För att återgå till rubriken:
Lite underligt av allergisynpunkt kan jag tycka. Jag antar att man inte gör en kontroll av alla de som sitter i loungen, alternativt ämnar anlända medan hunden är där.
Finns det inget förbud är det givetvis fritt fram för hundägaren, men jag förstår att vissa häpnar när det kommer in en hund i loungen.
Jag är själv hundägare, men jag tycker det vore tveksamt att ta med hunden in i en lounge. Min hund är så lugn som överhuvudtaget är möjligt, men om jag reser med den finns det viktigare prioritet än att sitta i loungen. Finns ju allmänna ytor på en flygplats, där allergiker drabbas mindre.
Finns det en så stor förfrågan på hundar kanske man ska ha speciella loungeavdelningar? På tåget i kontinenten är det ju oftast dedikerade kupéer, och på flyget får man inte vara med om en allergiker bokat innan (likt inga jordnötter ombord). I en lounge är det ju svårare att kontrollera om det finns allergiker, och därmed tycker jag inte hundar bör vistas där.
Jag vet att man på kontinenten tillåter hund på de flesta hotell, men då jag inte är allergiker (och har haft flera hundar) har jag bara sett det som positivt. Lite konstigt tyckte jag dock att det var med en St. Bernard vid frukostbuffén i Österrike
Känns som en fråga om allmän hänsyn för mig. Tycker man att andras hälsa är mindre värd än sin egen rätt till buffé o GT - vänligen ta med hunden in i loungen.