Senaste nytt

Hotel Spendido, autentisk glamour i Portofino

Det har ju skrivits några så kallade recensioner på boutique hotel i London också om jag inte missminner mig, Hotel Goring var väl ett. Trevlig läsning liksom här, sugen blir man ju, även om det är lite väl översvallande som i de mer slätstrukna Resemagasinen, utan den vassa blicken från en genuin resenär. Det är väl helt i sin ordning om man bara blir informerad om källans relation till resmålet. Finns det ett "conflict of interest" dvs kan författaren tjäna pengar på att läsaren bokar. Många webbtidningar skriver ju ut "detta är en annons". Eller som vissa resebloggar är väldigt tydliga med. Använder du denna länken för att ansöka om ett XX kreditkort får jag en provision på 50 dollar. Det är en sådan transparens jag efterlyser. I så fall är det helt OK.

Nej jag kan inte riktigt släppa det här, jag ber verkligen om ursäkt om jag är helt ute och seglar. Men varför är allt så generiskt? Alla texter är som hämtade från olika sidor och bilderna, ja det är ingen som sticker ut som går att identifiera, dvs går att hitta överallt.

Le Royale Monceau – ett parisiskt palats från jazzens guldålder

"Royal Monceau har två Michelin-restauranter. La Cuisine serverar klassiska franska rätter, och använder ofta färska kryddor från hotellets botaniska trädgård. Det är också här vi äter en fantastisk lunch. Vi blir sittande länge, och det var svårt att lämna den behagliga atmosfären och den fantastiska service vi fick. På den andra sidan av baren på hotellet ligger den italienska restauranten Il Carpaccio, en charmig restaurant som har Roberto Rispoli som chef. Bägge restauranter gav oss fina, autentiska upplevelser. Trots allt måste vi säga att den italienska restauranten blev vår favorit, här blev vi bemötta med personlig entusiasm och skall vi säga kärlek till maten. Och inte minst kunde vi märka närvaron från chefskocken, som verkligen gav lokalen en speciell vibe och gick runt och pratade med gästerna."

Okej man är på ett riktigt fint hotell, och beskriver exakt vilka restauranger som finns men inte vilken mat man åt, känns för mig rätt konstigt.

"Även hotellets minsta rum är mycket dyrare än ett normalt rum på ett 5-stjärnors hotell. Å andra sidan är rummen fullproppade med lyx och komfort"

Men nämner absolut ingenting vad som finns?

Osv går väl att fortsätta genom hela artikeln, allt som beskrivs är sådant man kan se på bilder. Jag kanske är för trött, har inte sovit på 2 dygn. Men hehe konspiratören i mig väcktes..

Fick intrycket att hon reste ensam, men jag kan lätt missförstå när det är Norska.

Hej SAS404,

Du
Det har ju skrivits några så kallade recensioner på boutique hotel i London också om jag inte missminner mig, Hotel Goring var väl ett. Trevlig läsning liksom här, sugen blir man ju, även om det är lite väl översvallande som i de mer slätstrukna Resemagasinen, utan den vassa blicken från en genuin resenär. Det är väl helt i sin ordning om man bara blir informerad om källans relation till resmålet. Finns det ett "conflict of interest" dvs kan författaren tjäna pengar på att läsaren bokar. Många webbtidningar skriver ju ut "detta är en annons". Eller som vissa resebloggar är väldigt tydliga med. Använder du denna länken för att ansöka om ett XX kreditkort får jag en provision på 50 dollar. Det är en sådan transparens jag efterlyser. I så fall är det helt OK.

Hej ACervin,

Hyggelig at du likte The Goring review'en. Det er et annet fantastisk hotell jeg selv har bodd på tre ganger og kan varmt anbefale. De har nå etter hva jeg vet, renoverat hotellet, kanskje skal jeg sende Lena dit for en refresh :) Men du har rett i det du skriver, det finnes mange som har skjulte hensikter når artikler publiseres. Blant annet har BC konkurrenter her i Skandinavia der forfatteren kan få 30% av inntektene fra den artikkelen de skriver. Det blir ingen bra, spør du meg. Slik driver ikke vi i BC og leseren skal føle en trygghet på at det man leser, er noe som er nøye vurdert på nøytralt grunnlag. Men igjen: det er lett å stille kritiske spørsmål om man er på et middelmådig hotell. Er man på et fantastisk hotell, er man vel heller på jakt etter hva som gjør det så bra? I alle fall er jeg slik. Jeg leter etter en årsak til å besøke nettopp dette hotellet. Det er her Lena er sterk. Og hun er en mester i å formidle en atmosfære på de properties som hun igjen velger nøye ut på forhånd. Da blir det gjerne positive review's, uten at det er "kjøpt og betalt". Og for ordens skyld, hun tjener ingenting på booking eller liknende...

Nej jag kan inte riktigt släppa det här, jag ber verkligen om ursäkt om jag är helt ute och seglar. Men varför är allt så generiskt? Alla texter är som hämtade från olika sidor och bilderna, ja det är ingen som sticker ut som går att identifiera, dvs går att hitta överallt.

Le Royale Monceau – ett parisiskt palats från jazzens guldålder

"Royal Monceau har två Michelin-restauranter. La Cuisine serverar klassiska franska rätter, och använder ofta färska kryddor från hotellets botaniska trädgård. Det är också här vi äter en fantastisk lunch. Vi blir sittande länge, och det var svårt att lämna den behagliga atmosfären och den fantastiska service vi fick. På den andra sidan av baren på hotellet ligger den italienska restauranten Il Carpaccio, en charmig restaurant som har Roberto Rispoli som chef. Bägge restauranter gav oss fina, autentiska upplevelser. Trots allt måste vi säga att den italienska restauranten blev vår favorit, här blev vi bemötta med personlig entusiasm och skall vi säga kärlek till maten. Och inte minst kunde vi märka närvaron från chefskocken, som verkligen gav lokalen en speciell vibe och gick runt och pratade med gästerna."

Okej man är på ett riktigt fint hotell, och beskriver exakt vilka restauranger som finns men inte vilken mat man åt, känns för mig rätt konstigt.

"Även hotellets minsta rum är mycket dyrare än ett normalt rum på ett 5-stjärnors hotell. Å andra sidan är rummen fullproppade med lyx och komfort"

Men nämner absolut ingenting vad som finns?

Osv går väl att fortsätta genom hela artikeln, allt som beskrivs är sådant man kan se på bilder. Jag kanske är för trött, har inte sovit på 2 dygn. Men hehe konspiratören i mig väcktes..

Fick intrycket att hon reste ensam, men jag kan lätt missförstå när det är Norska.

Hej SAS404,

du har rett, det skulle være bra om vi kunne skrive mer om maten. Når man besøker et topphotell som Royal Monceau, med to stykk Michelin restauranter, blir såklart maten viktig. Samtidig er vi ikke matskribenter, dermed blir det "tryggere" å ikke gå i detalj, det er nok med folk som er riktig gode på mat og vin. Hvem vet, kanskje en dag får vi en sterkere på kompetanse på det i BC, det ville vel være bra :). Det med at man hittar bilderna överalt, vel det beror på at man publiserer en recensjon på alla BC websites. Med tiden håper jeg vi kan legge til enda flere språk...

Återigen @Jason BusinessClass har Businessclass betalat för att bo på dessa 3 hotell? Jag har på inga sätt problem med att BC skulle ta in reportage som hotell m.m har beställt, missförstå mig inte, tycker BC förtjänar varenda krona dom får in. Däremot sjunker mitt förtroende för siten om man inte skriver det, och efter att ha läst dessa 3 så känner jag inget större förtroende för att dom så att säga är rena och ärliga hela vägen.

Hej SAS404,

Du

Hej ACervin,

Hyggelig at du likte The Goring review'en. Det er et annet fantastisk hotell jeg selv har bodd på tre ganger og kan varmt anbefale. De har nå etter hva jeg vet, renoverat hotellet, kanskje skal jeg sende Lena dit for en refresh :) Men du har rett i det du skriver, det finnes mange som har skjulte hensikter når artikler publiseres. Blant annet har BC konkurrenter her i Skandinavia der forfatteren kan få 30% av inntektene fra den artikkelen de skriver. Det blir ingen bra, spør du meg. Slik driver ikke vi i BC og leseren skal føle en trygghet på at det man leser, er noe som er nøye vurdert på nøytralt grunnlag.

Det klär dig inte att hacka på konkurrenter, bättre kan du.

Återigen @Jason BusinessClass har Businessclass betalat för att bo på dessa 3 hotell? Jag har på inga sätt problem med att BC skulle ta in reportage som hotell m.m har beställt, missförstå mig inte, tycker BC förtjänar varenda krona dom får in. Däremot sjunker mitt förtroende för siten om man inte skriver det, och efter att ha läst dessa 3 så känner jag inget större förtroende för att dom så att säga är rena och ärliga hela vägen.

+1

Hei, BC har ingen vedtatt policy per dags dato om å opplyse nærmere hva rom / flights koster, om det er spanderat eller om vi betaler selv. Selv om det finnes flere medium som opplyser om dette, er det like normalt eller mer normalt å ikke gjøre det. BC er jo en community som flere og flere legger merke til, og der vi får stadig flere invitasjoner til å delta på events, flyga eller bo. Dette er grunnlaget for vår suksess, at vi har en god kontakt med ledende bransjeaktører. At de vil vi skal skrive om deres produkter. Jeg er selv tilhenger av å ikke opplyse om dette, da jeg tenker at det tar vekk oppmerksomheten av det vi forsøker skape: kvalitet tvers igjennom. En kvalitet som ikke påvirkes av hvem som betaler regningen. Det er en troverdighet vi forsøker å bygge opp over tid og den enkelte må vurdere om vi lykkes eller ikke. For oss i BC er det krystallklart: Vi vet at vi ikke vil lykkes med det vi gjør om vi jukser. Konkret så kan jeg bekrefte at vi ikke har blitt spanderat på alle de 3 hotellopphold du ref til. Så tror jeg at vi for min del sier takk for alt engasjement i denne saken :).

Hei, BC har ingen vedtatt policy per dags dato om å opplyse nærmere hva rom / flights koster, om det er spanderat eller om vi betaler selv. Selv om det finnes flere medium som opplyser om dette, er det like normalt eller mer normalt å ikke gjøre det. BC er jo en community som flere og flere legger merke til, og der vi får stadig flere invitasjoner til å delta på events, flyga eller bo. Dette er grunnlaget for vår suksess, at vi har en god kontakt med ledende bransjeaktører. At de vil vi skal skrive om deres produkter. Jeg er selv tilhenger av å ikke opplyse om dette, da jeg tenker at det tar vekk oppmerksomheten av det vi forsøker skape: kvalitet tvers igjennom. En kvalitet som ikke påvirkes av hvem som betaler regningen. Det er en troverdighet vi forsøker å bygge opp over tid og den enkelte må vurdere om vi lykkes eller ikke. For oss i BC er det krystallklart: Vi vet at vi ikke vil lykkes med det vi gjør om vi jukser. Konkret så kan jeg bekrefte at vi ikke har blitt spanderat på alle de 3 hotellopphold du ref til. Så tror jeg at vi for min del sier takk for alt engasjement i denne saken :).
Jag vet inte om jag förstår dig korrekt men du menar alltså att kvalitet/trovärdighet inte påverkas av vem som betalar för en vistelse?

Jag hoppas innerligen att detta resonemang INTE gäller för de hundratals flyg- och hotellrecensioner som görs på sajten av redaktionen. Det vore mycket olyckligt.

Som någon skrev, ni kunde ha skrivit detta som en artikel (helst informerar tydligt om att detta är en sponsrad artikel) och inte som en recension.
I vissa artiklar får jag en känsla att resan (flyg oftast) är kanske betald av ett flygbolag. Speciellt när någon är med på invigningsflyg.

Om jag skriver en recension om flygbolag A och resan är betald av min firma (inte av mig själv), påverkar det inte mitt omdöme om flygbolag A.
Däremot om flygbolag A har betalat för min biljett för att de vill att jag ska skriva något gott om dem, då är det reklam. Inte recension längre.

Jag blir jätte besviken på dig och mina förhoppningar om BC sjönk precis som en sten. Det handlar inte om att ha någon policy där ni ska vara skyldiga att ange exakt vad ni betalat för hotell, flyg och allt vad det nu kan vara. Däremot är det en förtroendefråga när det kommer in 3 otroligt välskrivna vad som vid första anblick ska vara en recension av ett lyxhotell. Och eftersom du inte vill uppge vad ni har betalat antar jag att det är en form av dold marknadsföring som är beställd av hotellen i fråga.

Det där med kvalitet rakt igenom oavsett vem som betalar fungerar inte, samtidigt som jag förstår att man inte biter den hand som föder en så är det ett stort problem med tilliten om man inte är öppen med hur exempelvis en alldeles för positiv recension kommer ifrån. Lite som att man smiter in betalda reportage bland vanliga reportage från användare för att få det att verka mer legitimt.

Hädanefter kommer jag alltså anta att allt som skrivs med avsändare Businessclass är betalda reportage och ren reklam tills motsatsen bevisas.

Så otroligt besviken jag blir. Jag är ledsen, men det här är inget annat än ren reklam i mina ögon. Ni har blivit köpta, och försöker dessutom smyga med det. Att du inte inser att innehållet i en recension påverkas av om man blivit bjuden på resan/upplevelsen tycker jag är sorgligt.

Toppen