Ser ikke at SAS' egen pressemelding er limt inn her:
SAS: CAU skal følge påbud om at få medlemmer tilbage på arbejde
February 27, 2015 18:31 /
SAS Comments / Danish
Trine Kromann-Mikkelsen / Head of Media Relations Denmark
Med baggrund i SAS’ køb af Cimber og overdragelse af 12 CRJ-fly, er der opstået uro og overenskomststridig arbejdsnedlæggelse fredag. Det påfører kunderne store gener og giver SAS økonomiske tab.
Fredag aften har SAS aflyst mere end 40 afgange ud af København, og vi beklager dybt over for kunderne. Skal man rejse med SAS, får man direkte besked på sms, hvis afgangen er berørt. Man kan også finde information på SAS’ hjemmeside.
Visse af SAS’ kabinemedarbejdere har stadig nedlagt arbejdet, fredag aften. SAS har tilbudt medarbejderne samme vilkår i det nye selskab, men CAU har afbrudt forhandlingerne.
I den overenskomststridige arbejdsnedlæggelse, der foregår lige nu, er CAU efter et fællesmøde i dag mellem FTF og Dansk Arbejdsgiverforening blevet pålagt at sørge for, at medlemmerne genoptager arbejdet. SAS må konstatere, at CAU har valgt ikke at følge påbuddet.
– SAS’ ønske er at finde den bedste løsning for medarbejderne, så de kan fortsætte på de vilkår, de har i dag. SAS har lagt flere løsninger frem, blandt andet en orlovsordning, som indebærer, at man er på orlov i Cimber indtil, der opstår et behov for at nyansætte i SAS. En sådan model har SAS i dag aftalt sammen med piloterne, siger driftsdirektør Flemming Jensen, SAS.
SAS har også tilbudt, at CAU får mulighed for at indgå en overenskomst i Cimber, og at SAS-ansatte dermed fortsætter på fuldstændig samme vilkår, de har i dag. SAS ønsker til gengæld få justeringer i forhold til nyansættelser, blandt andet nedjustering af slutløn, ændringer til hotelaftale og brug af vikarer – dog kun gældende for nyansatte.
– SAS vil gerne fjerne enhver tvivl: På trods af forandringer i luftfart er og skal SAS fortsat være et selskab med overenskomster, som regulerer ansættelses- og arbejdsvilkår for medarbejdere. Det gælder også for det nye selskab, siger Flemming Jensen.
Der er en ny norm i branchen, som har ændret konkurrencebetingelserne radikalt. Normen betyder, at flyselskaber etablerer sig med eksterne produktionsmodeller, egne lavprisselskaber og bruger forskellige, nogle meget kreative, bemandingsløsninger såsom kontraktansættelse, selvstændige og bemandingsbureauer.
SAS har og ønsker fortsat at indgå overenskomster i henhold til den danske model.
SAS: CAU skal følge påbud om at få medlemmer tilbage på arbejde | SAS