Senaste nytt

Har du dålig resepolicy? Klaga här!

Vad är det för klåpare till CEO ni har @Monkey_Class? Är han trött efter att ha flugit business, så har han antingen supit till rejält eller så är han en komplett idiot. Flyger man business är det ju inte direkt svårt att komma fram och vara så pass utvilad att man kan ta en full arbetsdag direkt. Har själv gjort detta efter att ha flugit Stockholm-Adelaide.

Ingår i chefsprivilegierna att åka Business, antingen det behövs eller inte.
Som med tjänstebilar. Chefer som knappt kör 1 000 mil/året kan åka fetbilen. Medan den stackars säljaren som kör en 4 000 - 5 000 mil per år får hålla tillgodo med en Octavia eller liknande :confused:

Mkt gnäll här ;)

Jag föreslår att ni tar saken i egna händer och ställer krav på era bolag/arbetsplatser. Turistklass på resor över 4h är inte humant. I Sverige har det underligt nog blivit klassat som ett prevelegium att få resa långt i jobbet och därför försöker i stort sett alla bolag att trycka igenom turistklass rakt över. Att man är borta helger och ser mindre och mindre av familjen tas ingen hänsyn till. Däremot så är ergonomi på kontoret poppigt och rätt och bolag spenderar multum på höj- och sänkbara skrivbord, friskvårdskonsulentee, överprisad massage, friskvårdscheckar etc.

Dax för er med kroppar som värker att stå upp för en drägligare arbetsplats (läs flygstol) när bolagen konkurrerar om den bästa arbetskraften.

Vad har du för förslag @Charlie D ? Jag jobbar för ett börsnoterat bolag med ca 1200 anställda globalt. Hur bör jag gå tillväga för att få detta ändrat? Eller menar du att jag bör byta arbetsgivare pga detta?

@niksal Det är i grund och botten en fråga vad som är viktigt för dig som arbetstagare. Är Du inte nöjd med "paketet" byt jobb. Överväger fördelarna nackdelarna stanna. Det jag menar är att många efterfrågar en viss lön, bonus och kanske tjänstebil, men ser en resepolicy som skrivet i sten. Jag har aldrig stött på en policy som inte har/gör undantag...det är ju nästan så att det ligger i ordets natur. Ju fler som tar upp resandet i anställnings- och löneförhandlingarna, ju tydligare blir det för bolagen att t.ex. ett uttalat business class resande är en klar konkurrensfördel när det gäller att rekrytera rätt personal.

Last edited:
Borde inte BC starta resebyrå som alla medlemmar kan övertala sina arbetsgivare att börja nyttja. Alltid optimerad intjäning och maximerad biljettklass för pengarna. No more usel resepolicy...

Jag förstår både @niksal och @Charlie D här. Det är skönt att klaga lite högt och få stöd av andra ibland, men man är i en ganska jobbig sits om man i övrigt gillar sitt jobb.

Det man borde göra är att ta det via facket. Precis som @Charlie D skriver, så får man skrivbordsstol och skrivbord som är höj och sänkbara utan att arbetsgivaren blinkar. Skulle någon kunna tänka sig sitta på ett kontor som liknar ett flygplan? Tänk er att dela ett normalstort skrivbord med 3 andra... Det är ingen bra arbetsmiljö. Men tyvärr tycker ju alla att det är en sådan förmån att få resa i jobbet att man ska vara evigt tacksam. Jag har hört folk tycka att min ekonomibiljett var dyr bara för att den kostade tre gånger så mycket som deras charterbiljett till Thailand. Folk har liksom inget grepp om vad det handlar om och därför är diskussionen svår.

Vi har som policy att allt flyg ska bokas i Ekonomi, eventuella avsteg skall beslutas i ledningsgruppen. (Svenskt börsnoterat bolag med + 600 anställda utspritt i Europa och USA.)
Blev lite fundersam när vi åkte drygt 10 st från samma interna avdelning på en SAS-flight strax innan jul när 2 st satt i SAS Plus och vi andra i Ekonomi. Jag frågade lite skämtsamt hur de hamnade så långt fram i planet (alla bokar själva sina resor via vår upphandlade resebyrås elektroniska system). Fick till svar: " jag flyger ju så sällan så jag tycker att den kostnaden kan företaget ta". Det är inte så underligt att resepolicyn med jämna mellanrum blir allt striktare och slår tillbaks mot oss som flyger frekvent.

Jag förstår både @niksal och @Charlie D här. Det är skönt att klaga lite högt och få stöd av andra ibland, men man är i en ganska jobbig sits om man i övrigt gillar sitt jobb.

Det man borde göra är att ta det via facket. Precis som @Charlie D skriver, så får man skrivbordsstol och skrivbord som är höj och sänkbara utan att arbetsgivaren blinkar. Skulle någon kunna tänka sig sitta på ett kontor som liknar ett flygplan? Tänk er att dela ett normalstort skrivbord med 3 andra... Det är ingen bra arbetsmiljö. Men tyvärr tycker ju alla att det är en sådan förmån att få resa i jobbet att man ska vara evigt tacksam. Jag har hört folk tycka att min ekonomibiljett var dyr bara för att den kostade tre gånger så mycket som deras charterbiljett till Thailand. Folk har liksom inget grepp om vad det handlar om och därför är diskussionen svår.

Instämmer, ett problem är förmodligen att de som beslutar om resepolicy likväl som allahanda ergonomiska-/stödjande aktiviteter har kontorsbaserade tjänster (läs HR) och sällan tar sig tid att lyssna in vilka behov som finns för de som reser mycket.

" jag flyger ju så sällan så jag tycker att den kostnaden kan företaget ta". Det är inte så underligt att resepolicyn med jämna mellanrum blir allt striktare och slår tillbaks mot oss som flyger frekvent.

Det var ju det dummaste svaret jag har hört! Då har man verkligen inte tänkt efter. Hade han inte kunnat sagt att det var billigare än economy iaf!? (Det är det ju ibland, så det är svårt att argumentera emot)

Toppen