Det är bara att beklaga att det som inte skall hända har hänt igen. Maximal otur att ett Asiatiskt bolag igen.
Det är ju statistiskt sett ovanligt att några olyckor inträffar när flygplanet befinner sej på flightlevel. Detta har ju definitivt omkullkastats vid de senaste fyra haverierna. Samtliga har skett när flygplanet befunnet sej på flightlevel, borsett från att vi inte vet vad som hände med MH370, men det tappades från radartäckningen när det befann sej på flightlevel.
Vi vet inte vad som hände med Air Asia, men vi vet att det var mycket kraftiga åskväder i området. Detta syns på satellitbilderna och det är ju monsunperiod. Det låg ju ett stort CB i flygvägen enligt satellitbilden och man har ju begärt kursändring för att på något sätt komma runt detta och undvika det värsta området. Detta har man ju bra koll på i cockpit på sin väderradar. Ändå går något snett.
En fundering jag ställer mig, efter att tidigare läst om haveriet med AF447 över Atlanten, där piloterna klantade till det i samband med att man flög in i ett kraftigt åskväder med kraftig turbulens och förlorade kontrollen. Att man förlorade kontrollen berodde ju inte på den kraftiga turbulensen.
Är det något med de automatiska systemen i Airbus flygplanen som är speciellt och gör att man kan hamna i sådana här okontrollerbara situationer. Airbus har mycket avancerade automatiska system och kopplar man bort dessa och börjar flyga manuellt så kan det strula till sej. Detta hände ju med AF447, som visserligen fick fel på fartmätningen p g a nedisning, men som piloterna borde rett ut om dom varit tillräckligt utbildade på flygplanet. Detta enligt haverirapporten över AF447.
Det skulle vara intressant att höra vad någon av piloterna vi har på forumet kan ha att komma med om detta.