Senaste nytt

Germanwings A320 uppges ha störtat i södra Frankrike

New York times har det "fra ubekreftede kilder". Enn så lenge er avherald.com den eneste kilden som har troverdighet, ved siden av offisielle uttalelser under pressekonferanser eller publikasjoner fra BEA/Lufthansa etc. Ei fjær blir fort til ti høns, og fransk er vanskelig å oversette med google translate.
Åklagaren i Frankrike har precis bekräftat att Andre piloten ignorerade förste pilotens begäran om att komma in i flight deck.
Han yttrade i övrigt inte ett enda ord under hela fasen.
Allt ska tyda på att andre piloten medvetet förde planet in i bergsidan.

Eftersom datalådan inte hittats så kan vi bara anta att andre piloten helt enkelt nekat förste pilotens kodbegäran om att komma in i flight deck.
 
Åklagaren i Frankrike har precis bekräftat att Andre piloten ignorerade förste pilotens begäran om att komma in i flight deck.
Han yttrade i övrigt inte ett enda ord under hela fasen.
Allt ska tyda på att andre piloten medvetet förde planet in i bergsidan.

Eftersom datalådan inte hittats så kan vi bara anta att andre piloten helt enkelt nekat förste pilotens kodbegäran om att komma in i flight deck.

Shit, er det bekrefta? Videolink? Fy flate så sinnsykt absurd og kvalmende om det er fakta.......... Fytti :(
 
Tyska Bild har publicerat en detaljerad tidslinje där det framgår att franska flygledare förgäves försökt nå förarkabinen tre gånger. Klockan 10.30 hörs flygplanet, vars anropssignal var ”Germanwings One Eight Golf”, bekräfta instruktioner.

Klockan 10.31,02 avviker plötsligt flyget från instruktionerna – planet dalar utan tillstånd 17,8 meter i sekunden varpå cockpit kontaktas utan svar. 10.35,08 gör flygledare försök att nå planet på en internationell nödfrekvens.

Vid den tidpunkten, då planet befinner sig på 25.000 fot, kontaktas också fransk räddningspersonal. Klockan 10.36,47 försöker man en sista gång nå cockpit på den internationella nödfrekvensen. Inget svar.

Klockan 10.40,47 försvinner planet från radarn på 6.175 fots höjd vilket räddningspersonalen upplyses om två minuter därpå. Klockan 10.49 skickas två militärhelikoptrar till området kring flygplanets sist kända position.
 
Kan noen oversette ordet "åklagare" for meg? For meg er dette som "plaintiff" i juridistikk, men that makes no sense.
 

Okei, man har altså valgt å bruke ordet prosecutor fordi dette antakeligvis er en kriminell handling? Jeg er vant med å høre ord som "etterforsker" (investigator) og "leder" (leader) i havarikommisjoner. Ikke prosecutors.

Kjenner jeg ... blir helt i sjokk. Min luftfart jeg har følt så kontroll over, brått er alt usikkert igjen. Kommer til å slite med å fly noe annet enn SAS framover, for der vet jeg iallefall hvem pilotene er. Har noen flights med Austrian, Lufthansa og Estonian framover. Hvordan skal man vite om dette er ok folk, når noe slikt kan skje i Lufthansakonsernet.
 
Okei, man har altså valgt å bruke ordet prosecutor fordi dette antakeligvis er en kriminell handling? Jeg er vant med å høre ord som "etterforsker" (investigator) og "leder" (leader) i havarikommisjoner. Ikke prosecutors.
Detta är inte en haverikomision ännu, första steget är en utredning hurvida något olagligt skett, OM så är fallet så är det i första hand en juridisk hantering av ärendet. Det skall alltså fastställas hurvida det var en medveten handling eller ett tekniskt fel på planet. Detta görs alltid i landet där olyckan skett, men hittar man inga belägg för olagligheter så överlämnas ärendet till myndigheterna för vidare granskning av teknisk karaktär.

Nu har man bevis för att det skett en olaglig handling och därför kommer åklagaren att leda utredningen framgent.
 
Toppen