Senaste nytt

Förändring av intjäning och användning av Avios och TPs

Det här kanske är värt en ny tråd (eller redan diskuterats) men klickar man sig vidare på länken @Homer postade så kommer man hit och citatet:
New Avios earning rates post devaluation revealed

headforpoints.com skrev:
The smartest thing I ever read about loyalty schemes was from US blogger Gary Leff. His thesis is that a successful scheme is about increasing marginal spend from EVERY customer. Not your top 10% of customers (who only use you because their employer tells them to) but from all your customers.

Vad vet vi om detta egentligen? Jag kunde inte hitta inlägget som headforpoints nämner, finns det några studier i ämnet?

Tja, vad ska man säga? Det är fortfarande inga större försämringar om man flyger long-haul och WT+, eller högre och vill ha silver. 50% Tier-bonus är fortfarande ganska ok, 100% var ju för bra för att vara sant. Vad gäller uttagsnivåer så har ju bränsletilläggen var avskräckande, men vi har väl inte sett några tecken på större försämringar om man flyger med partners och undviker ex UK? Med tanke på mitt resemönster, 3-4 longhauls per år i WT+ och möjligheter till TP-runs, kommer jag nog att hålla kvar BAEC-silver och alternera med M&M. Om man ser till vad som har hänt i andra FFP så är väl detta ingen blixt från klar himmel.

Verkligen synd att de höjer Avioskostnaden med hela 50% för peakresor i businessclass för zone 4 - 9. Det är ju en rejäl höjning, vilket även tyvärr innebär att det kommer att bli 100% dyrare att använda Avios för upgrade från WT+ till CE/CW för flighter inom dessa zoner (4-9).

Jag tänkte inte på det själv först, men det blir faktiskt ändå dyrare att uppgradera off-peak än peak.

Zone 5 (New York) – now 10,000 Avios, becomes 24,000 off-peak and 20,000 peak
Zone 6 (California) – now 12,500 Avios, becomes 30,000 off-peak and 25,000 peak
Zone 7 (Asia) – now 15,000 Avios, becomes 36,000 off-peak and 30,000 peak
Zone 8 (Asia) – now 17,500 Avios, becomes 42,000 off-peak and 35,000 peak
Zone 9 (Sydney) – now 25,000 Avios, becomes 60,000 off-peak and 50,000 peak

Avios changes make peak upgrades cheaper than off-peak!

Jag hade fått för mig att uppgraderingar var prissatta i % av economy-priset för sträckan. Är det verkligen skillnaden i avios som gäller?

Jag hade fått för mig att uppgraderingar var prissatta i % av economy-priset för sträckan. Är det verkligen skillnaden i avios som gäller?

Avios for the cabin you wish to upgrade to - Avios for the cabin you make your booking in = Avios required to upgrade one way

Here's an example for a one-way upgrade from London to New York, upgrading from premium economy (World Traveller Plus) to business (Club World):
Club World: 40,000 Avios - World Traveller Plus: 30,000 Avios = 10,000 Avios to upgrade
https://www.britishairways.com/en-gb/executive-club/spending-avios/upgrading-with-avios

Last edited:
Tack @Homer! Det där har jag aldrig sett förut. Har dock inte uppgraderat speciellt mycket med Avios, så jag har inte letat efter kostnaden heller.

Tack @Homer! Det där har jag aldrig sett förut. Har dock inte uppgraderat speciellt mycket med Avios, så jag har inte letat efter kostnaden heller.

Det är inte så konstigt, texten är ju ny, de har ju ändrat den sista dagarna.
Tidigare stod väl något i stil med 0,5x kostnaden i ekonomi.
Återstår väl att se om detta verkligen är rätt tolkning.

Toppen