Senaste nytt

Hur undviker man magsjuka i Indien?

Jag rekommenderar att dricka lite av det lokala vattnet på dom olika ställen som besöks. Gör det så härdas magen och det blir förhoppningsvis inga problem. Jag har iallafall alltid klarat mig utan att bli risig i kistan men det kan lika gärna bero på min järnkista också :cool:

kan lägga till att jag aldrig använt handsprit heller :p

I BSL4 labbet jag jobbade i tidigare så var det enbart Virkon vi använde. Jag gjorde måååånga olika tester på olika paneler som vi hade och det tog allt. Klorin som USAMRIID använder är inte alls lika effektivt.
Jag har använt Virkon på mig själv och skölj munnen (en olycka i ultracentrifugen gjorde att jag fick lite stänk på/i mig)
Som sagt - en annan fördel är att det inte luktar klor om händerna.
Lukar ACn pest om sommaren - spraya i lite lösning och sedan "efterskölj" med vatten - funkar super (även om det är lite reaktiv mot alu)

Jag var i Indien i 3.5 månad och blev aldrig sjuk. De som jag träffade som blev sjuka åt ofta på McDonald's.....zinkadus eller en röd tråd, I do not know. ps. Borsta aldrig tänder i kranvatten och öppna inte munnen när du duschar.

Ciprofloxacin. Förutom alla bra tips på förebyggande åtgärder så är det det enda läkemedel som verkligen hjälper. Det går dessutom att användas i förebyggande syfte. Be en trevlig doktor skriva ut en förpackning.
Ciprofloxacin Krka - 1177 Vårdguiden - sjukdomar, undersökningar, hitta vård, e-tjänster
Ciprofloxacin - Wikipedia, the free encyclopedia
Produkt - FASS Allmänhet

Kör 500mg 2 ggr per dag. Till skillnad från loperamid så tar det här död på det mesta istället för att hålla kvar elakingarna i kroppen...

Kan @Monkey_Class komma med kloka ord angående kötts temperering.Jag har fått för mig, efter flyktig läsning av FDA:s dokument, att de flesta smittor är på utsidan av köttet p.g.a. cross contamination, och att de som förekommer inne i kött inte förstörs ens vid well done (68 grader).

Jag vill inte använda absolutbegreppet steril när det gäller kött "på insidan" men man kan säga att friska djur har inga patogener inne i köttet ffa inte bakterier eller svamp/mögel. Virus kan alltid finnas men då är det oftast retrovirus om djuret är friskt. Är det sjukt så kan det finnas andra typer av virus men i de flesta fall inga virus som biter på oss friska människor.
Så visst har FDA rätt när de menar att huvuidelen av de åkommor man får i samband med mat så är det kontaminering av utsidan av det färska eller tillagade köttet.
Man får skilja lite på vad man blir sjuk av. Man kan antigen bli smittad och infekterad av den "lebvande" organismen eller av "gift" som organismen/organismerna bildar under tillväxt men även både och dvs både gift och infekterad.
Skillnaden ligger oftast i att om man blir matförgiftad (gift) så blir man hastigt sjuk med i regel kraftiga symptom och att det i flesta fall går över inom ett dygn från intag medan om du blir infekterad så kan du få hela spannet av symptom - allt från hastigt och kraftigt påslag till lite orolig mage.
Vinterkräksjukan är ett bra exempel på snabbt och kraftigt påslag medan salmonella kan komma smygande sakta och bara yttra sig som lite orolig mage till feber med kräkning och täta toabesök med mängder rinnande ur en varje gång.

De flesta patogener (human) är ganska känsliga mot temperaturer. I många fall kan 39C i kroppen vara tillräckligt men som en regel man har "bestämt" så är temperaturer över 60C tillräckligt. Mest för att de flesta proteinerna som behövs intakat för cellreproduktion denatureras vid 60 C (tänk ägg t.ex) MEN det finns proteiner som tål mer än 100C (prioner och vissa "gifter") så där hjälper inte kokning. Sporbildare klarar också 100C och EtOH.
Så om man äter ngt som har nått 60C så är risken liten att man blir infekterad medan en gryta som kontamineras efter tillagning med långsam nedkylning kan vara en grogrund för bakterier och därmed "giftbildning". Där hjälper i många fall inte 60C eller ens 100C för giftet finns där ändå.

Så A och O vid all matlagning är:

Separera matvaror åt dvs inte rotfrukter och kött i samma kyl eller samma skärbräda utan ordentlig rengöring i kombination med uppvärmning. Skall mat sparas så skall den kylas ned fort ffa skaldjursbaserade rätter.
Alltid tvätta skärbräda och verktyg mellan använding.
Skall man äta mat som skall tas rare så måste kylkedjan hållas innan. Fisk för sashimi bör frysas innan för inälvsparasiter är nasty (har haft binnikemask och det är inte sköj när man upptäcker det första ggn)
Nu är det inte bara fågel som har salmonella utan grisar och annan boskap har det också. Jord är inget bra om man kör med maträtter som skall ätas rumstempererade/råa eller med "svag" tillagning då Clostridium Botulium är en väldigt vanlig förekommande bakterie som bildar ett väldigt potent gift (10 gr räcker för att ta kål på hela SEs befolkning). Turligt nog är den en strikt anaerob (dvs kan inte tillväxa i närvarao av syre) och behöver rätt fukt/mineralhalt i kombination med temperatur. Varmrökt fisk i "fel" temperatur och utan närvaro av nitrat är en klassiker eller konservburkar med t.ex ärtor.
Eller i sår men även i tarmsystem hos ffa spädbarn och äldre och immunosuppressade människor.
Det populära BOTOX kommer från toxinet och används pga av sin förlamande (paralytiska) egenskap.

Nä! Slut på lektion för den här gången.

Ciprofloxacin. Förutom alla bra tips på förebyggande åtgärder så är det det enda läkemedel som verkligen hjälper. Det går dessutom att användas i förebyggande syfte. Be en trevlig doktor skriva ut en förpackning.
Ciprofloxacin Krka - 1177 Vårdguiden - sjukdomar, undersökningar, hitta vård, e-tjänster
Ciprofloxacin - Wikipedia, the free encyclopedia
Produkt - FASS Allmänhet

Kör 500mg 2 ggr per dag. Till skillnad från loperamid så tar det här död på det mesta istället för att hålla kvar elakingarna i kroppen...

Är också mina "räddare" i nöden. Brukar se till att bunkra upp med dem när jag är i Thailand då man kan köpa dem utan recept där.

Nu vet jag att många inom läkeriet vrider sig när de läser det ovan men är man bara frisk och inte går på några andra medeciner så är det i "princip" ofarligt att käa dem under en period, både förebyggande och symptomatiskt. Den resistensrisk som finns är riktigt lpåg för det här Ab/LM och de fall man kan se det så gäller det långvarigt användande och då hos ffa staphylococcus och pseudomonas stammar.
Men visst som alltid - det sker på eget ansvar och risk precis som med allt annat i livet.

Generiska läkemedel som Ciprofloxacin kostar null og nix i Indien, de tillverkas ju oftast där.

Man behöver inte ens köpa det, bara att ta en klunk avloppsvatten:;)
Reningsverket i närheten av staden Hyderabad släppte under en dag ut 45 kilo ciprofloxacin,
motsvarande fem gånger Sveriges totala dagskonsumtion.

http://www.gu-spegeln.gu.se/tidigare_nummer/guspegeln2-10/billigare-lakemedel-skadar-indien

Förrutom utsläppen stoppar Indierna i sig kopiösa mängder antibiotika med förväntat resultat
http://uk.businessinsider.com/antibiotic-resistant-superbugs-are-causing-bacterial-infections-2014-12?r=US

Generiska läkemedel som Ciprofloxacin kostar null og nix i Indien, de tillverkas ju oftast där.

Man behöver inte ens köpa det, bara att ta en klunk avloppsvatten:;)
Reningsverket i närheten av staden Hyderabad släppte under en dag ut 45 kilo ciprofloxacin,
motsvarande fem gånger Sveriges totala dagskonsumtion.

http://www.gu-spegeln.gu.se/tidigare_nummer/guspegeln2-10/billigare-lakemedel-skadar-indien

Förrutom utsläppen stoppar Indierna i sig kopiösa mängder antibiotika med förväntat resultat
http://uk.businessinsider.com/antibiotic-resistant-superbugs-are-causing-bacterial-infections-2014-12?r=US
New Dehli har framavlat multiresistensgenen NDM-1 som gärna sitter i tarmbakterier, för övrigt upptäcktes den hos en svensk som var i Indien.
New Delhi metallo-beta-lactamase 1 - Wikipedia, the free encyclopedia

New Dehli har framavlat multiresistensgenen NDM-1 som gärna sitter i tarmbakterier, för övrigt upptäcktes den hos en svensk som var i Indien.
New Delhi metallo-beta-lactamase 1 - Wikipedia, the free encyclopedia

Man får inte glöma bort att NDM-1 genen finns bara under det "evolutionära trycket" dvs hos patienter som knaprar piller. Om man tar NDM-1 isolat och mixar med vildtypen så tappas genen ganska fort så problemet är återigen mer ett problem i den hygienkunskap (läs: snittspridning) som finns inom sjukvården snarare än användandet.
Det är jobbigt för bakterien att ha beta laktamas enzymet då de växer långsammare än vildtypen så den enda fördel de har är just under kuren. Kunde bara sjukvården börja lyssna på experterna inom det hela dvs de som inte jobbar inom sjukvården så är resistensfenomenet ganska enkelt att åtgärda.

Toppen