Senaste nytt

Söker billig Business Class Stockholm-Chiang Mai (alt. Bangkok) mitten februari

Du får gärna förklara varför du tror att "bra" och "codeshare" hör hemma i samma mening. Det finns så klart tillfällen när det är bra, men i det här fallet känns det tveksamt.

Jag menade, att eftersom Finnair har codeshare med Bangkok Airways bör de rimligen känna till att det funkar att checka igenom bagaget hela vägen, vilket borde underlätta vid incheckningen. Dessutom skulle det vara en av lösningarna med lägst pris för TS, som egentligen hade en maxgräns på 13K.
Ber att få bolla tillbaka och be dig förklara varför det i det här fallet känns tveksamt. Jag är medveten om att det kan vara problem att flyga på separata biljetter men min erfarenhet av Bangkok Airways, som jag flyger mycket med här i Asien, är att de är väldigt serviceminded och löser problem så länge man håller sig inom MCT - och gärna meddelar att man kommer med ett anslutande flyg.

Jag menade, att eftersom Finnair har codeshare med Bangkok Airways bör de rimligen känna till att det funkar att checka igenom bagaget hela vägen, vilket borde underlätta vid incheckningen. Dessutom skulle det vara en av lösningarna med lägst pris för TS, som egentligen hade en maxgräns på 13K.
Ber att få bolla tillbaka och be dig förklara varför det i det här fallet känns tveksamt. Jag är medveten om att det kan vara problem att flyga på separata biljetter men min erfarenhet av Bangkok Airways, som jag flyger mycket med här i Asien, är att de är väldigt serviceminded och löser problem så länge man håller sig inom MCT - och gärna meddelar att man kommer med ett anslutande flyg.

Du har helt blandat ihop codeshare och separata biljetter. Det är två helt olika saker. Codeshare är i princip alltid dåligt om du inte vet varför du ska ha det på en viss sträcka. Separata biljetter är också ofta dåligt (men inte alls lika ofta). Båda kan dock undvikas genom att boka flighterna som "rena" (dvs inte codeshare) flighter på samma biljett.

Se även Agehall's tio budord för resenären | BusinessClass.se forum | 250.000 inlägg om resor där jag förklarar mer ingående varför det är dåligt. I det här specifika fallet är det dock värre än vad jag beskriver eftersom man kan luras att tro att man kommer att få poäng/TP inom oneworld när man flyger Bangkok Airways som Finnair-codeshare. Så är inte fallet.

Så kort och gott, det finns INGEN anledning att boka codeshare på den där sträckan. Samma biljett - ja. Codeshare - nej.

@agehall: Jag har läst dina budord och tycker att de ger matnyttig info. I det här fallet menade jag precis dock vad jag skrev, dvs att ett bolag som har codeshare med ett annat rimligtvis bör ha större pejl på hur bagage kan checkas igenom - inte minst om man reser på separata biljetter som jag skrev.

I mitt eget fall visste inte incheckningsagenten att det gick att checka igenom bagaget, men hade jag flugit Finnair och sedan på separat biljett med Bangkok Air till Chiang Mai vore chansen större att agenten skulle känna till det om de hade codeshare och alltså var vana att checka bagage till en viss destination. Jag har själv jobbat i trafiken på Arlanda, bland annat i incheckningen, och vi vet inte alltid allt. Så i stället för att behöva springa tvärs över avgångshallen och prata med ticket office inbillar jag mig att en incheckningsagent med handling på ett bolag som har codeshare till en viss destination med ett visst flygbolag har koll, något som skulle underlätta för TS.

Det jag skrev hade ingenting med poängintjäning att göra, men om TS skulle vilja kreditera Bangkok Airways-miles finns möjlighet med till exempel Air Berlin eller Ethiad.

@agehall: Jag har läst dina budord och tycker att de ger matnyttig info. I det här fallet menade jag precis dock vad jag skrev, dvs att ett bolag som har codeshare med ett annat rimligtvis bör ha större pejl på hur bagage kan checkas igenom - inte minst om man reser på separata biljetter som jag skrev.

Och det är den fällan allt för många går i. Det finns INGET som tyder på att så är fallet, snarare tvärt om skulle jag säga. Allt för många agenter tror att står det tex SK som prefix, så kommer det att vara ett SAS-plan man åker i, även om man ska flyga CPH-SIN där SAS enbart har codeshare med Singapore Airlines.

Jag vet EN situation när codeshare är bra, och det är när man letar platser i I-klass på BA001. Annars skulle jag rekommendera alla att hålla sig så långt borta som det bara går ifrån detta otyg i flygvärlden.

Attachments

• Skärmklipp.PNG
    Skärmklipp.PNG
    40,3 KB · Visningar: 232
Toppen