Senaste nytt

Serviceavgift 300! vid bokning över telefon för EBG?

Jag bokar ofta resor som inte går att boka på SAS hemsida och får alltid betala 300kr om jag inte står på mig att jag inte skall betala dessa avgifter när de inte går att boka på hemsidan. Bokar alltid plus biljetter men alltid samma strul. Ber oftast att få prata med en Superavisor men de vägrar oftast att ta samtalet, uruselt! Hänvisar till mina tidigare biljetter där jag inte har betalt avgiften på 300kr men 30kr och det är ok! Har även pratat med någon ansvarig på SAS huvudkontor och där är det inga problem att få det löst om man bara får tag i någon.

Precis det jag menar, man måste ta ansvar för sitt bolag även om man sitter kundtjänst, om det är en orimlig avgift så måste man ta sig omaket att få den borttagen.

Vem som helst kan ju se att om man säljer en dyr premiumbiljett så ska man inte tjafsa om 300kr, är det dessutom en frekvent kund så blir det ju ännu uppenbarare att det ska till en rätt stor summa för att det ska vara värt att irritera denna.

Uppskattar att de flesta som är EBD tex spenderar åtminstone 250 000kr per år, själv bokar jag aldrig via telefon men om jag skulle göra så blir deras intjäning då istället 250 300kr.. värt att ens nämna, -nej

Precis det jag menar, man måste ta ansvar för sitt bolag även om man sitter kundtjänst, om det är en orimlig avgift så måste man ta sig omaket att få den borttagen.

Fast kundtjänstpersonalen jobbar inte på SAS, så de har inget "bolag att ta ansvar för". Tyvärr. De har en regelbok. Där finns troligen väldigt lite flexibilitet, tyvärr.

Vem som helst kan ju se att om man säljer en dyr premiumbiljett så ska man inte tjafsa om 300kr, är det dessutom en frekvent kund så blir det ju ännu uppenbarare att det ska till en rätt stor summa för att det ska vara värt att irritera denna.

Fast de kan ju å andra sidan tycka att om du har råd att betala en dyr premiumbiljett, så skall du inte tjafsa om 300 kr i bokningsavgift?

• Gilla
Reactions: fcx
Fast de kan ju å andra sidan tycka att om du har råd att betala en dyr premiumbiljett, så skall du inte tjafsa om 300 kr i bokningsavgift?

Spelar egentligen ingen roll vilka argument som en leverantör framför, det är alltid kundens upplevelse som är den som gäller och som bra kund förväntar jag mig inte småavgifter.

Ditt inlägg är roligt, jag vet inte hur många här som skulle gilla att den ICA-affären man oftast handlar i lägger på en tia varje gång man handlar, bara för att man är så återkommande.. ;) och kanske en femtilapp om man handlar lite mer.

Jag har full förståelse för att man kan ogilla småavgifter rent allmänt och att man tycker saker skall vara inbakade i grundpriset, vad jag dock vänder mig emot är den attityd som jag tycker syns allt oftare på detta forum som jag skulle sammanfatta med:
Jag som har guld kort är så otroligt viktig att jag borde slippa massa avgifter som alla vanliga resenärer gott kan betala! Och dessutom borde jag få ta med hela släkten in i loungen och få en massa bonuspoäng så att jag kan få mina resor gratis....

Visst om man inte har bokningsavgift för telefonbokning så är det trevligt, men varför borde just en guld eller diamantmedlem slippa den avgiften?

För att fortsätta på dåliga liknelser så kostar maten och påsarna jag handlar hos min ICA handlare lika mycket som för den som endast handlar där en gång.

Visst om man inte har bokningsavgift för telefonbokning så är det trevligt, men varför borde just en guld eller diamantmedlem slippa den avgiften?

Det handlar väl snarare om att man vill bygga lojalitet. En Guld/Diamantmedlem köper fler resor än en Basic medlem, därav ökar risken att man stöter på krångel med internetbokningen eller dylikt som kräver att man ringer för att få sin resa bokad. Likaså spenderar en EBG/EBD betydligt mer pengar på SAS resor än en Basic medlem, så då känns det ganska rimligt att man bjuder på telefonavgiften. Pengarmässigt spelar det kanske inte någon större roll med en hundralapp hit och dit för någon som lägger 100K på flygresor varje år, men det är snarare irriterande om man som lojal kund blir krävd på pengar varje gång en resa inte går att boka på internet.

...

För att fortsätta på dåliga liknelser så kostar maten och påsarna jag handlar hos min ICA handlare lika mycket som för den som endast handlar där en gång.

Smaken är som baken, på "min" (den lokala) ICA-affär tar de oftast inte betalt för just påsarna av oss som de känner igen som frekventa kunder. Så kundvård förekommer visst :)

Jag kan hålla med om att det kan uppfattas som beräknande eftersom de helt klart gör det för att optimera sin intjäning!

Det känns som jag upprepar mig, men "vi" är alltså inte bereda att betala för service för att vi har status. Samtidigt så tycker "vi" det är förjävligt hur SAS försämrar för sin personal? Detta går såklart inte ihop för SAS.

Liknelsen vid mataffären, visst, jag får också gratis påsar ibland. Detta kan väl likställas med att få chips eller en öl i sas go. Vad som ännu inte har hänt i den mataffär jag har handlat i fler än 3000 gånger är att ägaren sagt till mig "du är en uppskattad kund, därför har jag bestämt att dina inköp inte behöver täcka min kostnad för personal och hyra.". Hade varit intressant om så skedde.

Toppen