Senaste nytt

Hur mycket är - "Oj! Vad du reser mycket"

Förra året så hade en kollega 80 resdagar fördelade på 12 longhaul och 3 short. En av damerna på ftg utbrast "- Oj! Så mycket - hur orkar du"
Jag vågade inte nämna hur året såg ut för mig :)

Vad tycker Ni? Reser man "mycket" om man har typ som ovan eller om man inrikespendlar med 120 dagar per år?
Beroende på vad det är för typ av longhaul kan jag tycka 12 är mycket. Är det "bara" Köpenhamn - Peking direkt är det ju inte så farligt. Är det Köpenhamn - Sao Paulo med en eller två mellanlandningar så hade en sådan jobbresa per månad sugigt musten ur mig.

För några år sedan var jag i Sydamerika / Latinamerika tre gånger på en månad. Då tyckte jag att jag reste mycket.

Jag misstänker här att @agehall arbetsgivare inte hade longhaul i F som policy.
Huruvida resande sliter eller ej beror såklart på komforten under resan och syftet. Om jag åker SFT-ARN över dagen är det klart jobbigare än 10 timmar nattflyg i bra komfort.Jag tillhör dom som med nöd uppnår EBG i tjänsten inkl. 20000 Ames Elite poäng

Jag brukar roa mig med att omsätta dagar från familjen - vardagar resp. helgdagar i arbetsmånader.
Likaså brukar jag omsätta tid i luften, taxi, väntan på flyplatser, till och från fabrik/kund i arbetsveckor.

Då framstår resandet som extra "långt" än bara resdagar :)

(Brukar även göra misstaget att räkna ut hur mycket i restidsersättning jag förlorar :) )

Jag brukar roa mig med att omsätta dagar från familjen - vardagar resp. helgdagar i arbetsmånader.
Likaså brukar jag omsätta tid i luften, taxi, väntan på flyplatser, till och från fabrik/kund i arbetsveckor.

Då framstår resandet som extra "långt" än bara resdagar :)

(Brukar även göra misstaget att räkna ut hur mycket i restidsersättning jag förlorar :) )

Och vad kommer du fram till vad gäller restid ?
Vore intressant att höra

Mina reflektioner. Jag reser så gott som veckovis inom Norden, är borta 0-4 nätter beroende på veckan. Blir ca 90 flyg och 50 hotellnätter per år. Jag tycker jag reser mycket. Framförallt de veckor man besöker 3 städer på 3 dagar tar livslusten ur mig.

Jag har en polare som reser ca 6 longhaul (business) a 1-2 veckor samt några shorthaul till. Jag tycker han reser mycket.

Så hur skall man då mäta vem som reser mycket?

När jag transporterar mig i jobbet så är det 4 av 5 ggr i bil och i snitt runt 30-40 mil enkel sen oftast en hotell natt numera. När jag var yngre och barnen var små kunde det bli över dan om man hade ett möte, det var slitit på riktigt. De få gånger det passar med flyg numera så känns det som semester(nästan) så allt är ju relativt. Arbetar man över norra halvan av landet är ju inte flyg ett speciellt gångbart alternativ så det är ju bara att gilla läget, dessutom gillar jag mitt jobb skarpt så det är inte ett problem egentligen även om man blir less ibland.

Kan hålla med att hotellnätter är ett dåligt mått, speciellt om man får bo några nätter på samma ställe men nog blir man rätt trött när man har 2-3 nätter i veckan på olika platser. Nu har jag gnällt nog... för en stund iaf, jag är ju trots allt norrlänning ;)

Självklart får man höra att man reser mycket! Förra året var det 98 flygningar varav 7 longhaul samt runt 70 hotellnätter(130 dagar borta totalt). För mig är detta fullt normalt och min familj har också kommit in i rutinen på ett bra sätt. Jag har levt på detta sätt i 20 år och har svårt att tänka mig ett annat upplägg. Att andra tycker att mitt liv är konstigt kan jag förstå men jag bryr mig inte det minsta.

I princip ser mitt schema ut som en vecka hemma en vecka borta året runt. När jag är hemma så jobbar jag normalt ganska korta dagar för att få mer tid med familjen. Min dotter tycker att detta är perfekt för hon får mer tid med mig än om jag jobbat 9-5. Sen blir det givetvis en hel del weekends per år till tex London, Paris, osv. som är uppskattat som kvalitetstid.

Så hur skall man då mäta vem som reser mycket?
Går så klart inte, däremot är det nog mer intressant varför man frågar en sådan sak. Varför är det viktigt?

Ur ett rent reseperspektiv (det som framförallt många yngre drömmer om) så är det ju upplevelsen på plats som är det viktiga, att få någon känsla för den plats man besöker, om så bara att efter en arbetsdag gå ut och äta middag, ta en kvällspromenad eller en öl. Men att åka iväg över dagen för ett halvdagsmöte och jobba i alla taxibilar/bussar/flygplan/lounger ger mig i alla fall i princip ingenting. Sen kan man så klart trivas med sitt jobb, som sådant, men det är ju en annan sak.

Som några fler nämnde ser jag skillnad på resa och transport. De som dragit vinstlotten är väl de som kan kombinera en jobbresa och få någon halvdag/dag ledigt när man ändå är iväg (eller så klart ha fördelen att kunna resa mycket privat). Men sånt blir ju tyvärr allt svårare nuförtiden, jag är dålig på det.

Går så klart inte, däremot är det nog mer intressant varför man frågar en sådan sak. Varför är det viktigt?

Ur ett rent reseperspektiv (det som framförallt många yngre drömmer om) så är det ju upplevelsen på plats som är det viktiga, att få någon känsla för den plats man besöker, om så bara att efter en arbetsdag gå ut och äta middag, ta en kvällspromenad eller en öl. Men att åka iväg över dagen för ett halvdagsmöte och jobba i alla taxibilar/bussar/flygplan/lounger ger mig i alla fall i princip ingenting. Sen kan man så klart trivas med sitt jobb, som sådant, men det är ju en annan sak.

Som några fler nämnde ser jag skillnad på resa och transport. De som dragit vinstlotten är väl de som kan kombinera en jobbresa och få någon halvdag/dag ledigt när man ändå är iväg. Men sånt blir ju tyvärr allt svårare nuförtiden, jag är dålig på det.

Jag tycker själva flygresan är nästan större än själva resmålet, inte för att jag är en normal tonåring (men vem är det här ;)) För mig är detta mitt mest resta år med än så länge 3 long haul och 5 short haul

Toppen