Senaste nytt

Hur mycket är - "Oj! Vad du reser mycket"

Jag är visserligen väldigt ung fortfarande men när jag gick sista halvåret på gymnasiet bestämde jag mig för att bli SAS EuroBonus Guld vilket resulterade i 40 flygningar på tre månader. Jag gick halvdagar i skolan och det blev många frågetecken från mina klasskompisar och lärare när jag berättade på lektionerna på eftermiddagarna att jag varit en sväng i t.ex Malmö på morgonen. När jag skolkade hann jag med Stockholm-Kiruna-Stockholm-Ronneby-Stockholm-Skellefteå-Stockholm på en dag men det är inget jag uppmuntrar någon studerande att göra! :)

Min statistik varierar väldigt mycket när det gäller antalet hotellövernattningar och flygningar per år men får ofta höra av mina vänner "Var har du varit?, Du är galen!, Kollar du efter flygbiljetter?, Varför åker du till Barcelona över dagen?" Jag tolkar det som något positivt! :)

Det där låter ju snarare som ett beroende.

Jag är visserligen väldigt ung fortfarande men när jag gick sista halvåret på gymnasiet bestämde jag mig för att bli SAS EuroBonus Guld vilket resulterade i 40 flygningar på tre månader. Jag gick halvdagar i skolan och det blev många frågetecken från mina klasskompisar och lärare när jag berättade på lektionerna på eftermiddagarna att jag varit en sväng i t.ex Malmö på morgonen. När jag skolkade hann jag med Stockholm-Kiruna-Stockholm-Ronneby-Stockholm-Skellefteå-Stockholm på en dag men det är inget jag uppmuntrar någon studerande att göra! :)

Min statistik varierar väldigt mycket när det gäller antalet hotellövernattningar och flygningar per år men får ofta höra av mina vänner "Var har du varit?, Du är galen!, Kollar du efter flygbiljetter?, Varför åker du till Barcelona över dagen?" Jag tolkar det som något positivt! :)

Det är skillnad på att resa för att man måste och att man har det som intresse.

För mig så är det ett intresse. I jobbet reser jag nada.

Jag känner lite samma. Jag fick samma fråga idag på jobbet.. "Nej det är långt till jag ska resa nästa gång, en hel månad och lite till" svarade jag.. med tillägget "men jag ska ju till Karlstad en sväng innan dess" (från Malmö). Karlstad är att besöka vänner, inom Sverige, knappast resa. BCN om en månad är däremot en resa.

Jag reser inget i jobbet - men resa för mig blir när det händer något extraordinärt. Man ska kanske besöka en rolig stad, åka på en intressant utflykt eller ta en avkopplingshelg/vecka i ngt strandparadis. Träffa vänner kan vara en resa, men kanske inte om man bara ska hänga i deras hus någonstans.

Kan på sitt sätt tycka att antal hotellnätter är ett mer relevant mätverktyg än antal flighter eller antal dagar.

För bara någon vecka sedan fick jag frågan på kontoret om jag hade några resor inplanerade framöver. Mitt mycket spontana svar blev "inget särskilt". Några minuter senare kom vi in på SAS-invigningen i Köpenhamn som jag skulle åka på varav min kollega säger "men då ska du ju visst ut och resa".

Insåg själv i mitt undermedvetna att det där inte var någon resa för mig, det var en invigning/mässa, inte en resa. Jag jämställde det med att ta Pendeltåget till Älvsjömässan. Same same. En helt omärkvärdig över dagen-sak som bara råkade vara 60 mil bort.

Det där låter ju snarare som ett beroende.

Det förstår jag att du tycker men sanningen är att det var ett mål som jag hade för att jag ville ha en utmaning att jobba emot :)

Det är skillnad på att resa för att man måste och att man har det som intresse.

För mig så är det ett intresse. I jobbet reser jag nada.

Klart att det är skillnad men det handlar fortfarande om att resa. Något alla har möjlighet till även om man väljer själv till vilken grad man vill göra det. Du och jag har något gemensamt - att vi gillar att ha det som intresse :)

Jag känner lite samma. Jag fick samma fråga idag på jobbet.. "Nej det är långt till jag ska resa nästa gång, en hel månad och lite till" svarade jag.. med tillägget "men jag ska ju till Karlstad en sväng innan dess" (från Malmö). Karlstad är att besöka vänner, inom Sverige, knappast resa. BCN om en månad är däremot en resa.

Jag reser inget i jobbet - men resa för mig blir när det händer något extraordinärt. Man ska kanske besöka en rolig stad, åka på en intressant utflykt eller ta en avkopplingshelg/vecka i ngt strandparadis. Träffa vänner kan vara en resa, men kanske inte om man bara ska hänga i deras hus någonstans.
Jag skulle nog inte koppla det så mycket till distansen utan snarare om man hinner få någon känsla för var man befinner sig. Jag har exempelvis helt tappat räkningen på hur många gånger jag var i London förra året, inte en aning på rak arm. Men de flesta besöken handlade om en kvällsflygning över, en natt på hotell någonstans, frukost och sedan direkt till något möte/mässa/aktivitet och sedan kvällsflyg hem. Nätt och jämt jag kunde svara på vad det var för temperatur i London när jag var hemma igen. Det där är knappast något jag kallar resa eller Londonbesök.

Annars vad som är mycket eller inte (om det nu är viktigt) handlar nog mer om hur det påverkar i form av energi och trötthet, frånvarande från familj och vänner, hur väl man klarar övriga rutiner etc. Det finns folk som har 90 minuter transport till jobbet i vardera riktning varje dag, vilket inte skiljer sig särskilt från att resa iväg över dagen.

Kan på sitt sätt tycka att antal hotellnätter är ett mer relevant mätverktyg än antal flighter eller antal dagar.

Jag håller INTE med. När jag reste som mest, så hade jag ju svårt att få ihop 30 hotellnätter på ett år - man sov ju alltid på ett flygplan!

Man måste skilja på ett par saker här. "Resa mycket" är ganska subjektivt imho. Innebär det att man ofta flyger (men kanske bara över dagen) eller att man är borta många nätter? Sätter man "resa mycket" i kontexten "hur orkar du?" så blir det relevant att fundera på vad som egentligen är jobbigt.

Det sliter bra mycket mer (på mig iaf!) att flyga än att sova på hotell. Så att ha få men längre resor är inte speciellt jobbigt imho. Att däremot sätta sig på ett flyg varje dag och kanske nästan aldrig få en hotellnatt är däremot skitjobbigt i längden.

Okej, så om vi räknar 365-antalet nätter i din egen säng? :)

Jag håller INTE med. När jag reste som mest, så hade jag ju svårt att få ihop 30 hotellnätter på ett år - man sov ju alltid på ett flygplan!

Nej, jag håller med om att distansen inte är intressant öht. Men så blir det sådana intressanta distinktioner mellan fritidsresande och jobbresande tex. där knappast något annat än behovet av transportmedel och hotell är de enda likheterna..

Jag skulle nog inte koppla det så mycket till distansen utan snarare om man hinner få någon känsla för var man befinner sig.

Jag håller med @agehall. Antalet hotellnätter är inte ett mått på hur mycket man reser.

Att ta tidiga morgonflyget ut och sena kvällsflyget hem är rätt slitigt (och att sova ombord ännu värre). Tar hellre några dagar på hotell än en dagsresa i Europa.

Det är inte ett perfekt mått, men jag tycker att den som uppnår EBG eller motsvarande i tjänsten (utan att fuska med att räkna in privatresor) reser "mycket".

Om man själv tycker man reser mycket så gör man väl det. Det är ju grymt subjektivt. Personligen tycker jag att jag reser mycket i perioder, men jag har ändå halverat antalet resdagar. Antalet hotellnätter förra året landade på 90 dagar plus change. Men det är helt klart jobbigare med många korta resor på kort tid anser jag. Flyga long-haul i Business eller bättre är ju trevligt, men att flänga runt i Sverige eller Norra Europa är ju jättetråkigt tycker jag.

Last edited:
Toppen