Senaste nytt

Kostnad att boka Star Alliance flight med EuroBonus och Amex 2-4-1

@Thornado och @bnr
Idag lärde jag mig något nytt när jag bokade min bonusresa med Amex 2-4-1 voucher till Hong Kong/Tokyo.
Posta din lyckad bokning av bonusresor här 2015 | Sida 22 | BusinessClass.se forum | 300 000 inlägg om resor

Agenten fick inte upp rätt summa av bränsletillägget när jag försökte att boka Stockholm-(SAS)-Köpenhamn-(SAS)-Beijing-(Air China)-Hong Kong // open jaw // Tokyo-(SAS)-Köpenhamn-(SAS)-Stockholm.
Jag visste att bränsletillägget på Beijing-Hong Kong är numera endast 42 HKD (ca 47 SEK) så jag påtalade om detta.
När hon ändrade "Transfer point airport code" av Beijing från PEK till BJS blev det rätt summa.

Så mitt råd (om min teori stämmer) till er är att be agenten att använda stadskod istället för flygplatskod när de räknar skatter och bränsletillägget.

@Thornado:s fall ska vara:
STO-CPH-FRA-YTO-FRA-MUC-BER-STO

@bnr:s fall ska vara:
STO-FRA-YTO-FRA-STO

@Dr. Miles - Tack för informationen. Lite synd att den inte kom för två minuter sedan, satt i 42 minuter långt samtal med Tallinn.
De får fram följande för alla fares sa hon och var rätt bestämd med det.
YQ 4380 SEK

Jag får fram 3914 SEK STO-FRA-YTO-FRA. Får fram 466 SEK för STO-FRA. (3914 + 466) = 4380. Så jag förstår var de får den ifrån, men jag håller inte med den riktigt. Hon sa att det är det de får från LH och att de inte räknar fram det manuellt eller något...
Jag ska ringa tillbaka och se vad som händer om de byter Transfer point airport code. :)

Tack, återkommer med uppdatering!

@Dr. Miles @Bryant
Ingen skillnad. Han sade att det blev lägre YQ om han sökte ARN-FRA-YTO-FRA-ARN, men inte om man avslutar i FRA (som jag gör).
Jag har ARN-FRA-YTO-FRA och för det fick de fram 4380 SEK YQ.
Bad honom söka STO-FRA-YTO-FRA och han fick fram samma 4380 SEK YQ sade han.

Kan Matrix vara fel ens(?!)

Bilden jag lagt upp (från Matrix) visar 3914 SEK YQ för ARN-FRA-YYZ-FRA...
Ska man inte "lita" helt på Matrix om man inte ska köra return eller?

Bilden jag lagt upp (från Matrix) visar 3914 SEK YQ för ARN-FRA-YYZ-FRA...
Ska man inte "lita" helt på Matrix om man inte ska köra return eller?
Total summa av skatter och bränsletillägg av din resväg är 5.021 SEK.
Bara Lufthansa bränsletillägg blir 3.914 SEK så 4.380 SEK låter rimligt i så fall.

Screenshot20150330_1.png

Om man väljer Lufthansa flight hela vägen, summa av skatter och bränsletillägg blrir 4.641 SEK enligt Lufthansa.com.

Har LH809 ARN-FRA.
Allt annat stämmer på kronan (727 SEK för taxes fees), bara fuel surcharge som stack iväg.

Edit: För att förtydliga, 4380 YQ + 727 taxes & fees = 5107 SEK har jag betalat

Har LH809 ARN-FRA.
Allt annat stämmer på kronan (727 SEK för taxes fees), bara fuel surcharge som stack iväg.

Edit: För att förtydliga, 4380 YQ + 727 taxes & fees = 5107 SEK har jag betalat
Jag tror att det lönar sig att boka som Stockholm-Frankfurt-Toronto-Frankfurt-(med long layover)-Stockholm i så fall.
Lufthansas bränsletillägg går ner till 2.508 SEK från 3.914 SEK av någon anledning så du vinner på att boka en segment mer och hoppa av sista segment Frankfurt-Stockholm.

Screenshot20150330_2.png

Toppen