Senaste nytt

Varför är priority boarding viktigt?

Men det finns också en annan lite mindre rationell anledning som gör att jag uppskattar priority boarding. Flygplan och flygplatser är mer eller mindre en arbetsplats för mig. Jag befinner mig på flygplatser och flygplan mer än 100ggr om året vilket gör att man har andra referensramar än många andra som inte reser så mycket.

Tycker att Fredrik slår huvudet på spiken här. Flyger man 4-5 gånger om året behöver man rimligtvis inte bry sig så mycket om det tar några minuter i kön när det ändå tar säg 5 eller 12 timmar dörr till dörr. Totala restiden kommer ändå vara densamma. Om man ändock bryr sig är det menlöst och man borde sätta sig ned och jobba på sin stresshantering istället för att, well, stressa..

Givetvis är det en helt annan sak när man gör det nästan varje dag. Då blir effektiviseringen och eliminerandet av stressmoment mycket viktigare. Som att man vet exakt vid vilken dörr i t-banan man ska stå för att ha open lane till intilliggande spår..

Tycker att Fredrik slår huvudet på spiken här. Flyger man 4-5 gånger om året behöver man rimligtvis inte bry sig så mycket om det tar några minuter i kön när det ändå tar säg 5 eller 12 timmar dörr till dörr. Totala restiden kommer ändå vara densamma. Om man ändock bryr sig är det menlöst och man borde sätta sig ned och jobba på sin stresshantering istället för att, well, stressa..

Givetvis är det en helt annan sak när man gör det nästan varje dag. Då blir effektiviseringen och eliminerandet av stressmoment mycket viktigare. Som att man vet exakt vid vilken dörr i t-banan man ska stå för att ha open lane till intilliggande spår..

Förstår inte riktigt ändå för likväl går ju inte flyget förenns man har boarding completed.
Sitter man vid fönster så visst för då kan man ju slita upp sin lappis och börja knacka men då riskar man ju att tappa när man skal av om ngn sitter isle. Tvärtom - sitter man isle så kan man ge sig på att det alltid kommer ngn slentrian som skall in.
Å är det så viktigt för jobbet att man får de där "x-tra" minuterna så har man nog andra stressmoment som äter upp den lilla elimineringen.

Jag provade prioboarding nu förra veckan (dock i monkey). Gick på som nr 1 vid varje flight (totalt 6 st) och jag blev bara stressad av alla som sprang och skulle rycka i min väska hela tiden för att hitta plats. Sedan då jag alltid sitter isle så fick jag resa mig upp och ned ett antal ggr då de som satt brevid mig inte hade "rutinen" att ha allt med sig första ggn de sätter sig ned. Lägg då till att det dessutom stod folk i gången och väntade .....

Nä! Jag kommer att fortsätta köra med last boarding konceptet. Skönt och glida på - slänga upp väskan på första lediga plats (padda och lurar - givetvis i 2:a handen). Sedan vid sin plats fixa till bältet. Sätta sig ned och höra - boarding completed när jag buckle up. Det är skööönt och stressfritt :)

Nä! Jag kommer att fortsätta köra med last boarding konceptet. Skönt och glida på - slänga upp väskan på första lediga plats (padda och lurar - givetvis i 2:a handen). Sedan vid sin plats fixa till bältet. Sätta sig ned och höra - boarding completed när jag buckle up. Det är skööönt och stressfritt :)

sist vi pratade om detta gjorde du sken av att du kunde ga pa forst och slanga vaskan pa rad 1, kommer du sist sa forstar jag mycket val varfor du lagger den pa forsta (kanske enda?) plats du hittar. Jag gick pa forst pa LH idag i "monkey", sa drygt var det inte aven om jag fick resa mig 2 ggr fran mitt aisle sate.

Njae! jag skrev nog att jag slänger in väskan på första lediga plats eller?

En fullsmetad A380 sittandes på raderna 6X ger inte en lugn stund kan jag lova - ffa inte om den består av mindre rutinerade resenärer :)

Är det ingen här som kör en mindre ryggsäck ibland? Klart smidigast på flighter man ändå har incheckat bagage på. Bara stuva undan ryggsäcken under sätet framför, då går det alltid utmärkt att gå på sist, för man behöver inte utnyttja utrymme i OH. Eller om man utnyttjar OH så går det nästan alltid bra iaf då en liten ryggsäck lätt går in lite överallt.

Testade att boarda sist igar, det slutade med att jag fick lov att ha mitt handbaggage ovanfor rad 5 istallet for rad 1 dar jag satt. Valdigt drygt att sla sig bakat for att hamta vaskorna efter landning sa det blir till att prioboarda i framtiden.

En sidnot, prioboardingen fungerade som den skulle pa bada mina BA flighter igar (var bara jag som var lat och satt kvar vid gaten tills alla andra var pa). I forra veckan med LH sa fungerade prioboardingen perfekt pa 3 av 4 flyg - den gangen det inte fungerade var pa ARN och gaten var bemannad av SAS agenter......

Är det ingen här som kör en mindre ryggsäck ibland? Klart smidigast på flighter man ändå har incheckat bagage på. Bara stuva undan ryggsäcken under sätet framför, då går det alltid utmärkt att gå på sist, för man behöver inte utnyttja utrymme i OH. Eller om man utnyttjar OH så går det nästan alltid bra iaf då en liten ryggsäck lätt går in lite överallt.

Jag gör i princip alltid så. Aldrig ngt problem.

Jag gör i princip alltid så. Aldrig ngt problem.
Även jag gör så när jag reser inom Europa.

Så här ska det se ut. Något för sas att lära sig av? Kan lh på utposter kan man ju undra varför sas inte kan ens på hemmaplan.

Jag synar dina LH-skyltar och höjer med Schiphol-räcken.

IMG_20140514_164942.jpg

Toppen