Senaste nytt

Air Asia-flygplan saknas i Indonesien

Utrolig ubehageligt, jeg håber det bedste for alle involverede.

Lokal tv-kanal visade just namnen på all personal ombord. Det kan jag tycka är lite olämpligt så här pass tidigt.

Edit: ser att avherald länkar till Indonesinens transportministerium som har komplett passagerarmanifest och loadsheet utlagt. Jag tycker verkligen man kan ifrågasätta om det är bra att lägga ut komplett manifest, inkl PNR för alla som var ombord samt de som var no-show.
Det er jo helt hen i vejret. Dels af hensyn til dem ombord og deres pårørende og dels af hensyn til en eventuel efterforskning senere.
 
OBS, CNN är idioter och har noll koll. De kan visserligen få rätt, för radarbilden som läckt ut tyder ju på att de flög rätt sakta. Men det skulle nog vara mer tur än skicklighet.
 
Herregud inte igen! 2014 är ett riktigt svart år för flygen. Vad hemskt.

Och jag som ska flyga i indonesien om en månad och prova airasia för första gången :(
 
Inte nu igen, hoppas verkligen att dom hittar det här planet så att orsaken kan fastställas och jobbas bort i framtiden. Det känns verkligen som att 2014 inte var ett roligt år för malaysiska flygbolag.
 
Det är bara att beklaga att det som inte skall hända har hänt igen. Maximal otur att ett Asiatiskt bolag igen.

Det är ju statistiskt sett ovanligt att några olyckor inträffar när flygplanet befinner sej på flightlevel. Detta har ju definitivt omkullkastats vid de senaste fyra haverierna. Samtliga har skett när flygplanet befunnet sej på flightlevel, borsett från att vi inte vet vad som hände med MH370, men det tappades från radartäckningen när det befann sej på flightlevel.

Vi vet inte vad som hände med Air Asia, men vi vet att det var mycket kraftiga åskväder i området. Detta syns på satellitbilderna och det är ju monsunperiod. Det låg ju ett stort CB i flygvägen enligt satellitbilden och man har ju begärt kursändring för att på något sätt komma runt detta och undvika det värsta området. Detta har man ju bra koll på i cockpit på sin väderradar. Ändå går något snett.

En fundering jag ställer mig, efter att tidigare läst om haveriet med AF447 över Atlanten, där piloterna klantade till det i samband med att man flög in i ett kraftigt åskväder med kraftig turbulens och förlorade kontrollen. Att man förlorade kontrollen berodde ju inte på den kraftiga turbulensen.

Är det något med de automatiska systemen i Airbus flygplanen som är speciellt och gör att man kan hamna i sådana här okontrollerbara situationer. Airbus har mycket avancerade automatiska system och kopplar man bort dessa och börjar flyga manuellt så kan det strula till sej. Detta hände ju med AF447, som visserligen fick fel på fartmätningen p g a nedisning, men som piloterna borde rett ut om dom varit tillräckligt utbildade på flygplanet. Detta enligt haverirapporten över AF447.

Det skulle vara intressant att höra vad någon av piloterna vi har på forumet kan ha att komma med om detta.
 
OBS, CNN är idioter och har noll koll. De kan visserligen få rätt, för radarbilden som läckt ut tyder ju på att de flög rätt sakta. Men det skulle nog vara mer tur än skicklighet.
Jag kan inte recensera hela CNN, men deras "flygkorrespondent" Richard Quest tycker jag är den medieperson som har mest koll av alla jag sett eller hört någonsin.
 
En fundering jag ställer mig, efter att tidigare läst om haveriet med AF447 över Atlanten, där piloterna klantade till det i samband med att man flög in i ett kraftigt åskväder med kraftig turbulens och förlorade kontrollen. Att man förlorade kontrollen berodde ju inte på den kraftiga turbulensen.

AF447 berodde på att pitot-rören blivit igensatta av is och att de fick en felaktig indikering av airspeed. Därefter gick saker och ting utför eftersom piloterna inte korrekt identifierade detta.

[spekulation] Jag är normalt sett inget stort fan av att spekulera, men här är min teori: Det är fullt möjligt att QZ8501 drabbats av samma sak, men vad jag kan se är sista givna hastighet 353 knop vilket enligt vad jag förstår ska vara långt över stall speed och därmed bör det inte ha störtat av samma anledning. Som jag förstår det tappade man radiokontakten 0617Z och transponderkontakt 0618Z, vilket får mig att tro att något katastrofalt hände på marschhöjd. [/spekulation]

Jag kan inte recensera hela CNN, men deras "flygkorrespondent" Richard Quest tycker jag är den medieperson som har mest koll av alla jag sett eller hört någonsin.

Då får vi nog ha olika åsikter. Personligen tycker jag att Mr Quest är en komplett idiot som inte har en aning om hur resande går till och kan än mindre om hur flygplan faktiskt fungerar. Mitt favorituttalande från honom är "Varför skulle någon bemöda sig med att släpa på handbagage när man kan checka in sin väska?". Har man den inställningen vet man inte mycket om hur det är att mer eller mindre bo ombord på flygplan.
 
OBS, CNN är idioter och har noll koll.

Vad grundar du detta på? Nog för att inledande rapportering i såna här fall kan ha brister (så även idag) men CNN brukar ta in experter relativt snabbt som lyfter nivån. Idag har man haft tidigare utredningsledare från NTSB, piloter, flygmeteorologer m.fl. i sin rapportering. Du menar att alla dessa varit inkompetenta idioter?
 
Last edited:
Toppen