Senaste nytt

Vad är vitsen med Premium Economy?

Last edited:
..Om SAS vill bli framgångsrik i long haul linjer, ta bort SAS Plus och ändra namnet av SAS Business till SAS Premium Economy. ;)
Det blir garanterat att många affärsresenär som har "Economy class only" resepolicy kommer att välja SAS framför andra flygbolags Premium Economy.
De vil jo miste mange kunder der køber SK bz-class af andre årsager. Tænk hvis Skandinaviens flagskip pludselig ikke har bz-klasse mere? End of story...

Så för någon som reser privat på egen bekostnad så känns det ju inte som en speciellt bra affär att välja Premium Economy när man kan få Business för några tusenlappar till.

För de som flyger som folk i allmänhet gör mest, det vill säga max någon gång per år så känns "några tusenlappar till" hutlöst för några timmar i luften! Speciellt om man är 2 personer eller rent av ett större sällskap – kostnaderna springer väldigt lätt iväg. Och då ska man ju redan då betänka att man redan hostat upp ett par tusenlappar i uppgradering från Economy till Premium dito.

TGs PE från CPH, OSL eller ARN är klart värt pengarna då man får full lay flat.
SAS tröskverk 340 är diskutabelt då man inte kan fälla upp armstöden så då har man ingen nytta av seatblock.

Jag kan mycket väl ha fått en skev bild. Nu har jag inte flugit Premium Economy själv, men det närmaste var recliner-Business på Ethiopians 737 i 10 timmar på en nattflygning mellan Addis Ababa och Stockholm. Komfortmässigt motsvarar stolarna en bättre variant av Premium Economy, men då det var i princip omöjligt att sova så känns det lite meningslöst att välja det på en framtida flygning.

På nattflygningar är PE mindre värt, helt klart. Men vissa produkter, som tex AF's PE är riktigt bra även på natten. Som vanligt - det gäller att ha koll på vad det är för produkt man köper, alla PE är inte skapade på samma sätt...

TGs PE från CPH, OSL eller ARN är klart värt pengarna då man får full lay .
Det måste vara nytt med TG på OSL med PE, finns bara på ARN och CPH.
Nu har ju priserna på TGs PE stigit rätt så kraftigt de senaste åren. Jag kan ha missat något, men har inte sett någon kampanj under 2014.
Betalade själv 18.900 för en resa ARN-BKK-ARN nu i januari i PE.

När företag med Y only policy eller behov att boka med kort varsel betalar förstår jag konceptet. Bokar men en vecka innan har PE varit billigare än C de gånger jag jämfört.

För mig privat är det däremot inget alternativ eftersom jag oftast bokar så långt före att jag i så fall kommer åt de riktigt bra dealarna i C. Det är svårt om man inte kan/vill boka typ 28 dagar före och stanna borta natten lördag/söndag vilket företag sällan vill.

Toppen