Senaste nytt

Vad händer med SAS Hong-Kong planer?

Enig, men hvad er bedst? - at have optimale flytider og få passagerne ud til destinationen og få fyldt flyet op med de rigtige kunder eller bare flyve for at flyve? - det virker faktisk ret hovedløst, at flyve en dagstur hjem og have en overnatning i Hong Kong ekstra, hvis man kunne få et slot tid om aftenen?
Andra alternativ kunde ha varit:
1) Ha planet parkerad i Hong Kong 6 - 8 timmar.
2) Ha Fifth freedom right flygningar mellan Hong Kong och någonstans under de 6 - 8 timmar.
3) Ha triangelflygning (kan inkludera Fifth freedom right flygning). T ex Stockholm-Hong Kong-Seoul-Stockholm på ena vägen och Stockholm-Seoul-Hong Kong-Stockholm på andra vägen.

Om, jag säger om SAS lyckas att få kunder från Hong Kong är detta tidtabell inte helt negativt.
Arbetare i Hong Kong har avsevärt mindre betald semesterdagar än vanlig europeer har så ankomst till Hong Kong kl. 7 på morgonen gör att man kan gå till jobbet direkt (sedan är det en annan sak om man föredrar att göra så).

det virker som om, at man flyve "head to head" med Finnair, der har afgangstid fra HEL klokken 16:40 og i HGK klokken 07:25 og flyver hjem 09:30 og er i HEL klokken 15:10.. - men Finnair har også en aften/nat nogle dage...
Om jag kommer ihåg rätt, Finnair har flyttat Hong Kong linjen till nattflyg numera. Inget mer dagflyg.

1234567
AY69
Helsinki 23:40 - Hong Kong 15:30+1

1234567
AY70
Hong Kong 00:45 - Helsinki 05:45​
 
@Dr. Miles - du har ret, Finnair dagsfly er kun torsdage og søndage... og resten er nu blevet natfly...

men jeg mener, man kunne godt have søgt andre slottider der virker mere oplagte, altså natflyvninger!
 
Om man nu tar i A340 i början från CPH vilken linje skall man då minska ner på med tanke på "LAN-Chile maskinen" går nästan konstant nu?
Den var ju tänkt som en backup....
Kommer denna A340 vara med den nya configen eller med den gamla (detta påverkar också vilka CC som får flyga den dvs den sk "gardinen".

Som många skriver här så får jag heller inte ihop flygtiderna med 1 A340 och 1 A330E, det måste komma mer info.........
 
Om nu SAS tänkt alternera med A330 och A340 känns det som att 3 maskiner kommer rotera på ARN-HKG ARN-EWR och ARN-ORD kanske slimma tabellerna lite och köra dessa 3 rutter på 3 maskiner?
 
Tidtabellen verkar lite konstig må jag säga. Det är något som saknas. Kan inte rita upp hela schemat för alla plan men spontant låter det som ändrade tidtabeller till USA (icke troligt) eller ferryflyg

Avgång 9 från HKG, hur mycket anslutningsflyg har kommmit in till HKG då (med Star Alliance)? Och som resenär från HKG innebär detta en hotellnatt extra med väckning vid 5-tiden...
 
CPH-BKK angick 22:45 och landade sen em och sedan stod den till ingen nytta 9-10 timmar innan returresan strax efter midnatt. Ganska bra tider för SAS passagerare men dålig ekonomi för SAS...
Ja vi har nog inte sett slutet av detta ännu. Fler plan är på väg in i SAS flotta och dessa lär nog också hamna på ARN. Det naturliga hade varit att lägga dessa linjer från CPH men jag är övertygad om att företagsledningen har tröttnat helt på danskarnas strejker och här har ni resultatet. SFO kanske flyttas till ARN alt tillkommer?
 
Jag tror att det kommer att komma en rotation CPH-HKG, alternativt ferryflygning... Annars får man ett plan stående i Hong Kong orimlig tid..
 
Vilken CPH-linje skulle den matcha mot om man ferryflyger planet dit? Eller köra de annars fulla morgonturerna Arn<->Cph med wide body :)

Och den här linjen är väl inte tänkt för de med anslutningsflyg i Asien. HKG är väl ett väldigt dåligt ställe för *A-anslutningar, oavsett tid?
 
SAS öppnar biljettförsäljningen – Klart för avgång till Hong Kong (Cision)
2015-01-29 07:00
Idag, den 29 januari, öppnar SAS biljettförsäljningen för den nya direktlinjen mellan Stockholm och Hong Kong. SAS flyger fem gånger i veckan och erbjuder bra anslutningar till och från Oslo och Köpenhamn. Därmed är SAS det enda flygbolaget som flyger direkt från Skandinavien till Hong Kong.
Torsdagen den 10 september lyfter SAS första direktflyg mellan Stockholm och Hong Kong (Direktflyg till Hong Kong frn Stockholm - SAS SAS nya långdistanslinje kommer avgå fem dagar i veckan från Stockholm på måndagar, torsdagar, fredagar, lördagar och söndagar. Returflygningen från Hong Kong avgår på måndagar, tisdagar, fredagar, lördagar och söndagar. Linjen kommer att trafikeras med SAS helt nya långdistansplan, en Airbus 330 Enhanced som tillkommer i flottan i samband med öppningen av flyglinjen, samt med en Airbus 340 som har uppgraderats med en helt ny modern interiör. - Vi lanserar en produkt som är attraktiv för våra frekventa resenärer, både vad gäller komfort, servering och vår uppgraderade kabin med nytt underhållningssystem och wifi ombord, men även för den tidtabell och de priser vi erbjuder. Med den nya direktlinjen till Hong Kong fortsätter SAS att leverera på sin vision om att göra livet enklare för skandinaviska resenärer. Vi är mycket stolta och förväntansfulla, säger Eivind Roald, Executive Vice President Commercial, SAS. Detta är SAS fjärde direktlinje mellan Skandinavien och Asien och linjen kommer erbjuda goda förbindelser till och från centrala flygplatser i Europa. SAS är ensam om att flyga mellan Skandinavien och Hong Kong, som är en av världens mest trafikerade flygplatser och en viktig knutpunkt för regionen. Hong Kong är också den största flygplatsen i världen för frakt och SAS förväntar sig därför ett stort intresse för frakt på den nya linjen. Efterfrågan på långa flygningar - Vi upplever en ökad efterfrågan på långflygningar, både till USA och till Asien. Många skandinaviska företag med regionala huvudkontor i Östasien är placerade i just Hong Kong, och vi ser fram emot att välkomna alla ombord, säger Eivind Roald. Flygtiden från Stockholm till Hong Kong är beräknad till ca 10 timmar och 20 minuter. Tidtabellen är också anpassad så att resenärer från Oslo och Köpenhamn kan ansluta på ett smidigt sätt tack vare korta transfertider. Biljettförsäljningen öppnar den 29 januari med priser från 6550 SEK. I kampanjperioder startar priserna på 4999 SEK. SAS flyger redan idag direkt mellan Köpenhamn och Peking, Shanghai och Tokyo i Asien. För ytterligare information vänligen kontakta SAS Pressjour +46 8 797 2944 Fakta om Hong Kong · Hong Kong flygplats är belägen på en konstgjord ö med smidiga tågförbindelser till och från Hong Kong/Kowloon · Svenska, norska och danska medborgare behöver inte visum för att resa till Hong Kong · Hong Kong är SAS fjärde direktlinje mellan Asien och Skandinavien. · Hong Kong är den största flygplatsen i världen för frakt och det förväntas stort intresse för frakt på den nya rutten · Hong Kong har en befolkning på sju miljoner invånare och ligger nära den sydkinesiska staden Shenzhen där tio miljoner människor bor · Hong Kong är den största destinationen i Asien och har hittills varit utan en direktlinje från Skandinavien · SAS hade mellan 1992 och 1999 en direktlinje till Hong Kong från Köpenhamn Flyglinjen kommer trafikeras med en Airbus 330 Enhanced med plats för 262 passagerare. Fram till mitten av oktober kommer dock flygmaskinstypen att variera mellan Airbus 330 Enhanced och en Airbus 340. Tidtabell från Arlanda Avgång från Arlanda kl 15:00 med ankomst i Hong Kong kl 7:20 lokal tid. Avgång från Hong Kong kl 9:05 lokal tid med ankomst på Arlanda kl 14:35. Priser för tur och returresor Från Stockholm SAS Go kampanjpris från 4999 SEK. SAS Go normalpris från 6550 SEK SAS Plus kampanjpris från 8999 SEK. SAS Plus normalpris från 10800 SEK SAS Business normalpris från 19400 SEK
 
Toppen