Senaste nytt

SJ3000 1 klass Uppsala Sundsvall ToR

Var faktiskt ombord på just denna avgång, även jag i 1:a klass, och får säga att det ackompanjerat av Mannerström's räksmörgås var en bra resa. Dock har jag fortfarande en viss förkärlek till X2000 och dess komfort, även om SJ3000 är fräschare. :)

Trevligt! Var det på vägen upp eller vägen ner, eller är du lika galen som jag så det var åt båda hållen...? :) Var ivagnen satt du?

Kanske dags för en BC-hörna ombord på tågen också...?

Det vore även roligt att höra fler resenärers ( tex @agehall @bjornstrom ?) uppfattningar om SJ3000, det verkar ju ha åkts ganska friskt mellan tex Borlänge och Säter...

Last edited:
Har precis åkt SJ3000 i 2 klass och kom inte fram imponerad. Jag vet inte, inget är direkt fel men det känns inte helt bra ändå. Kanske är det för hårda säten och fönsterplatsen är för långt ifrån fönstret så det går inte att luta sig.

Berättelsen från 1 klass ser dock helt ok ut.

Väcker en gammal tråd då jag inte riktigt hittade vad jag sökte.

Är det någon som har jämfört ombordupplevelsen i 2 klass jämfört med 1 klass på X3000? Jag har åkt 2 klass och tyckte det var bra, och ska testa 1 klass idag. Men utifrån vad jag har sett och hört verkar det inte vara en särskilt stor skillnad...
Vad säger ni som testat båda?

Väcker en gammal tråd då jag inte riktigt hittade vad jag sökte.

Är det någon som har jämfört ombordupplevelsen i 2 klass jämfört med 1 klass på X3000? Jag har åkt 2 klass och tyckte det var bra, och ska testa 1 klass idag. Men utifrån vad jag har sett och hört verkar det inte vara en särskilt stor skillnad...
Vad säger ni som testat båda?

Den största skillnaden för mig var lugnet. En helt annan miljö i 1:a klass. Men utöver det inga stora skillnader tyvärr, hårdvaran är ju väldigt snarlik.

Den största skillnaden för mig var lugnet. En helt annan miljö i 1:a klass. Men utöver det inga stora skillnader tyvärr, hårdvaran är ju väldigt snarlik.

Trist. Benägenheten att betala mer för 1 klass blir ju inte direkt särskilt stor om skillnaden är så pass liten. Nu betalade jag bara en hundralapp extra T/R, så det kan det väl få vara värt, i alla fall för att få testa, och speciellt i juletider när det är kaos ombord på tågen i största allmänhet.

Stolarna är bredare i 1:a klass än i 2a klass, i 2a klass finns det en luftspalt mellan innerstolen och väggen. Vidare har du kaffe/te + fri frukt i vagnen, samt att du kan förbeställa mat som serverar vid platsen. Oftast är det lägre beläggningsgrad i 1:a klass.

Är nu ombord och med så lågt ställda förväntningar som jag hade så kan jag inte påstå att jag är besviken... Det var dock trevligt att ha en lounge att pusta ut i under julrushen dock! Men som sagt, att lägga flera hundralappar extra gör jag aldrig.

Toppen