Mycket märklig upplevelse i säkerhetskontrollen på Arlanda

layzedad

New member
Hade en högst underlig upplevelse i fasttrack-säkerhetskontrollen på T4 idag. Jag skulle med 16.20 till GOT som vanligt och hade rätt gott om tid på mig.

När jag går igenom bågarna så piper det till, slumpvis utvald för kontroll. Det blir den vanliga visiteringen sen säger damen att det är nya regler och ska kolla mina grejer. Börjar med mina datorer och det är väl inte så underligt men sen börjar hon gå igenom min plånbok och plocka ut grejer ur mina jackfickor och läste på visitkort och vrider och vänder på minsta grej. Kändes riktigt kränkande, inte att man kollar datorn lite extra men när dom börjar läsa på ens papper. Totalt tog detta spektakel 10 minuter... Kan ju vara värt att räkna med när man har kort om tid.

Är det nån som vet vad detta handlar om? Frågade en bekant på Swedavia i GOT och han skulle höra sig för...
 
Har själv råkat ut för en plånboksgenomgång på ARN T5 för några år sedan. Kändes inte alls bra, eller ens relevant. Skulle gärna vilja få veta om de ens har den befogenheten och isåfall på vilka kriterier.
 
Jag hade inte gått med på att någon skulle läsa mina papper eller för all del gå igenom min plånbok. Det ska bli intressant att höra vad du får för svar där @Layzedad
 
Jag råkade ut för en liknande händelse i säkerhetskontrollen på T4 idag. Skulle med 11.25-flighten till GOT. Det började med att jag slumpades ut för något som jag trodde var vanlig kroppsvisitering. Detta var dock extremt mycket noggrannare än normalt, och det var ingen supertrevlig upplevelse. Den här delen tog flera minuter och under tiden blockerades passagen genom bågen för övriga, vilket gjorde att kön till säkerhetskontrollen var ganska lång.



Det slutade dock inte här, för nästa steg var kontroll av mitt handbagage, precis som för @Layzedad. Det mesta rotade de igenom, dock inte plånbok. Totalt tog det 7-8 minuter.



Personen som rotade igenom mitt bagage var trevlig. Enligt honom hör detta ihop med de nya kontrollerna av explosivt innehåll som officiellt ska starta 1 mars. Reglerna har dock redan implementerats genom att vissa slumpkontroller kommer genomföras mycket mer noggrant än tidigare. Det kommer dock återgå till det normala när den nya sniff-utrustningen är på plats. Enligt kontrollanten är utrustningen dock försenad två veckor, osäker på om man syftade på just T4 eller om det berör hela Svedavia.
 
Va?!?!?! säkerhetskontrollen rotar i plånkan?

Som Nemo skrev, har de verkligen rätt till det?
 
Jag hade vänligt men bestämt avböjt en närmare genomgång av mina saker. Vill de titta i min plånbok så får de nog tillkalla polis.



Men det här gör mig lite nyfiken, vad har personalen i säkerhetskontrollen rätt att göra och vad har jag som passagerare för rättigheter i Sverige?
 
agehall skrev:Men det här gör mig lite nyfiken, vad har personalen i säkerhetskontrollen rätt att göra och vad har jag som passagerare för rättigheter i Sverige?Klicka för att utvidga...
Mycket bra fråga, jag är också nyfiken!
 
Är de förordnade säkerhetsvakter? Jag kan inte påminna mig att jag sett någon sådan legitimering på dem...
 
agehall skrev:Är de förordnade säkerhetsvakter? Jag kan inte påminna mig att jag sett någon sådan legitimering på dem...Klicka för att utvidga...
Näe, de tror jag inte. Om jag minns rätt infördes väl ett särskilt uniformskrav för dem för några år sedan? Inte helt hundra dock.
 
Prova på att gå genom en säkerhetskontroll vid en domstol som saknar röntgen... Då går de genom allt - inklusive plånbok...
 
Flygplatskontrollant arbetar under polismans ledning och får därmed använda delar av polisens lagutrymme. De får gå igenom allt och hela dig som passagerare. Det kan däremot verkligen ifrågasättas att läsa på papper och visitkort om det nu gjordes, det kan nog inte ses som ändamålsenligt.



Se Rikspolisstyrelsens Författningssamling

https://polisen.se/Global/www och Intrapolis/FAP/FAP245_1_RPSFS2000_49.pdf



Om en passagerare inte är medgörlig släpps denne inte in, eller så kan planets befälhavare informerats.

Det finns en anekdot om en passagerare som vägrade ta av sig skärpet vid passage genom bågen och argumenterade emot kontrollanten samtidigt som en kapten gick genom kontrollen. Kaptenen gick fram till passageraren, bad att få sen dennes boardingcard, och när han fått bekräftat att det var den flighten han var kapten på så rev han helt sonika boardincardet innan han lämnade tillbaka det...
 
qwerty skrev:Flygplatskontrollant arbetar under polismans ledning och får därmed använda delar av polisens lagutrymme. De får gå igenom allt och hela dig som passagerare.Det kan däremot verkligen ifrågasättas att läsa på papper och visitkort om det nu gjordes, det kan nog inte ses som ändamålsenligt.Klicka för att utvidga...


Det är ju för såna här händelser som gör att många av oss reflexmässigt blir negativa till nya saker i säkerhetskontrollen. För först ska de kolla efter sprängmedel och sen är de helt plötsligt i våra plånböcker. Jag, och förmodligen många med mig, litar helt enkelt inte på personerna som sätter upp reglerna och tror inte att de ens funderar över vilka överväganden man måste göra om vilken nivå på säkerhetskontrollen som är optimal.
 
Jag har inget emot kontroller av det här slaget, men min uppfattning är att personalen isåfall ska vara utbildad och myndighetsmässig.



Den här tråden börjar dra åt samma håll som den gamla "stänger Du av all elektronik"-tråden - man vet reglerna, men vill inte följa dem.
 
Har prøvet noget tilsvarende en enkelt gang i SAS fasttrack på CPH. Der var ingen problemer i røngten scanneren men efterfølgende blev alt i håndbagagen nøje gennemgået af en medarbejder.
 
Stefan62 skrev:Jag har inget emot kontroller av det här slaget, men min uppfattning är att personalen isåfall ska vara utbildad och myndighetsmässig.Den här tråden börjar dra åt samma håll som den gamla "stänger Du av all elektronik"-tråden - man vet reglerna, men vill inte följa dem. Klicka för att utvidga...


För sakens skull får jag tillägga att det rör mig inte i ryggen om dom kollar igenom allt, dom får gärna gräva i min smutstvätt eller kolla i facken i min plånbok så jag inte har petat ner några dynamitgubbar där. Det som jag störde mig på var att man medvetet vänder på saker för att läsa på dom. Ointressanta saker i detta fallet men ändå.

En annan sak som jag reflekterade över i efterhand var att dom ändå slarvade, tror t.ex. inte att dom öppnade min innerficka i jackan.
 
Säkerhetskontrollen på ARN är jag inte särskilt imponerad av. För några veckor sedan var jag med om en incident på T5, där en av säkerhetskontrollanterna (Securitas?) gick igenom metalldetektorn och det pep något alldeles förskräckligt. Han ryckte på axlarna och gick vidare. Jag var just på väg till metalldetektorn i fast lane tracken och frågade en av kontrollanterna vad det där var för någon säkerhetskontroll, när de struntar i att kontrollera sin egen personal. Till hennes heder svarade hon att så får det inte gå till. Tyvärr hade jag bråttom, annars hade jag letat efter en supervisor. Konsekvensen hade varit att de hade varit tvungna att stänga ned hela terminal 5, då säkerheten hade blivit komprometterad.
 
Skall man vara krass, så finns det ju i lagtexterna inget undantag för vad som egentligen får undersökas. Rent teoretiskt kan det ju finnas skrivna instruktioner på t ex ett visitkort för hur ett vapen eller dylikt som medföres i delar skall monteras, men jag kan hålla med om att det kan kännas märkligt att gå igenom en massa visitkort.



Däremot är det ju mer intressant att mera omfattande kroppsvisitation (som det låter som att det var i inlägg #5) skall göras i avskilt utrymme.



Om det är någon som vid tillfälle har tid, ork och vilja att slänga paragrafer i ansiktet på folk, så går det ju alltid att testa att ta med sig någon gammal skruvmejsel, sax med blad över 6 cm eller liknande föremål som egentligen inte är tillåtet och om detta föremål "fastnar" i kontrollen säkerställa att ett protokoll upprättas i enlighet med §6, Lag (1970:926) om särskild kontroll på flygplats, oavsett om det tas i beslag eller checkas in. Jag kan inte minnas att det upprättades något protokoll, när mina insexnycklar omhändertogs för ett antal år sedan.



Edit: Såg nu att den lagen hade ersatts av nyare Lag (2004:1100) om luftfartsskydd
 
naken-png.32408
 
Back
Top