Senaste nytt

Tuffare gränser på incheck och boarding

Det jag ursprungligen skrev är redan i effekt på VBY. Vårt plan går 06:35 på morgonen. 25-30m från gate till planet. Boarding öppnar sen förra veckan 06:05. "Varningarna" som delats ut har getts till pax i gaten 06:17 respektive 06:16.
Nekandet om bording utdelades 06:20.

I över 9 månader som jag rest från VBY med SAS har tidigare boarding inletts 06:20-06:30.

Så ni kan ju ana att man blivit lite skärrad nu när man fått ställa om väckarklockan med 15-30 minuter tidigare helt plötsligt.

Igår på ARN 17:55 avgång slog det om till final call 17:35, jag satt i loungen och tog det lugnt när jag satte kaffet i halsen och tänkte "nu jävlar" får jag springa för nu har de samma mördareegler här också. Mkt riktigt jag i gate 44 17:40 ungefär och handlern gav mig en rätt syrlig kommentar att jag egentligen inte borde få boarda men då det ännu saknades ytterligare 3 pax fick jag gå på.

En av mina reskamrater arbetar på Svedavia. Detta är hans ord från igår när vi pratade om detta beteendet.

"Verkar som deadline är 20 min för bording nu. Fick veta att HR direktören på Swedavia blev nekad att gå ombord när hon kom lite sent till incheckningen, fick ta nästa, så, det verkar bara vara för oss att rätta in sig i ledet, släpper ju sedan när vi börjar flyga 06:40...då blir det lång näsa, vi får inte glömma att vinka till Tornet!"

Så nog har nått hänt. Det jag undrar är varför ingen information gått ut.

Så nog har nått hänt. Det jag undrar är varför ingen information gått ut.
Håller med helt och hållet, om det nu är en förändring eller förväntan att man ska veta detta måste det även kommuniceras ut på ett bra sätt till resenärerna.

Det har diskuterats i någon annan tråd förut (har för mig att det var något om GOT flygplats)
Vore bra om man kunde få följande info på tavlorna (eller något liknande).
Boarding expected to start 18:20
Gate closed 18:35
Departure 18:50

Om tiderna skulle ändras pga sent plan eller något annat så är det ju bra om det uppdateras också.

Har själv varit med om att det gått från Gate Open till Final Call utan något där emellan. På vårt boardingpass stod det boarding 20:25 (eller något liknande) och vi var där vid 20:20 och det var redan Final Call och de flesta hade gått ombord.

Det har diskuterats i någon annan tråd förut (har för mig att det var något om GOT flygplats)
Vore bra om man kunde få följande info på tavlorna (eller något liknande).
Boarding expected to start 18:20
Gate closed 18:35
Departure 18:50

Om tiderna skulle ändras pga sent plan eller något annat så är det ju bra om det uppdateras också.

Har själv varit med om att det gått från Gate Open till Final Call utan något där emellan. På vårt boardingpass stod det boarding 20:25 (eller något liknande) och vi var där vid 20:20 och det var redan Final Call och de flesta hade gått ombord.
Jag tror att det är den här tråden.
Go to gate? | BusinessClass.se forum | 300 000 inlägg om resor

Vill minnas att jag läste någonstans (ombordtidningen?) att SAS hade jobbat i ett effektiviseringsprojekt med att finslipa turn-around och jaga minuter? Man kanske kom fram till att de sega passagerarna påverkade en del.

I Norge oppleves dette ikke. Det er i større grad fleksibilitet som avhenger av avgangens art, omliggende hendelser, vær og så videre. Vet man det er transferpax som er sene så venter man litt. Vet man det er dårlig vær venter man litt. Ser man det ikke er sjans stenger man gate. Veldig situasjonsavhengig.

Sist (1 vecka siden) jeg reiste TOS-OSL-ARN kom vi litt sent inn med TOS-OSL pga holding før landing på OSL som brøytet rullebanen. Jeg hadde ca 10 minutter fra ankomst i ene enden av OSL før avgangstid var på andre enden. Når jeg kom til gate var gaten stengt, men de sjekket 8 pax inkl. meg inn manuelt etter at flighten var stengt ned, og ventet ytterligere noen minutter på at baggasjen skulle få vært med. Vi landet på tidtabell i ARN.

Vad gor de om man har checkat in baggage da? Lar ju vara klart fordelaktigare att slappa in dig sent an for dom att leta ratt pa ditt baggage.

Hos BA star det an tid pa biljetterna nar gaten stangs, tycker detta ar kanon da man vet vad som galler.

Nackdelen med BAs lösning är att det skapar en del stress i synnerhet hos ovana resenärer.

Det är inte helt ovanligt att (gäller kanske främst London) gaten inte ens annonserats när tiden för "gate closes" närmar sig vilket får folk att ställa sig i kö till customer service för att fråga var deras plan är eller stå helt i trans framför skärmarna. Även i de fall när det är tajta anslutningar med i bilden så ser man hur passagerare springer till gaten och tränger sig före allt och alla med andan i halsen bara för att inse att boarding inte ens börjat.

Idén är bra men är inte helt optimal i alla lägen.

Nackdelen med BAs lösning är att det skapar en del stress i synnerhet hos ovana resenärer.

Det är inte helt ovanligt att (gäller kanske främst London) gaten inte ens annonserats när tiden för "gate closes" närmar sig vilket får folk att ställa sig i kö till customer service för att fråga var deras plan är eller stå helt i trans framför skärmarna. Även i de fall när det är tajta anslutningar med i bilden så ser man hur passagerare springer till gaten och tränger sig före allt och alla med andan i halsen bara för att inse att boarding inte ens börjat.

Idén är bra men är inte helt optimal i alla lägen.
Det stammer bra, i london sa annonseras gaten ofta ut efter "gate closes", men i HEL som jag ofta flyger ifran fungerar det ypperligt (speciellt pa morgonflyget da planet varit parkerat over natten).

Daremot med Finnair pa deras sma utposter i Finland sa star det "boarding starts" ned en tid langt innan ankommande plan fran HEL har landat.

Upplevde liknande i Malaga häromdagen, gate closes ca 20 min innan avgång och fick sura blickar då jag kliver på precis "i tid".

Visst är det vid första blicken bra med snabb turnaround, men det är mindre bra då sätet var fullt med smulor och golvet fullt med chipsrester. Jag reste i plus men det kändes extremt minus då de som pricken över i't inte hade någon vidare mat (obehaglig pastasallad och chokladmuffins gör ingen glad, hade det varit blåbärsmuffins däremot...) med ombord.

Och nuförtiden, då man inte får nämnvärt med poängbonus för att flyga SAS, ser jag ingen fördel (mer än att det är direktflyg) att inte välja LH business till södra Europa...

Så, är snabb turnaround verkligen det bästa för ekonomin? :)

Vad gor de om man har checkat in baggage da? Lar ju vara klart fordelaktigare att slappa in dig sent an for dom att leta ratt pa ditt baggage.

Ad mitt tilfelle ovenfor var det slik at det snødde såpass at baggasjebilen ikke kom seg til flyet, derfor måtte det brøytes slik at baggasjebilen fikk kjørt fram til flyet. Min baggasje ble selvsagt ikke med det flyet jeg klarte å komme meg med på, men ble kjørt hjem til døren min kl 21.00 samme dag :)

Toppen