Senaste nytt

Slut på Champagne ombord i First Class

Har champagnen tagit slut i första klass under din flygning?


  • Total voters
    33

Jonas C

Medlem
Nu kanske jag svär i kyrkan, men jag tycker att Champagne smakar mycket sämre i luften än vad det gör på marken. Det är visserligen jättegott oavsett, men smaken är inte riktigt densamma på 10 000 meter. Sen tenderar ju många flygbolag att inte kyla sina Champagneflaskor ordentligt, så även där går ju den ädla drycken till spillo. Har dock aldrig lyckats dricka slut på skumpan, och det blir som mest 5-6 glas. Hade det däremot funnits ishink ombord, då j***ar ;)
 

fcx

Medlem
Nu kanske jag svär i kyrkan, men jag tycker att Champagne smakar mycket sämre i luften än vad det gör på marken. Det är visserligen jättegott oavsett, men smaken är inte riktigt densamma på 10 000 meter. Sen tenderar ju många flygbolag att inte kyla sina Champagneflaskor ordentligt, så även där går ju den ädla drycken tillspillo. Har dock aldrig lyckats dricka slut på skumpan, och det blir som mest 5-6 glas. Hade det däremot funnits ishink ombord, då j***ar ;)

Ishink finns på LH First...
 
Jo minns den också.

Jag gillade dock verkligen hur stor skillnad de var mellan Thai när de gällde Champagne F mot C kabinen. Dom Pérignon sen kom dom in med Palmers & Co Brut..... o_O Ombord på ANA var de faktiskt helt lugnt och dricka Charles Heidsieck Brut champagne istället.

Men det är lite skrämmande ändå med tanke på vad en biljett med ANA kostar i första klass och så lastar dom så lite champagne. Å andra sidan kanske dom inte förväntar sig att en stor svensk viking skall komma och dricka dom ur huset efter 1/4 av flygningen.:D
Det viktigaste först, Palmer är en av de mest prisvärda champagnerna. Det är ett någorlunda litet champagnekooperativ, som gör kvalitativ champagne som inte backas upp av påkostade reklamkampanjer. Deras 96 höll samma klass som 4 gånger så dyra märken. Palmers årgångschampagne är alltid köp (08 är nuvarande huschampagnen, alltid några flaskor i kylen för vardagliga händelser).
 
Detta har även hänt mig. Vi var 3 st i Lufthansa First (varav vi var två som drack och en som sov) mellan Boston och Frankfurt. De fyra flaskorna i First tog slut strax innan vi nådde europeisk mark, medan en business-flaska tog slut vid det europeiska fastlandet. Efter 5 flaskor champagne för oss två så var intaget i FCT den morgonen enbart alkoholfritt.
 

johhenrik

Medlem
Det viktigaste först, Palmer är en av de mest prisvärda champagnerna. Det är ett någorlunda litet champagnekooperativ, som gör kvalitativ champagne som inte backas upp av påkostade reklamkampanjer. Deras 96 höll samma klass som 4 gånger så dyra märken. Palmers årgångschampagne är alltid köp (08 är nuvarande huschampagnen, alltid några flaskor i kylen för vardagliga händelser).
Word! Jag kör också Palmer som husskumpa. Sen min "tisdags champagne" är en Cremant från Louis Bouillot. Oslagbar till det priset.
 

Jonas C

Medlem
Det viktigaste först, Palmer är en av de mest prisvärda champagnerna. Det är ett någorlunda litet champagnekooperativ, som gör kvalitativ champagne som inte backas upp av påkostade reklamkampanjer. Deras 96 höll samma klass som 4 gånger så dyra märken. Palmers årgångschampagne är alltid köp (08 är nuvarande huschampagnen, alltid några flaskor i kylen för vardagliga händelser).
Tack för tipset! Tycker att Nicolas Feuillatte 2005 är en väldigt prisvärd årgångsskumpa, men det blir att testa Palmer 2008 för att se hur den jämförs.
 
Det viktigaste först, Palmer är en av de mest prisvärda champagnerna. Det är ett någorlunda litet champagnekooperativ, som gör kvalitativ champagne som inte backas upp av påkostade reklamkampanjer. Deras 96 höll samma klass som 4 gånger så dyra märken. Palmers årgångschampagne är alltid köp (08 är nuvarande huschampagnen, alltid några flaskor i kylen för vardagliga händelser).

Jo jag har en Palmers & Co blanc de blancs 2002 magnum liggande hemma i vinkylen, får se när jag öppnar den men den förra var god, så absolut inget fel på den men att gå från Dom Perignon och dricka deras brut direkt är lite fel för smaklökarna.
 

palmen

Moderator
Inte hänt på någon av mina F-flighter, på ANA öppnade de en flaska Krug ca 45 minuter innan landning åt mig för att den gamla inte hade några bubblor kvar när de skulle servera mig.
Däremot har champagnen tagit slut i business intra europa för mig med swiss, och det var innan jag ens hade blivit serverad ett lgas. Jag var måttligt imponerad över det.
 
Toppen