Senaste nytt

SK909 3 april inställd

En avslutning på denna..

Trots att det var en tydlig ersättningssituation, tycker jag, så nekade SAS och hänvisade till några hemkokta anledningar.

Orkade inte tjafsa så jag lämnade till FlightRight och de skickade några advokatbrev, SAS nekade och de skulle ta det till domstol, då betalade de direkt.

Vet att man kan göra samma sak själva men jag orkade helt enkelt inte, dock riktigt irriterande på hur detta har hanterats av SAS, inte förtroendeingivande alls.

Trots att det var en tydlig ersättningssituation, tycker jag, så nekade SAS och hänvisade till några hemkokta anledningar.

Orkade inte tjafsa så jag lämnade till FlightRight och de skickade några advokatbrev, SAS nekade och de skulle ta det till domstol, då betalade de direkt.

Låter som att SAS varken är bättre eller sämre än andra bolag. Från lågprisbolag som Ryanair och Norwegian till "fullprisdito" som Lufthansa.

Neka kategoriskt och trötta ut den som klagar men ge med sig när det hotas med advokat eller att den som klagar verkligen kan (och tar sig tid) argumentera för sin rätt!

Tråkig verklighet...

Jag lånar tråden för ett liknande ärende

Den 9:e september så blev SK 1425 från CPH till TXL inställd. Detta blev jag informerad om först vid incheckningen. Efter en del dividerande så blev jag ombokad till AB 8091 i ekonomi (på SK flighten så var jag inbokad som Plus). Tjejen vid disken bad mig att sedan reklamera min resa hos SAS på ARN. Dels på tidspressen och dels för att hon ansåg att det skulle vara enklare. Hon skrev upp ett nummer på baksidan av boardingkortet som jag antar är ett referensnummer.

Dagen efter så ringer jag till SAS som hänvisar mig till att skicka ett mail till Custom Care där jag ska redogöra för min ombokning. Jag scannar boardingkort och skriver en förklaring om vad ärendet gäller.

Som vanligt med Custom Care så dröjer svaret närmare två veckor. Och deras svar är att jag ska ringa till kundtjänst. Så jag svarar att jag redan har varit i kontakt med dessa och får därefter inget svar.

Jag bestämde mig för att återta ärendet när jag uppnått EBG och fått tillgång till goldmailen. Så nu är jag åter igen beredd att ta striden med SAS. Men innan dess så skulle jag nog behöva lite hjälp med vilka ömma punkter jag ska trycka på.

För som jag har förstått den här tråden så ska jag ha rätt till ersättning från SAS? Jag vill därför vara så saklig och korrekt som möjligt i min klagosång för att inte bli avsnäst igen. Jag är tacksam för att hjälp jag kan få från er som är mer insatta i ämnet.

/ JWD

Du borde ju till att börja med få "downgrade compensation". Att du inte fått erbjudande om detta omgående är riktigt dåligt. Hur sen blev du vid ankomst?

@flum Jag blev till och med en timme tidigare. Med ett maratonlopp till följd för att hinna till gaten. Jo jag tycker också att det är skandalöst, Men nu får vi se hur det kommer lösa sig på sikt.

@agehall Tack jag ska genast söka på den tråden och läsa vidare.

@flum Jag blev till och med en timme tidigare. Med ett maratonlopp till följd för att hinna till gaten. Jo jag tycker också att det är skandalöst, Men nu får vi se hur det kommer lösa sig på sikt.

@agehall Tack jag ska genast söka på den tråden och läsa vidare.
Blev du en timme tidig är det inte Eu-tråden du ska titta i. Däremot är det ju snudd på skandal att du inte fick ersättning för downgrade när du blev ombokad. Råkade ut för samma sak CPH-NRT och fick inte ersättning i servicecentret. Efter ett korrekt men lite ilsket brev ramlade 1500euro i vouchers ner i brevlådan som ersättning.

Blev du en timme tidig är det inte Eu-tråden du ska titta i. Däremot är det ju snudd på skandal att du inte fick ersättning för downgrade när du blev ombokad. Råkade ut för samma sak CPH-NRT och fick inte ersättning i servicecentret. Efter ett korrekt men lite ilsket brev ramlade 1500euro i vouchers ner i brevlådan som ersättning.

Ja just då så hade jag tyvärr inte riktigt tid för att argumentera om ersättning. Desutom så påpekade tjejen i business disken att jag skulle ta en diskussion med SAS på ARN.

Men vilken mardröm! Det är ju inte en liten sträcka direkt. Jag misstänker att det var med SAS? Får jag fråga vilken kabinklass du blev downgrade från och till?

@JWD
(Hör hemma i EU 261/2004 tråden då ersättning ska lämnas för downgrade i enlighet med EUR-Lex - 32004R0261 - SV)

Artikel 10
Uppgradering och nedgradering (...)
2. Om det lufttrafikföretag som utför flygningen placerar passageraren i en lägre klass i förhållande till biljettpriset skall lufttrafikföretaget inom sju dagar, i enlighet med bestämmelserna i artikel 7.3, ersätta
a) 30 % av passagerarens biljettkostnad vid alla flygningar på 1500 kilometer eller mindre, eller (...)

Artikel 7.3. Kompensationen (...) skall betalas kontant, med elektronisk banköverföring, bankgirering eller check eller, med passagerarens skriftliga samtycke, med resevouchers och/eller andra tjänster.

EU261/2004 täcker även downgrades..

Toppen