Jag skulle flyga LHR-HEL-PVG i augusti med Finnair. Hade bokat Economy och första etappen (LHR-HEL) rullade på som förväntat. När det väl var dags för boarding mot PVG från HEL så gick jag igenom business class för att hitta min plats (8A). Men när väl Economy börjar så står det helt plötsligt rad nummer 21. Ber en flygvärdninna om hjälp att hitta min plats, och hon visar mig snällt och vänligt till min plats i business. Snacka om att jag blev glad. Men samtidigt förundrad över att jag var placerad i business på min economybiljett.
Först tänkte jag att jag kanske hade blivit uppgraderad (vilket iofs är konstigt då jag hade lägsta status på OneWorld at the moment). Vad jag sedan insåg var ju att jag hade valt plats 8A när jag checkade in dagen innan. Så Businessplatsen hade helt enkelt varit tillgänglig även fast jag hade bokat Economy.
Min första riktiga longhaul och jag blev placerad i Business, jag klagar inte. Att 8A gjorde det inte sämre, då som många andra här på BC har skrivit om innan, kanske är den bästa platsen i Business då du är ensam på din rad med två bänkar(bord?) runt dig vilket resulterar i mer privacy. Bifogar en bild på layouten.
Någon som kan svara mig på varför det gick att välja Businessplatserna när jag hade bokat Economy? Hade jag blivit uppgraderad så hade det väl varit skrivet "business-class" på mitt boarding card, men det stod fortfarande Economy.