Senaste nytt

Mycket märklig upplevelse i säkerhetskontrollen på Arlanda

Ja mycket som sker i säkerhetskontrollen på Arlanda vet nog personalen själva inget om.. igår när jag skulle flyga hem så hade jag min penicillinkur / Kåvepenin i handbagaget. Troligtvis den vanligaste av alla penicillin. Killen i säkerhetskontrollen gick igenom hela paketet och undrade vad det var... Jag bad honom läsa på i lappen som var klistrad på paketet. Det tog typ 15 minuter innan jag fick till svar att jag inte kunde ta den igenom säkerhetskontrollen. När jag frågade vad dom har med min medicin att göra, det var ju inte ens flytande utan i tablettform så fick jag till svar att jag hade "troligtvis" inte lova att ta ombord min medicin. Jag kunde inte annat än skratta och frågade vart det stod någonstans i regelverket. Dom var tvungna att kontrollera fick jag till svar. Höll på att missa flyget för dessa pappskallar i säkerhetskontrollen på T4. Jag lämnade penicillinkuren och gick till gate för att hinna med flyget hem. Jag bad dom skicka hem min medicin med förklaring från ansvarig chef. Ska bli spännande att höra vad dom har att säga. Hade resten av pillren hemma och fick hämta nya på apoteket idag efter samtal med min husdoktor. Ska man skratta eller gråta?
Det här verkar ju helt barockt! Jag har aldrig varit med om något liknande och faktiskt inte hört talas om det heller tidigare, inte ens i de mest minutiösa amerikanska säkerhetskontrollerna. Är det här något de fått för sig nu?

Personligen, tycker jag att de får göra vad de vill för att öka säkerheten på flyget.
Jag tar detta med en nypa salt men jag hoppas samtidigt att du skojar lite. Inlägget ovanför handlar om hur en okunnig anställd tar en människas mediciner i "säkerhetens" namn, det blir uppenbarligen väldigt fel när folk i maktposition får "göra vad de vill".

Jag tycker det är läskigt med okunnig personal som får för sig konstigheter. Jag tror ju att personer som tar dåliga beslut som ovan släpper säkert igenom andra saker utan problem ibland. Själv reser jag med en adrenalinspruta och har under mina 50-talet flighter (inte besökt USA med den men dock UK) fått ta fram och visa den vid ett tillfälle i Hong Kong. Annars har den alltid åky igenom kontrollen utan fråga.

Jag tycker det är läskigt med okunnig personal som får för sig konstigheter. Jag tror ju att personer som tar dåliga beslut som ovan släpper säkert igenom andra saker utan problem ibland. Själv reser jag med en adrenalinspruta och har under mina 50-talet flighter (inte besökt USA med den men dock UK) fått ta fram och visa den vid ett tillfälle i Hong Kong. Annars har den alltid åky igenom kontrollen utan fråga.
Jag åker också alltid med två adrenalinsprutor och har aldrig någonsin blivit ombedd att ta upp dessa, inte ens i USA. Det skulle naturligtvis vara hur lätt som helst att fylla dessa med cyanid och hugga någon i halsen. Så det där med säkerhetskontrollen är nog väldigt mycket ett spel för gallerierna för att inbädda folk i säkerhet och få de som vill försöka sig på något att känna sig nervösa och börja svettas...

Toppen