Senaste nytt

USA slopar tullformulären från 2016

mha321

Medlem
Äh, det där är ju för att alla som var med och gjorde krigsförbrytelser under andra världskriget dött ut nu... vi kan nog vara lugna om att jänkarna hittar på något annat formulär att hantera i stället, de gillar ju sådant.
Det var "gröna lappen", inte blå. Och den försvann ju åtminstone för oss i esta-länder för flera år sedan.

Tullen är mer intresserad av om du träffat en ko på sistone, och de finns ju kvar..
 

agehall

Medlem
Den där frågan är lite intressant? Hur gör en bonde som vill åka till USA (om hen skall uppfylla kraven om ärlighet)? Har för mig att jag sett skyltar på Heathrow att det krävs att personer som hanterar "farm animals" skall anmäla sig i tullfiltret vid inresa till Storbritannien/Irland. Men gör någon det i verkligheten?

Fast vad händer om man kryssar i den? De lär ju inte reagera speciellt mycket om man säger att man var på en gård i sverige häromdagen... (Så länge det inte är någon allvarlig sjukdom som härjar där då)

Ska nog testa att kryssa i den nästa gång och se vad som händer. Får väl åka till en 4H-gård dagen innan och klappa en kossa så man inte ljuger bara.
 

ESSA

Medlem
Jag fick nästan hjärtstopp när self service maskinen påpekade att mitt pass inte hade tillräcklig giltighetstid.
Jag hänvisades till en disk med stram person bakom.
Jag frågades om jag varit till något västafrikanskt land senaste månaden.
Nej.
Sedan frågade jag vad som gällde medhavda nötter och ost som blivit över efter flighten.
Hade jag med kött/färsk frukt?
Nej. Bara ost och nötter.
Då är det ok.
(Hade kryssat nej på alla frågor gällande ätbart)
Han gjorde en kråka m röd spritpenna. Sen var jag ute snabbare än familjen i mitt ressällskap!
Jag pustade ut!
Jag slapp vidare frågor om mat vid utgången. Familjen fick frågan.

Just ja, strama ansiktet noterade alla mina stämplar till/från Kina.
- I guess you're going back to China pretty soon?
- Yes
- I wouldn't do that if I where you.
- Because..?
- Too heavy polluted. Not good for your health.
- You're right. Thank you Sir.
 

ESSA

Medlem
Jag fick nästan hjärtstopp när self service maskinen påpekade att mitt pass inte hade tillräcklig giltighetstid.
Jag hänvisades till en disk med stram person bakom.
Jag frågades om jag varit till något västafrikanskt land senaste månaden.
Nej.
Sedan frågade jag vad som gällde medhavda nötter och ost som blivit över efter flighten.
Hade jag med kött/färsk frukt?
Nej. Bara ost och nötter.
Då är det ok.
(Hade kryssat nej på alla frågor gällande ätbart)
Han gjorde en kråka m röd spritpenna. Sen var jag ute snabbare än familjen i mitt ressällskap!
Jag pustade ut!
Jag slapp vidare frågor om mat vid utgången. Familjen fick frågan.

Just ja, strama ansiktet noterade alla mina stämplar till/från Kina.
- I guess you're going back to China pretty soon?
- Yes
- I wouldn't do that if I where you.
- Because..?
- Too heavy polluted. Not good for your health.
- You're right. Thank you Sir.
 

NotRyan

Medlem
Jag fick nästan hjärtstopp när self service maskinen påpekade att mitt pass inte hade tillräcklig giltighetstid.
Jag hänvisades till en disk med stram person bakom.
Jag frågades om jag varit till något västafrikanskt land senaste månaden.
Nej.
Sedan frågade jag vad som gällde medhavda nötter och ost som blivit över efter flighten.
Hade jag med kött/färsk frukt?
Nej. Bara ost och nötter.
Då är det ok.
(Hade kryssat nej på alla frågor gällande ätbart)
Han gjorde en kråka m röd spritpenna. Sen var jag ute snabbare än familjen i mitt ressällskap!
Jag pustade ut!
Jag slapp vidare frågor om mat vid utgången. Familjen fick frågan.

Just ja, strama ansiktet noterade alla mina stämplar till/från Kina.
- I guess you're going back to China pretty soon?
- Yes
- I wouldn't do that if I where you.
- Because..?
- Too heavy polluted. Not good for your health.
- You're right. Thank you Sir.

Haha, den om Kina var bra :D
 

AABack2ARN

Medlem
Är det inte dessa frågor man svarar på när man fyller i ESTA-ansökningen? Måste erkänna att jag inte kommer ihåg det och då var det bara ett år sedan jag fyllde i en senast.
 

Crater2

Medlem
Är det inte dessa frågor man svarar på när man fyller i ESTA-ansökningen? Måste erkänna att jag inte kommer ihåg det och då var det bara ett år sedan jag fyllde i en senast.

Jo det tror jag.
Man får även svara om man är terrorist om jag inte missminner mig.

Tullformuläret är i princip meningslöst, tror knappast någon svarar ärligt på dem frågorna.
 

Pho

Medlem
Tullformuläret är i princip meningslöst, tror knappast någon svarar ärligt på dem frågorna.

Skulle tro att de flesta svarar ärligt på tullformuläret det brukar ju inte vara så konstiga frågor...

Men det är klart att här på BC är ju en del lite speciella... Kanske någon som finansierar sitt resande med smuggling och då lär man väl inte svara ärligt ;-)
 

AABack2ARN

Medlem
Jag har alltid svarat helt sanningsenligt på alla frågor i den....

Håller med. Har inte ens haft anledning att ljuga. Möjligtvis justerat ner värdet av någon present någon gång och mat har jag inte med mig (efter jag lärde mig att Ahlgrens bilar inte är mat... ;)

En sak som jag tror många missar (fuskar med) är samples - om man exempelvis skall ställa ut på mässa och har med sig saker att dela ut så har jag för mig att det måste deklareras vid inresa.
 

Fredrik

Medlem
Jag skulle omformulera det. Knappast någon som bryter mot reglerna skulle ange det på blanketten. Syftet med frågorna verkar vara att kunna beslå fångade smugglare med lögn.
 
Toppen