Senaste nytt

En ny försämring av SAS EuroBonus (fr o m 2015-JAN-01), vad är alternativet?

Liksom många andra börjar jag ledsna på SAS hattande fram och tillbaka med EB. Jag är EBG och flyger runt 50,000 miles i tjänsten årligen, framförallt till Nordamerika. Min kvalificeringsperiod sträcker sig till och med april och jag är ganska säker på att jag kommer att uppnå *G även för 2015-2016. Jag har ägnat morgonen åt att bestämma huruvida jag skall överge SAS för ett annat FFP från och med 1 januari, och jag resonerar som följer:

Såvitt jag förstår är poängintjäningen förhållandevis generös hos UA. Vad gäller discounted economy-biljetter tjänar man hos UA MileagePlus 100% av miles från flygningar med SK, LX, LH, AC, medan denna siffra är betydligt lägre hos de andra bolagens FFP. Således bör det vara lättare att hos UA tjäna in 50,000 miles. Eftersom jag reser till USA 2-3 gånger per år borde jag dessutom kunna klämma in de nödvändiga 4 UA-flighterna som behövs för att få sin status.

Vad gäller uppgraderingar använder jag mig idag av OT, en möjlighet som även i framtiden (om nu inte SAS gär något drastiskt här också) kommer att finnas kvar. Såvitt jag känner till påverkas inte sannolikheten att uppgraderas nämnvärt av SK-status, varför jag även i fortsättningen bör kunna använda mig av detta. Och dessutom tjäna 150% av miles (qualifying miles). Om jag förstår det rätt verkar man tjäna mer poäng i ekonomiklass (om man flyger med SAS) hos UA mileage plus, medan intjäningen om man flyger i business är högre hos Eurobonus. Eller?

Vad gäller EB-poäng att använda för uppgraderingar osv tror jag att min intjäning även i fortsättningen via inköp (coop, MC, osv) kommer att vara tillräcklig för att ge mig denna möjlighet även i fortsättningen.

Min strategi skulle således vara att fortsätta flyga SK till USA om möjligheten till direktflyg finns. I övrigt kommer jag ha gott om möjligheter för flighter via FRA/LHR, osv. I de flesta fall erbjuder dessutom connections via europeiska flygplatser en bättre ankomsttid (jfr med mellanlandning med SK i ORD från CPH...) OCH en genomgående mer generös poängintjäning.

Det som jag tappar är ju naturligtvis FastTrack i CPH, en icke obetydlig förlust...

Hur resonerar jag?

@Jonas C Har tittat på Turkish intjäningstabell, det ser bra ut. De ger för många bolag poäng för flygna miles vilket gynnar mig. Dessutom ger Swiss P klass 150%, även SAS plus ger 150% (just den kanske ändras nu då).
För min resa till Las Palmas skulle jag få 7200p vilket jag tycker är riktigt bra. Ska kolla runt lite mer på olika bolag. :) Miles & More har jag nog uteslutit.

Jag är mest förtjust i FastTrack på ARN så det har styrt mig mot EB. Finns det några andra FF-program som erbjuder detta där? Vet att tex. A3 och TK inte gör det.

Jag tror Senator status hos Lufthansa Gruppens Miles & More ger dig fasttrack på Arlanda OM du reser reser med LH/LX/OS, TG och SAS från Arlanda.

Motsvarande EBG nivå hos Emirates bonusprogram ger också fastrack på Arlanda vid resa med EK.

Last edited:
Tack! Ska titta närmare på M&M. Misstänker att det enbart fungerar i T5 och exkluderar FastTracken (och loungen) i T4 eftersom jag antar att det enbart är en SAS-förmån?!

Toppen