Senaste nytt

Debatt om flygets anställningsvillkor

har jeg jobb om 3 mnd?
Det hänger på kontraktet.

har jeg jobb om jeg velger å ta en go around?
Kan jag överleva om jag inte väljer att ta en Go around?

har jeg jobb om jeg velger å gå til en annen flyplass?
Kan jag överleva om jag inte väljer att flyga till en annan flygplats?

vil jeg trekkes i lønn om jeg velger å go around + divert?
Är pengarna viktigare än mitt liv?​

Med ditt resonemang kan många konsulter (som är också inhyrd eller egen företagare) också vara oroliga om sitt kontrakt förlängs eller ej och vara rädda att göra fel jämnt.
I forumet verkar det finnas en och annan konsulter i olika branscher därför vill jag gärna höra om vad de tycker.

En konsulent i noe annet enn luftfartsbransjen er revnende irrelevant. Fordi luftfartsbransjen ikke kan sammenliknes med noe annet enn seg selv.

Dine svar på spørsmålene viser meg (igjen) at du ikke har lest rapporter fra tidligere ulykker, ikke har sett videoene, rapportene eller noe av det jeg har vist til. Det hele føles fånyttes når diskusjonen/debatten skal skje på grunnlag av meninger, framfor fakta. Ironisk nok når man mener at nettopp økt risiko pga ansettelsesvilkår er noe som må bevises av tall. Når bevisene legges fram er det tyst som i kirka her inne...

En konsulent i noe annet enn luftfartsbransjen er revnende irrelevant. Fordi luftfartsbransjen ikke kan sammenliknes med noe annet enn seg selv.
Det är just sådan tänkande är farligt när man felsöker. Utesluter andra som inkompetenta och odugliga och tänker endast inom sin fyrkantig låda.
Dine svar på spørsmålene viser meg (igjen) at du ikke har lest rapporter fra tidligere ulykker, ikke har sett videoene, rapportene eller noe av det jeg har vist til. Det hele føles fånyttes når diskusjonen/debatten skal skje på grunnlag av meninger, framfor fakta. Ironisk nok når man mener at nettopp økt risiko pga ansettelsesvilkår er noe som må bevises av tall. Når bevisene legges fram er det tyst som i kirka her inne...
Jag har inte läst hela 308 sidor men jag har lagt ner en hel del tid för att förstå vad som är SÅ farligt med inhyrda personal som skrevs i rapporten.
Som jag poängterade flera gånger, hittade jag bara påstående, inte med några konkreta siffror.

Last edited:
Det är just sådan tänkande är farligt när man felsöker. Utesluter andra som inkompetenta och odugliga och tänker endast inom sin fyrkantig låda.

Jag har inte läst hela 308 sidor men jag har lagt ner en hel del tid för att förstå vad som är SÅ farligt med inhyrda personal som skrevs i rapporten.
Som jag poängterade flera gånger, hittade jag bara påstående, inte med några konkreta siffror.

Fortell meg da en annen bransje som er slik at man har samme variabler som er som i luftfarten? Hvor du sitter i lange perioder og overvåker et system, før du skal inn i et kaotisk miljø og du aldri kan feile?

Enn pressekonferansen som summerer opp rapporten? Enn utdragene fra rapporten? Enn alle artiklene fra European Cockpit Association? Enn Manx2-ulykken?

Fortell meg da en annen bransje som er slik at man har samme variabler som er som i luftfarten? Hvor du sitter i lange perioder og overvåker et system, før du skal inn i et kaotisk miljø og du aldri kan feile?
Vårdbranschen är något jag kan komma på och det fungerar dåligt (vårdpersonal säger det själva).
I Japan är det vanligt att jourläkare jobbar mer än två shift i rad. Vilket orsakar att många folk dör (inte påstående) av felbedömning.

Mycket av transportbranchen har dessa arbetsvillkor (vägtrafik, sjöfart), off-shore har liknande villkor, gruvor, brandmän, poliser, militärer, etc

Mycket av transportbranchen har dessa arbetsvillkor (vägtrafik, sjöfart), off-shore har liknande villkor, gruvor, brandmän, poliser, militärer, etc

På vegen kan du kjøre inn til siden om det skjer en teknisk feil. Du kan stanna och sova om du er sliten.
I sjøfarten kan du legge opp anker og slappe av hvis det skjer noe, og du har livbåter hvis båten synker.
Et cetera.
Det vil aldri være det samme, fordi det att flyga på 40,000 fot inte är det samma som att jobba på bakken. Det er ikke det samme å lande en B737 i severe turbulence som noe annen jobb.

På vegen kan du kjøre inn til siden om det skjer en teknisk feil. Du kan stanna och sova om du er sliten.
I sjøfarten kan du legge opp anker og slappe av hvis det skjer noe, og du har livbåter hvis båten synker.
Et cetera.
Det vil aldri være det samme, fordi det att flyga på 40,000 fot inte är det samma som att jobba på bakken. Det er ikke det samme å lande en B737 i severe turbulence som noe annen jobb.
Sitter du i en buss och möter en långtradare på fel sida om vägen så är det inte bara att köra in till sidan och vila. Hamnar båten i en storm på öppet hav och det springer läck kan du inte bara ankra. Sker det en blow-out på plattformen så blir det att agera om livet dig är kärt. Rasar gruvväggen för att du placerade sprängningen fel har du bekymmer. Rasar byggnaden du befinner dig i under en brand är det inte bara att pausa. Hamnar du i skottlinjen hänger livet ditt på en lång och gedigen träning.
Sorry @Aurora men ta en vilopaus från debatten. Mycket av det du skriver är relevant men argumentationen har tappat substans.

Et cetera.
I transportbranschen ha det verkligen hänt olyckor pga dåligt arbetsförhållande till skillnad från flygbranschen som är mycket reglerad.
Det är inte alltid så lätt att ta rast som du säger. Chaffören kan inte ta en rast för att bussen/lastbilen är redan försenad och han/hon försöker att komma i kap med schemat.

Sedan är det inte så att alla flygningar har turbulens och jag har aldrig upplevt att ett interkontinentalt flyg hade turbulens hela vägen till destination. Annars har pilotern kan också ta raster under sin flygning. Det du försöker att måla upp är att piloterna har det tufft jämnt men så är det inte.

Enn pressekonferansen som summerer opp rapporten? Enn utdragene fra rapporten? Enn alle artiklene fra European Cockpit Association? Enn Manx2-ulykken?

Jag tycker du ser det hela från fel håll.
Flygbranchen är väl den branch som har anammmat "faran" allra mest och agerat genom att använda beprövad erfarenhet och utveckling fäör att kunna ge piloterna så mycket hjälp som möjligt.
Det finns en pilot och en styrman (minst). Alla system är dubblerade. Mjukvara är skrivet i ett "enkelt" språk (läs:robust). Långa utvecklingstider som sker efter beprövade modeller. Många hjälpsystem för att underlätta pilotens jobb men visst till syvende och sist handlar det om att kunna flyga MEN även här har piloter tränats och tränats för att kunna möta alla möjliga scenarion.
Antalet olyckor visar ju att "systemet" fungerar väl då vi har väääääldigt få olyckor inom luftfart.

Om vi då jmf med en t.ex busschafför så vad har han förutom en farthållare och nigfunktion när passagerare skall av/på? Inget egentligen - betänkt då att denne rör sig i en miljö som bevisligen är betydligt mer utsatt och farligare.
Här sker det många olyckor.

För att bara rätta upp tråden så är vi nog alla rörande överens om att situationen för crew har ändrats. Vilkor upplevs som sämre (och de är de i jmf med "förr"). Att de har en ansvarsfull position tycker nog alla och att det ställs höga krav och att givetvis skall man eftersträva att se till att de har det så bra som möjligt. Man f¨år dock inte glömma att det har redan tagits höjd för det här genom åren och dess löneförhandlingar.
Samtidigt så kan man inte utgå ifrån hur det var förr utan man måste försöka se hur man gör det bästa av det som råder nu och framöver.
Jag tror att det finns nog ingen som tror att vi kommer att komma tilbaka till "förr" (ett sätt kan ju vara att förstatliga alla flygbolag och inkludera dem i "kritiska" samhällsfunktioner så de hamnar under civilförsvaret då fly är en nödvändighet för modern infrastruktur).
Sjöfarten har haft kontrakt under många år och de börjar att komma ikapp nu så .........

Det vi däremot inte är överens om är att kontrakt = sämre kvalitet eller "farligare" mycket pga av att just nu finns det ingen fakta som talar för det. Vilket givetvis (kanske) måste revideras framöver när vi "vet". Personligen så tror jag inte att det är så då alla som är inblandade vill komma hem till sin familj och gör sitt yttersta när det väl krävs för att det skall bli så.
Givetvis måste parterna sitta ned och tala men det måste ske med rationella och underbyggda argument men jag tror att just piloterna har grävt en liten grop åt sig själva då de i många år har använt "känslor" istället för fakta och då går det lite inflation i det hela. Vet när min far satt som medlare en gång med pilotfacket så var ett av argumenten för högre lön att de har mer ansvar nu iom att planen tar mer passagerare och min far köpte inte det då han (och givetvis jag) anser att ansvar är ett absolutbegrepp dvs antigen har du ansvar eller så har du inte det. Ansvaret blir inte "mer/högre" bara för att du har fler passagerare. 1 eller 100 - du har likväl ett 100%-igt ansvar för dem du har i kabinen. Kör man med sådana argument så blir det med tiden ganska urholkat till slut.
Högre lön för ansvaret får du redan dag 1 när du startar din karriär som pilot - det ligger redan inbakat i din profession.

Toppen