Senaste nytt

Arctic Airlink operated by Nextjet flown by SkyTaxi...

@TreTrappor - du misforstår meg helt, og det virker som du tror jeg ikke har kunnskap om EASA's reglement / EU's regler for luftfart. Completely contrary to what you may believe føler jeg meg svært godt kjent med dette, og er bl.a en flittig leser av David Learmount's blogg. En pioner, i mine øyne.

At du føler at SkyTaxi er et OK selskap å fly med, skal du få lov til :)
Jeg minner bare på om at Avies er godkjent av både EASA og den svenske stat til å fly intra europa og sverige, uten at det er noe "bevis" på at selskapet er trygt (tvert i mot). I tilfellet med Avies har det vært incidents som er registrert hos havarikommisjonen, i andre tilfeller blir ikke alt offentliggjort eller registrert. Basert på min egen kunnskap og innsikt i luftfartsbransjen, velger jeg å stå over flyvningene. Ikke nødvendigvis fordi jeg tror man kommer til å dø, men fordi jeg boikotter slik drift og ønsker ikke å støtte opp om ruten så lenge nextjet bruker denne "reserveløsningen".

Jeg har overhodet ingen problemer med SAAB340 eller 2000 som flygplan, jeg fløg senest nu Tirsdag med Braathens Regional sitt SAAB 2000flyg som var det 7ende SAAB 2000 noen sinne produsert (22 år gammelt). Så lenge driftsselskapet er svensk, med et vedlikehold som er ryddig og papirene godkjennes i sverige så har jeg ingen problemer med eldre flygplan.

Många flygbolag har ju några incidenter per år. SAS, Norweigan, Malaysia Airlines you name it. Svenskt som polskt som asiatiska. Incidenter förekommer hos dom flesta bolag, stora som små. Många mindre men även större o allvarligare tyvärr.
Men bara för att Avies o nu i "vårt fall" Skytaxi är mindre, polskt bolag som dessutom är från ett gammalt sovjetblock, gör ju inte detta att bolaget automatiskt ska dras över kanten att de är osäkert att flyga med. De är så ja uppfattat dig från början. Att de va just för att de va polskt med polsk besättning. Tycker som sagt att är det någon som ska ha en känga här är svenska Nextjets ledning o inte hänga ut detta polska bolag med sina "gamla" Saab 340(!) o sin polska personal på ett negativt sätt.

Gott med kaffe på kvällskvisten. Heeej

Det är inga problem att flyga skytaxi.

Jag kommer ihåg att det gick flyg lla-Tromsö när jag bodde där uppe. Då hade flyget 8 platser men rutten lades ner iallafall.

Inga problem att flyga ryanair heller, sånn om man ser i antall flyg som faller från luften etc... :p Men prinsippielt : mye galt. Og jeg er prinsippfast som f*** :D

Inga problem att flyga ryanair heller, sånn om man ser i antall flyg som faller från luften etc... :p Men prinsippielt : mye galt. Og jeg er prinsippfast som f*** :D

Det är väl inte speciellt billigt att flyga mellan Tromsö och Luleå?

Däremot är SAS väldigt billig till ex Berlin 399:- ;).

#Aurora. Kommer då inte ihåg när ett Skytaxi föll från luften? Tycks minnas att der är fler sas plan man läst om som åkt i backen. Förstår absolut inte vad du menar med att det är mer galet med detta flyg? Har du någon information som bekräftar detta att det är mer galet att flyga Sky taxi eller Ryanair än vad det är att flyga med då SAS som du nämner? Förstår du inte att, genom ditt sätt att förmedla ut Din flygrädsla för mindre bolag med äldre flygplan, som inte har någon (vad jag vet) "nämnvärda incidenter" i sitt bagage kan få många, som inte alls delar ditt sätt o förakt mot dessa bolag att helt tänka om och på så sätt få linjer att strypas helt och försvinna? För sen börjar ju gnället, från dom som inte gynnande linjen o tog andra, längre flyglinjer att dom inte förstår att inte folk utnyttjade när det fanns en direktlinje osv osv. Antingen flyger du linjen på dryga timman. Eller så flyger du via Oslo/Stockholm från allt från 3 till 10 timmar.

Arctic Airlink opereres nå av en Nextjetmaskin (endelig!) med eget livery:

https://scontent-ams3-1.xx.fbcdn.ne...=1e1c9886d497ee0f974979eb050676b3&oe=5671317C

Og de har fått påplass både codeshare og interline avtale med SAS/Widerøe :) Så dette begynner jo å bli bra! Nå kan man fly Stockholm-Luleå-Tromsø på kortere tid enn Stockholm-Oslo-Tromsø (om man ikke hopper på direkteruta Stockholm-Tromsø da ;) ).

Now connected with SAS and Widerøe | Arctic Airlink

"We are proud to announce that our operator Nextjet now enables codeshare with SAS and interline with Widerøe. This opens up a frequently requested possibility for passengers to travel on one ticket from Tromsø, Lulea and Oulu to a destination beyond Arctic Airlink route. For example it will now be possible travel from Oulu to Kirkenes (via Luleå and Tromsø) but also from Tromsø to Copenhagen via Luleå and Stockholm."

Toppen