Senaste nytt

Inställda flyg i Istanbul - hur går man tillväga?

Bra skött av Turkish Airlines. Ett bra exempel på hur det skall kunna se ut. Vill nog påstå att det är ett litet lyft. Då får dom chans att jämföra C på SQ med TK på hemresan.

Något liknande skulle inte inträffa vid en försening på Norweigian.

Mycket bra hanterat av Turkish! Man kunde ju nästan tro att IRROPS är ett helvete med dem, med tanke på inkompetensen hos deras call center. Men jag antar att deras svenska personal har bättre koll på läget.

När jag drabbades så var det inget strul med att de bokade om mig och kollegan. Jag talade om vad de skulle boka om till, de ringde över till bolaget o frågade om det gick bra (det var riktigt tight med tid).

Dock var det ju kaos innan för att få hjälp. Ingen prio för status eller business, så vi missade flera andra flyg bara genom att stå i kö.

Vi hade J-klass, bokades i C på ET så jag retroreggade sen till EB och fick 200%.

Är det inte självklart egentligen att flygbolaget ska boka om till snabbast möjliga resväg för att nå destinationen med så lite försening som möjligt?
Är de tvungna att göra det eller är det goodwill?

Kostar det flygbolaget mycket att göra så? I det här fallet skicka dem med LH & SQ?
Många flygbolag har avtal med varandra och hjälper till då och då.
Jag kan tänka mig att de kör audit t ex varje kvartal och kolla hur mycket flygbolag A hjälpt flygbolag B och hur mycket flygbolag B hjälpt flygbolag A.
Sedan om det visade sig att flygbolag A hjälpte flygbolag B mer så betalar flygbolag B till flygbolag A. Ungefär som med loungeavgifter.

Puuh så, tillbaka från IST efter 2 dagars kaotisk mellanlandning! För de som varit på plats i IST har det varit ett totalt kaos, mig inkluderad. Vädret rår ingen på men service däremot gör man! TK har hanterat hela situation exeptionellt uselt, med noll koll inom krishantering och hur man hanterar dessa väderförändringar. Flygplatsen givetvis lamslagen, med 1000 tals människor strandade. Plan kunde in ens avboarda eller landa. Inga representanter för bolaget att tala om, en lucka med 2 diskar för alla ombokningar, inga statusköer fungerande och 300 personer i kö. Hotell diskarna helt överrumplade och samma där, 1-2 luckor öppna. Vem man än frågade fick man en trött blick, en suck och ett skicka vidare till nästa person.

Lyckades ringa TK och boka om biljetterna. Fick ingen hjälp till att boka om via annat bolag, hänvisad till markpersonalen. TK's huvudkontor på Taksim, fick vi ingen hjälp på heller, trots inga köer. En sur turkisk gumma med customer service från Kuwait kriget och Saddams läger, bemödade sig knappt att ens titta upp eller på biljetten innan hon sa nej och ropade fram nästa. Summa summarum, 2 extra nätter i Istanbul ur egen ficka (tack accor), nu får man hoppas på lite tillbaka från olika försäkringar. Och flyget imorse, försenat 1h igen samt när boarding påbörjats fick alla business passagerare stå i boarding slussen eftersom planet fortfarande städades och maten packades i ca 20minuter. Noll kommunikation. Bye bye TK!!

Toppen