Senaste nytt

SAS ändrar struktur och poängintjäning i EuroBonus

Fram till 2014-DEC-31 tjänar man avstånd (runda upp till närmaste 100 tal), sedan tjänar man 200% av detta i SAS Business och SAS Plus.
Fr o m 2015-JAN-01 inför SAS fast poängsumma så just Stockholm-New York råkar att vara oförändrad. Om man flyger Oslo-New York tjänar man lite mer än nu i SAS Business Flex.

Nja, det har varit fast poängsumma fram till nu också på alla SAS-linjer, men kanske att den legat nära verklig sträcka :)

En sak vill jag säga till arga medlemmar.
Vänligen skriv inte inlägg i affekt. Det kommer sååååå många felaktigheter och/eller osanningar med i inlägget.

Du som älskar att boka via resebyrå, varför ska du boka på flygbolagets webbsida? Dessutom du vet att SAS webbsida inte har fungerat bra minst sista 5 år...

Läs mitt inlägg noggrant. Det är ca 2.500 SEK inkl. skatter&bränsletillägg (incheckad väska ingår också) i SAS Plus Tur och Retur.

Kön för Fast track och vanlig kö är i stort sett aldrig "lika" långa.
Om du reser mellan kl. 11-13 på vardagar varje gång, kan det nog gå lika fort med vanliga kön men på morgon och sen eftermiddag är det nästan alltid kortare kö på Fast track.

När jag åkte med Norwegian sist (Stockholm-Berlin/Prag-Stockholm) fick jag upp Wifi på min mobil men jag inte kunde surfa. Jag fick inte ens upp Nya inlägg på BC innan jag landade.

När du säger halva priser, är det generellt på alla destinationer eller bara på några dagar du har kollat på en viss destination?
Jag kan ta fram många exemplar som visar tvärtom "också" (Jag säger inte det är alltid billigare hos SAS).

Vad vill du säga? SAS har inte ändrat uttagstabell "den här gången". Det kostar fortfarande 60.000 EB poäng för en resa mellan Norden-Nordamerika med SAS i SAS Go.
Om du ska prata om eventuell försämringar finns det risk på alla bonusprogram.

Här igen. Hellre ingen poäng än mindre poäng?
En sak vill jag säga till arga medlemmar.
Vänligen skriv inte inlägg i affekt. Det kommer sååååå många felaktigheter och/eller osanningar med i inlägget.

Du som älskar att boka via resebyrå, varför ska du boka på flygbolagets webbsida? Dessutom du vet att SAS webbsida inte har fungerat bra minst sista 5 år...

Läs mitt inlägg noggrant. Det är ca 2.500 SEK inkl. skatter&bränsletillägg (incheckad väska ingår också) i SAS Plus Tur och Retur.

Kön för Fast track och vanlig kö är i stort sett aldrig "lika" långa.
Om du reser mellan kl. 11-13 på vardagar varje gång, kan det nog gå lika fort med vanliga kön men på morgon och sen eftermiddag är det nästan alltid kortare kö på Fast track.

När jag åkte med Norwegian sist (Stockholm-Berlin/Prag-Stockholm) fick jag upp Wifi på min mobil men jag inte kunde surfa. Jag fick inte ens upp Nya inlägg på BC innan jag landade.

När du säger halva priser, är det generellt på alla destinationer eller bara på några dagar du har kollat på en viss destination?
Jag kan ta fram många exemplar som visar tvärtom "också" (Jag säger inte det är alltid billigare hos SAS).

Vad vill du säga? SAS har inte ändrat uttagstabell "den här gången". Det kostar fortfarande 60.000 EB poäng för en resa mellan Norden-Nordamerika med SAS i SAS Go.
Om du ska prata om eventuell försämringar finns det risk på alla bonusprogram.

Här igen. Hellre ingen poäng än mindre poäng?

Ang Fast Track så är det min erfarenhet att det är endast i CPH som det fungerar, Hur ofta är T5 knökfullt och EN kö? Men i den vanliga kön är två våningar öppna? Detta händer väldigt ofta.

Självklart finns det en risk att alla bonusprogram ändras och försämras, det är dock tragiskt när det händer med ett företag som för 2år sedan var 2minuter ifrån KK pga att de just inte förstår sig på sina kunder eller marknaden, man kan skylla en del på facken och framförallt Danskarna men fortfarande är det ett företag, lite som SAAB kan man inte göra bilar (som folk köper) så spelar det ingen roll. Hur många år tog det för Norwegian att få ett 100% större börsvärde? Missförstå mig inte, jag gillar idéen SAS. När jag var liten reste vi mycket med SAS och det var en upplevelse varje gång, men det SAS som man möter idag är bristande. De vill vara ett premiumlågprisflyg och tyvärr fungerar det inte. Lite som att min frus häst skulle vilja vara en enhörning, men hur den än försöker så kommer den aldrig att bli det.

Ang priser så kan vi börja med inrikes, GOT tex eller MMX, jag har aldrig varit med om att SAS varit billigare än Norwegian (dock har jag aldrig bokat norwegian). Jämför sedan NYC, samma sak, lägg till FLL (där SAS måste ta hjälp av Star) tex... Värt att nämna här är att jag ofta bokar med kort varsel.

Sen är det just det här med Premium, konsten att ta betalt för något och erbjuda en tjänst / produkt i paritet mot priset (samt kanske det viktigaste; vara konkurrentkraftig både i pris och service) och utifrån det göra en vinst. Där, precis just i den sekunden man har betalat biljetten så har en stor orsak till det dyrare priset varit "Du får en hel del EB som kompenserar det högre priset". även fast smaken av Wasamackan/torraäckligatoastendeladitvå inte är särskilt exklusiv.
C-klass i long haul är oftast skrattretande om man räknar in vad biljetten kostar, men 20k EB väger upp? Yeah right...

Ska till OSL i morgonbitti och servicen ombord är nog att jämföra med den service spärrvakten ger sina resenärer på SL.
Men vadfan på SAS får man EB iofs och kommer fram i tid. Nu är jag en hel del off topic men jag kan inte förstå SAS beslut.

Ang Fast Track så är det min erfarenhet att det är endast i CPH som det fungerar, Hur ofta är T5 knökfullt och EN kö? Men i den vanliga kön är två våningar öppna? Detta händer väldigt ofta.

Självklart finns det en risk att alla bonusprogram ändras och försämras, det är dock tragiskt när det händer med ett företag som för 2år sedan var 2minuter ifrån KK pga att de just inte förstår sig på sina kunder eller marknaden, man kan skylla en del på facken och framförallt Danskarna men fortfarande är det ett företag, lite som SAAB kan man inte göra bilar (som folk köper) så spelar det ingen roll. Hur många år tog det för Norwegian att få ett 100% större börsvärde? Missförstå mig inte, jag gillar idéen SAS. När jag var liten reste vi mycket med SAS och det var en upplevelse varje gång, men det SAS som man möter idag är bristande. De vill vara ett premiumlågprisflyg och tyvärr fungerar det inte. Lite som att min frus häst skulle vilja vara en enhörning, men hur den än försöker så kommer den aldrig att bli det.

Ang priser så kan vi börja med inrikes, GOT tex eller MMX, jag har aldrig varit med om att SAS varit billigare än Norwegian (dock har jag aldrig bokat norwegian). Jämför sedan NYC, samma sak, lägg till FLL (där SAS måste ta hjälp av Star) tex... Värt att nämna här är att jag ofta bokar med kort varsel.

Sen är det just det här med Premium, konsten att ta betalt för något och erbjuda en tjänst / produkt i paritet mot priset (samt kanske det viktigaste; vara konkurrentkraftig både i pris och service) och utifrån det göra en vinst. Där, precis just i den sekunden man har betalat biljetten så har en stor orsak till det dyrare priset varit "Du får en hel del EB som kompenserar det högre priset". även fast smaken av Wasamackan/torraäckligatoastendeladitvå inte är särskilt exklusiv.
C-klass i long haul är oftast skrattretande om man räknar in vad biljetten kostar, men 20k EB väger upp? Yeah right...

Ska till OSL i morgonbitti och servicen ombord är nog att jämföra med den service spärrvakten ger sina resenärer på SL.
Men vadfan på SAS får man EB iofs och kommer fram i tid. Nu är jag en hel del off topic men jag kan inte förstå SAS beslut.

Jag har kommit flera gånger till ARN T5 när kön till security har sträckt sig till Pressbyrån i gamla hallen, medan fasttrack har varit tom. Då var det skönt att ha FT....

Tydligen har jag någon koll då jag vet att det inte stämmer. Varför fara med osanning om halva biljettpriser är fortfarande min fråga? Att Norwegian i regel är billigare kan jag köpa, men att komma med något "halva priset" känns inte rätt. Jämför även produkten du får och inte bara priset som visas vid första anblick. Kanske dax att göra en prisfight? :D

Reser privat. Har mycket svårt att se att du som reser 3 ggr i veckan inte ser några köer i vanliga säkerhetskontrollen. Men hey! Är det så så är det så. HEL kan jag inte uttala mig om då jag bara satt min fot där 1 ggr. Men även i Köpenhamn tycker jag det fungerade bra, även smidigt att komma in i loungen i direkt anslutning.

Flyger ganska ofta på HEL och den fast track är oftast stängd.... under mina 7 ggr där i år har den aldrig varit öppen

Åkte SAS i början på juli när det är som störst tryck på charter och solsemester. Var på Arlanda vid lunchtid ungefär för min flight. Kön till vanliga säkerhetskontrollen gick ända förbi SAS incheckningsautomater och runt "hörnet" som är precis efter växlingskontoren. Den kön hade inte jag velat stå i, fast tracken var tom på människor.
De gånger jag åker (vilket sällan är tidigt på morgonen eller sent på eftermiddagen) så har det i 9 fall av 10 varit mindre kö i fast track än vanliga kontrollen. Bara någon enstaka gång har det varit tomt i båda köerna.
Onekligen har vi helt olika upplevelser av säkerhetskontrollen på ARN T5.

Enligt flygtorget.se idag står det att biljetter bokade enligt det gamla poängsystemet (2014) ska gälla även om resorna görs under 2015. Resenären måste själv kontakta SAS så man får rätt antal poäng.... Är det någon som vet om detta stämmer? Jag har mailat SAS / Gold men inte fått något svar...

De par-tre gånger jag har varit där de senaste par åren och det har varit 15+ personer i kö så har de lyft om en station från vanilj till FT medans jag har stått där och då börjar de arbeta bort kön. Men oftast så är det inte mer än 2-5 personer före, och lika ofta tomt som lång kö.

Det sagt, jag går inte alltid hela vägen bort dit när jag kommer från T4. Om kontrollen närmare skycity har mindre än 10 personer i kö så brukar jag slinka in den vägen. Är närmare till lounge, och man slipper navigera genom butiken för att ta sig dit. Min mentala breakeven där ligger väl på 6-8 personer i kö per öppet band - någon som har gjort hårdare undersökningar på när det lönar sig att gå till andra säkerhetskontrollen? :)

Toppen