Senaste nytt

Bonusresa med annat Star Alliance-bolag

Enda problemet med det är att 95% av alla som bokar vill använda sin AmEx 2-4-1 och då är det ju SK-metall som gäller.. :(

Men om vi håller oss till trådskaparens fråga som inte handlar om 2-for-1 då han har Diners och Mastercard, men besvarar frågan om andra flygbolag inom Star Alliance så är United ett bra alternativ med hyfsat tillgänglighet från Arlanda och med framförhållning ok tillgänglighet inrikes i USA. Jag tolkar att denna tråd handlar om ovan och inte om någon 2-for-1 problematik :)

Intressant att man slipper bränsletillägget med United från Arlanda, det visste jag inte!

Det gör inte på flygningar utanför USA om jag tolkar tidigare "Posta din lyckad bokning av bonusresor" inlägg.

http://www.businessclass.se/forum/o...ning-bonusresor-haer-2013-a-9.html#post118667
http://www.businessclass.se/forum/o...ing-bonusresor-haer-2013-a-24.html#post152109
http://www.businessclass.se/forum/o...ing-bonusresor-haer-2013-a-49.html#post192402

Har SAS EuroBonus ändrat det nyligen?

Ok, så det enbart inrikes UA inte belastar bränsle?

Japp, men man kan ha tur som jag hade. Bokade en EB ARN-AMS-IAH med UA Global First mellan AMS och IAH. Jag fick betala skatterna för SAS ARN-AMS, och inte skatterna AMS-IAH. De råkade välja fel skatter att ta betalt för. Blev en bra besparing. :)

Lånar denna tråd.

Vad säger egentligen regler och praxis om "omotiverade" stopp när det gäller en EB-bonusresa med 2-4-1 (Star Alliance)?
Jag tittar på resor med Lufthansa via Frankfurt. Istället för ARN-FRA-XXX tänker jag boka ARN-LHR-FRA-XXX. Det är väl ok så länge jag inte gör ett stopp på mer än 24h?
Men vart går gränsen?
GOT-ARN-LHR-IST-FRA-XXX. Skulle det hypotetiska exemplet eller ännu värre vara okej?

Mina exempel gäller nu extrabyten inom samma zon.

Lånar denna tråd.

Vad säger egentligen regler och praxis om "omotiverade" stopp när det gäller en EB-bonusresa med 2-4-1 (Star Alliance)?
Jag tittar på resor med Lufthansa via Frankfurt. Istället för ARN-FRA-XXX tänker jag boka ARN-LHR-FRA-XXX. Det är väl ok så länge jag inte gör ett stopp på mer än 24h?
Men vart går gränsen?
GOT-ARN-LHR-IST-FRA-XXX. Skulle det hypotetiska exemplet eller ännu värre vara okej?

Jag bokade nyss en EB bonusresa Stockholm - Sao Paulo t/r. På hemvägen blev det SWISS till ZRH, sedan omvägen via LHR till ARN.
Inga problem, även om det fanns lediga platser direkt ZRH-ARN.

Lånar denna tråd.

Men vart går gränsen?

Just det där förslaget med Istanbul skulle dom nog kunna fälla på backtracking. Vad som funkar avgörs nog av en människa och kan säkert variera även om de grova riktlinjerna finns där...

Toppen