Hendelsen i SFO viser hvor gæli slike accidents kan være.
 
Skiss av inflygning av OZ162 och skadade punkter.

http://img.mainichi.jp/mainichi.jp/select/images/20150415k0000m040169000p_size6.jpg





Japan Transoport Safety Board säger att det kan ha varit så att OZ162 inte kunde använda ILS fullt ut.

Enligt Japanska Tansportministeriet, Hiroshima flygplats har ILS och den visar rätt höjd och vädersträck när man flyger in västerifrån. ILS:en visar dock endast vädersträck när man flyger in österifrån och piloterna måste göra egen bedömning av höjd med flygplanets höjdmätare.




WSJ Japan skrev:アシアナ航空162便が広島空港(広島県三原市)に着陸する際、滑走路からそれて停止した事故で、運輸安全委員会は15日、航空事故調査官を現地に派遣し、事故原因の調査を本格化させた。精密に誘導できる計器着陸装置(ILS)が使えず、高度が下がり過ぎて滑走路手前の誘導用無線アンテナに接触した可能性もある。広島県警は業務上過失致傷容疑で現場検証を始めた。今後、機長らから事情を聴く方針。国土交通省などによると、広島空港には国内最高水準のILSがあり、西側から進入するときは正しい高度や方位が表示される。一方、同機が進入した東側は方位だけが指示され、高度はパイロットが高度計で判断する必要がある。Klicka för att utvidga...
精密誘導なく、高度低下か=事故調査本格化—アシアナ機逸脱・広島空港 - WSJ
 
Det som är skrivet nedan kommer från "Aviation Safety Network" och när man läser den första biten så tycker jag det för tankarna till olyckan på SFO. Man har slagit i ILS-LOC antennen 325 meter innan landningsbanan. Då har man allt kommit in för lågt, kanske inte haft tillräckligt med fart igen.



"Asiana Airlines flight OZ162, an Airbus A320-232, from Incheon, South Korea, suffered substantial damage to the left wing and the No.1 engine in a landing accident at Hiroshima Airport, Japan.

The plane veered off runway 28 to the left (south), and stopped facing east. The ILS-LOC antena, which is located 325 m before the runway 28 threshold, was found to be destroyed. It is also reported that the tail of the plane contacted the runway on touchdown. Smoke from the No.1 engine was observed. All persons onboard were evacuated by the slides, and 23 persons suffered minor injuries. The runway was closed".
 
Enligt japansk media, de passagerarna som skadades ombord hade ofta skador på huvud och/eller nacke från stöten vid landning.

Piloterna var inte medvetna om att de flög för lågt därför ingen tog nödlandningsställning (brace position) vid landning.




position2.jpg




position7.jpg



(Foto: Advisory Circulars - Transport Canada)
 
Nej nej nej, inte Asiana igen. Tragiskt för alla inblandade såklart. Jag hoppas verkligen inte att utredningen återigen visar att det är ett kulturellt problem.
 
Aurora skrev:sammenlikning, Air Canada A320 for knapt 2 uker siden:Too low, too low, too low...Klicka för att utvidga...


Visst landade Air Canada också kort om banan men det finns stora skillnader mellan Air Canada och Asiana Hiroshima. Air Canada landade i skitväder - snöfall, våldsamma vindbyar och sikt precis ovanför minima. I såna förhållanden finns det mycket som kan gå fel utan att man på flight deck gör något fel.



Asiana Hiroshima hade inte vädret emot sig. Dom landade förvisso i mörker men med ingen vind, bra sikt och hög molnbas. Under dom förhållandena är det inte en överraskning när man plötsligt slår i backen. Dom måste t.ex. ha sett banljusen en lång stund innan marknedslaget vilket Air Canada inte gjorde. Det finns många möjligheter till orsaken även här men möjligheterna för dom på flight deck att uppfatta att något var på väg att gå fel var helt annorlunda på Asiana Hiroshima än för Air Canada.



Det ska bli mycket intressant att se vad utredningarna kommer fram till.
 
Paby skrev:Asiana Hiroshima hade inte vädret emot sig. Dom landade förvisso i mörker men med ingen vind, bra sikt och hög molnbas. Under dom förhållandena är det inte en överraskning när man plötsligt slår i backenKlicka för att utvidga...
Enligt Japan Meteorological Agency, siktet av östra sidan av landningsbanan (därifrån Asiana OZ162 flög in) försämrades kraftigt den tidpunkten OZ162 landade pga dimma, rapporterar japansk media.




The Hokkaido Shinbun skrev:広島空港でアシアナ航空機が着陸に失敗し滑走路から外れた事故で、滑走路の東端と中央、西端の3カ所に設置された視界観測装置のうち、同機が進入した東端だけが視界の急激な悪化を記録していたことが16日、気象台への取材で分かった。運輸安全委員会は、局地的に急激に霧が発生し、対応できなかった可能性もあるとみて、当時の状況を詳しく調べる。Klicka för att utvidga...
滑走路東端だけ視界急激に悪化 アシアナ機事故 | どうしんウェブ/電子版(社会)
 
Dr. Miles skrev:Enligt Japan Meteorological Agency, siktet av östra sidan av landningsbanan (därifrån Asiana OZ162 flög in) försämrades kraftigt den tidpunkten OZ162 landade pga dimma, rapporterar japansk media.Klicka för att utvidga...


Ok, intressant! Det var ingenting som nämndes i MET-rapporterna och kan givetvis ha spelat in.
 
Back
Top