Senaste nytt

PET-flaskor i incheckat bagage? Fixar dom det?

Som dem flesta redan har påpekat så är det ingen fara med PET-flaskorna om du packar dem rätt. Jag köper ofta på mig allt från läsk till chili/BBQ-såser när jag hittar något jag vill ha. Och då har jag dem alltid i en vanlig papptub med lock som används för ritningar etc. Funkar kalasbra även för spritflaskor :D

Jag har fraktat allt ifrån champagne till ölburkar i mitt incheckade baggage. Just PET flaskor är ju tåliga så det skall nog inte va ett problem. Sen om du flyger bara från England - Sverige så är det ju inga längre tider den skulle utsättas för tryckskillnader...

Prova!
Jag tror att du blir förvånad över hur hållbar en plastkasse är.

För någon som kommer från en familj som ägt en plastpåsefabrik så är det ingen direkt nyhet att plastpåsar är hållbara (så länge vi pratar om våra svenska iaf). Dock så har jag en känsla av att det lär bli en hel del plastsplitter av en exploderande PET och dessa lär skära sönder en plastpåse utan större problem.

För någon som kommer från en familj som ägt en plastpåsefabrik så är det ingen direkt nyhet att plastpåsar är hållbara (så länge vi pratar om våra svenska iaf). Dock så har jag en känsla av att det lär bli en hel del plastsplitter av en exploderande PET och dessa lär skära sönder en plastpåse utan större problem.

Nu blir det väldigt OT, vätskefylda PET sprängs inte så lätt. Gör de det så blir det inte så mycket splitter då vätskan inte har lite mycket inneboende energi som tex. luft då vätskan är inkompressibel.
Finns en anledning att sprängtest på tryckkärl görs med vätska och inte gas vid proving.

Spränger man den med tex luft så blir det mer fart.
Test att montera en bilventil och pumpa en 7-8 bar... sen slänger man en sten på flaskan om man törs.. :)

Nu blir det väldigt OT, vätskefylda PET sprängs inte så lätt. Gör de det så blir det inte så mycket splitter då vätskan inte har lite mycket inneboende energi som tex. luft då vätskan är inkompressibel.

Spränger man den med tex luft så blir det mer fart.
Test att montera en bilventil och pumpa en 7-8 bar... sen slänger man en sten på flaskan om man törs.. :)
Summerer mine erfaringer meget godt. Som oftest fragmenterer de ikke, men revner istedet eller skyder låget af.

Hvis man er nervøs kan jeg anbefale epoxy til at forstærke med - forsøg viser at sådan en flaske godt kan klare et stabiliseret frit fald fra ca. 140 meters højde... :rolleyes:

Tack alla!
Då blir det ett gäng Dr Pepper Ten från Texas snart :)..
Tycker dessutom att PET-flaskor i USA är generellt hårdare/tjockare än här hemma.
Också det vanliga, Cheddar Cheese Popcorn och riktiga hamburgerbröd.

Toppen