Senaste nytt

SAS/EBG Plusbiljett blev Y på Swiss

För mig känns det självklart att alla parametrar ska vara klara och tydliga när du köper eller ombokar en resa oavsett klass, utan att behöva ha kunskapen som AABack2ARN, Senator, Agehall m.fl har, då ska man ju använda resebyråer, för mig nej tack.
Jag är knappast en lika resvan resenär som de du nämner här, och jag tycker att det är solklart att SAS Go och SAS Plus är varianter på eknomiklass. Att det kostar extra att boka om en Plus-biljett när den bokningsklass man är bokad i är slutsåld på det nya flyget framgår också med all tydlighet i biljettreglerna, dock inte summan, eftersom den varierar på tillgången. Det är ju dock gratis att boka av och sedan boka en ny biljett i valfri klass.
Att veta de extra detaljerna som experterna här bidrar med får sägas vara att tweaka systemet och inget för de oinsatte.
Jag kommer att åka ner till ZRH 29/10 och hem 2/11 2 PAX SAS Plus kostar 10.108 och Swiss Business 15.694:-.
Om du väldigt gärna vill åka business så föreslår jag att du bokar hos ett flygbolag som erbjuder just business. Själv håller jag mig till ekonomiklass inom europa, liksom många andra.

Jag vill att ni läser AABack2ARN inlägg 12.56 idag vilket jag tror är helt sant, men det undantar inte SAS från att informera oss resenärer vad vi får när vi bokar eller bokar om. Jag kommer att åka ner till ZRH 29/10 och hem 2/11
2 PAX SAS Plus kostar 10.108 och Swiss Business 15.694:-.

Med tanke på att SAS endast marknadsför två olika varianter på ekonomibiljett (business tog de bort för ett tag sedan på europeiska linjer) så bör man väl knappast bli förvånad när en SAS biljett på Swiss blir just ekonomi?! Snarare så skall man bli glatt överraskad när det blir business!!!

Jag är knappast en lika resvan resenär som de du nämner här, och jag tycker att det är solklart att SAS Go och SAS Plus är varianter på eknomiklass. Att det kostar extra att boka om en Plus-biljett när den bokningsklass man är bokad i är slutsåld på det nya flyget framgår också med all tydlighet i biljettreglerna, dock inte summan, eftersom den varierar på tillgången. Det är ju dock gratis att boka av och sedan boka en ny biljett i valfri klass.
Att veta de extra detaljerna som experterna här bidrar med får sägas vara att tweaka systemet och inget för de oinsatte.

Om du väldigt gärna vill åka business så föreslår jag att du bokar hos ett flygbolag som erbjuder just business. Själv håller jag mig till ekonomiklass inom europa, liksom många andra.
Dags att vakna upp, vad du köper är din ensak, men i det här fallet betalade jag till 2.500:- för vad då , du skriver till ny valfri klass, var väljer jag det när jag byter flygbolag. Jag tror att 90% av Er här är helt styrda av Ert företag där ett inhousing eller extern resebyrå sköter resandet, vilket gör att ni inte kan eller får boka om.

Med tanke på att SAS endast marknadsför två olika varianter på ekonomibiljett (business tog de bort för ett tag sedan på europeiska linjer) så bör man väl knappast bli förvånad när en SAS biljett på Swiss blir just ekonomi?! Snarare så skall man bli glatt överraskad när det blir business!!!
Du har så rätt, man borde inte bli det, men om man betalar till 2.500:- stiger förväntningarna. Mycket, Mycket bra svar.

Dags att vakna upp, vad du köper är din ensak, men i det här fallet betalade jag till 2.500:- för vad då , du skriver till ny valfri klass, var väljer jag det när jag byter flygbolag. Jag tror att 90% av Er här är helt styrda av Ert företag där ett inhousing eller extern resebyrå sköter resandet, vilket gör att ni inte kan eller får boka om.

Men Thomas, du verkar inte fatta det vi skriver. Det här börjar bli rätt tjatigt.

Du fick betala en faslig massa pengar eftersom du bokade om sent och det bara fanns dyra ekonomibiljetter kvar hos Swiss. Eftersom din ursprungliga biljett hos SAS översattes till ekonomiklass hos Swiss, så fick du betala minsta möjliga skillnaden till en bokningsklass där det fortfarande fanns platser lediga.

Du får nog sluta läsa in vad du känner för i våra kommentarer och inse att alla relevanta förklaringar nu finns i tråden och att du måste acceptera detta. Du har helt fel förväntningar på vad relationen mellan kostnad och produkt är hos ett flygbolag. Tex är nog billigaste businessbiljetten på en valfri flight nästan alltid billigare än den dyraste ekonomibiljetten. Det finns alltså ingen direkt relation mellan pris och produkt.

Dags att vakna upp, vad du köper är din ensak, men i det här fallet betalade jag till 2.500:- för vad då , du skriver till ny valfri klass, var väljer jag det när jag byter flygbolag.
LÄS biljettreglerna och resten av denna tråden.

Jag skrev för övrigt inte att den nya bokningsklassen var valbar för dig som resenär, utan du tilldelas den billigast tillgängliga om den bokningsklass du ursprungligen var bokad i nu är slutsåld på det nya flyget. Detta sker inom den serviceklass som din biljett tillhör. Vill du byta serviceklass från (premium) ekonomi till business så får du svjv boka av biljetten och boka en ny, jag har i alla fall inte lyckats med den på sas hemsida, möjligen kanske kundtjänst kan hjälpa till med det.

Men Thomas, du verkar inte fatta det vi skriver. Det här börjar bli rätt tjatigt.

Du fick betala en faslig massa pengar eftersom du bokade om sent och det bara fanns dyra ekonomibiljetter kvar hos Swiss. Eftersom din ursprungliga biljett hos SAS översattes till ekonomiklass hos Swiss, så fick du betala minsta möjliga skillnaden till en bokningsklass där det fortfarande fanns platser lediga.

Du får nog sluta läsa in vad du känner för i våra kommentarer och inse att alla relevanta förklaringar nu finns i tråden och att du måste acceptera detta. Du har helt fel förväntningar på vad relationen mellan kostnad och produkt är hos ett flygbolag. Tex är nog billigaste businessbiljetten på en valfri flight nästan alltid billigare än den dyraste ekonomibiljetten. Det finns alltså ingen direkt relation mellan pris och produkt.
Vi lägger ner, konstaterar att SAS INTE är ett Premium Bolag längre.
Agehall Jag har precis köpt en Business till ZRH med Swiss, sonen ska få flyga bra.

Jag lånar denna tråd lite. Jag var idag bokad i SAS+ via CPH till Mallorca . Planet blev inställt pga tekniska problem med planet. Denna biljett skulle gett 6250 eb poäng. Jag blev nedgraderas till Lufthansa ekonomi via München och försedda 1,5 timme till Mallorca. Om jag förstår saken rätt har jag ändå rätt till ursprunspoängen dvs 6250 poäng för ena halvan av en tor i SAS+ bokad före 27 november.
Sedan läste jag att jag borde ha rätt till 30 % av resans pris också för nedgraderingen. Är det inkl skatter? I så fall borde det vara 500 eller 600 kronor. Vad är mina chanser att få detta? Ska jag kontakta EBG Kundtjänst om allt detta?

Toppen