Senaste nytt

Hund/djur i loungen?

Jag är på Lufthansa Senator lounge i Hamburg och har sett ett annorlunda syn i loungen nyligen.

Det var en man som hade en liten vit och svart prickig pitbull med sig. Hunden var inte i korgen utan med sele och det var absolut inte en ledarhund.

Var det verkligen en pitbull? För mig är just den rasen den ultimata underklassmarkören och inget man väntar sig se i Senator lounge.

(Alla eventuella pitbull-ägare på forumet får ursäkta.)

Var det verkligen en pitbull? För mig är just den rasen den ultimata underklassmarkören och inget man väntar sig se i Senator lounge.

(Alla eventuella pitbull-ägare på forumet får ursäkta.)

Tør nesten garantere at det var en bull terrier - en hundras som er blitt ganska populär blandt de med penger :) En miniatyr bullterrier går for mellan 20,000-30,000SEK...

Inte den vackraste hundras jag vet om ;)

Hovedpoenget: det er en ganske konservativ holdning å mene at hunder er "skitne dyr", som Bryant framstiller det :) Jeg liker ikke at noen blir stigmatisert, hverken hunder eller mennesker :) Og jeg tilpasser mitt hundehold etter at det aldri skal plage folk, men hvis noen da ikke takler hunden i seg selv - da kan man aldri gjøre rett. Da har noen bestemt seg for noe som ikke helt har rot i virkeligheten.

Det er argumentasjonen til Bryant som er nøyaktig lik den islam har av hundehold, og hvis man leser litt mellom linjene (anbefales, innimellom! ;) ) så skjønner man kanskje at jeg nevner det for å sette hans personlige åsikt i perspektiv. Han har all sin rett til å ha den, men når han med vilje går inn i en forumtråd på et offentlig forum og skriver noe så krasst - så må han faktisk forvente å få et svar :)

Det är väl inte svårare än att vi är av olika åsikt? Jag tycker de är smutsiga (utan att blanda in någon religon. Andra tycker katter, grisar, fåglar, spindlar osv är smutsiga)
Men SAS och hundar verkar vara en öm tå för dig? ;).

Du gillar hundar, jag gör inte det. Det finns plats för oss båda, utan att försöka dumförklara någon för dennes åsikter ;)

När vi ses i en lounge så kan vi fortsätta diskussionen över ett glas eller två.

Har aldrig sett det, men tycker att det är ok om det inte stör och att man kanske håller sig "lite åt sidan". Däremot reagerade jag för snart 25 år sedan då det var en "knähund" som skulle sitta med passageraren bredvid. Jag gillade det inte till en början, men mini-hunden höll sig helt lugn så det var ok.

Jag är ingen djurvän generellt, men tycker kanske att det bör vara självklart att sista raden gäller samt att det ska anges vid bokningen. Jag är inte allergiker, men har stor förståelse för både de som är rädda och av medicinska skäl inte vill ha hundar intill sig. Varför är det inte självklart att "checka-in" husdjuret - kostnaden kan väl ändå inte vara skälet...?

Det är väl inte svårare än att vi är av olika åsikt? Jag tycker de är smutsiga (utan att blanda in någon religon. Andra tycker katter, grisar, fåglar, spindlar osv är smutsiga)
Men SAS och hundar verkar vara en öm tå för dig? ;).

Du gillar hundar, jag gör inte det. Det finns plats för oss båda, utan att försöka dumförklara någon för dennes åsikter ;)

När vi ses i en lounge så kan vi fortsätta diskussionen över ett glas eller två.

Det handler ikke om hverken SAS eller hunder - synes jeg noe er urettferdig behandlet så sier jeg i fra :)
No matter what it is. Don't get me started om f.eks ferieturer til akvarium med delfiner/hval...

För att återgå till rubriken:
Lite underligt av allergisynpunkt kan jag tycka. Jag antar att man inte gör en kontroll av alla de som sitter i loungen, alternativt ämnar anlända medan hunden är där.
Finns det inget förbud är det givetvis fritt fram för hundägaren, men jag förstår att vissa häpnar när det kommer in en hund i loungen.

Jag är själv hundägare, men jag tycker det vore tveksamt att ta med hunden in i en lounge. Min hund är så lugn som överhuvudtaget är möjligt, men om jag reser med den finns det viktigare prioritet än att sitta i loungen. Finns ju allmänna ytor på en flygplats, där allergiker drabbas mindre.

Finns det en så stor förfrågan på hundar kanske man ska ha speciella loungeavdelningar? På tåget i kontinenten är det ju oftast dedikerade kupéer, och på flyget får man inte vara med om en allergiker bokat innan (likt inga jordnötter ombord). I en lounge är det ju svårare att kontrollera om det finns allergiker, och därmed tycker jag inte hundar bör vistas där.

Jag vet att man på kontinenten tillåter hund på de flesta hotell, men då jag inte är allergiker (och har haft flera hundar) har jag bara sett det som positivt. Lite konstigt tyckte jag dock att det var med en St. Bernard vid frukostbuffén i Österrike :p

Känns som en fråga om allmän hänsyn för mig. Tycker man att andras hälsa är mindre värd än sin egen rätt till buffé o GT - vänligen ta med hunden in i loungen.

Jag är ingen djurvän generellt, men tycker kanske att det bör vara självklart att sista raden gäller samt att det ska anges vid bokningen. Jag är inte allergiker, men har stor förståelse för både de som är rädda och av medicinska skäl inte vill ha hundar intill sig. Varför är det inte självklart att "checka-in" husdjuret - kostnaden kan väl ändå inte vara skälet...?

Om hunden väger under åtta kilo (tillsammans med väska) så brukar de flesta bolag tillåta att den följer med i kabinen. Har haft med vår tax på flygningar med Swiss och SAS och vanligtvis så vet personalen om att man ska bli placerad längst bak, men ibland händer det att varken incheckningspersonal eller kabinpersonal har nån koll. I och med att det är tillåtet så tackar vi och tar emot såklart, skulle ha rätt svårt att packa in vår hund i lastutrymmet. Av en massa olika anledningar.

Självfallet anges det vid bokningen, efter att resan bokats online så måste vi alltid ringa och kolla om några allergiker finns inbokade på samma flight. Är allt okej så betalas sedan en extra kostnad för hunden på flygplatsen.

För att återgå till rubriken:
Lite underligt av allergisynpunkt kan jag tycka. Jag antar att man inte gör en kontroll av alla de som sitter i loungen, alternativt ämnar anlända medan hunden är där.
Finns det inget förbud är det givetvis fritt fram för hundägaren, men jag förstår att vissa häpnar när det kommer in en hund i loungen.

Jag är själv hundägare, men jag tycker det vore tveksamt att ta med hunden in i en lounge. Min hund är så lugn som överhuvudtaget är möjligt, men om jag reser med den finns det viktigare prioritet än att sitta i loungen. Finns ju allmänna ytor på en flygplats, där allergiker drabbas mindre.

Finns det en så stor förfrågan på hundar kanske man ska ha speciella loungeavdelningar? På tåget i kontinenten är det ju oftast dedikerade kupéer, och på flyget får man inte vara med om en allergiker bokat innan (likt inga jordnötter ombord). I en lounge är det ju svårare att kontrollera om det finns allergiker, och därmed tycker jag inte hundar bör vistas där.

Jag vet att man på kontinenten tillåter hund på de flesta hotell, men då jag inte är allergiker (och har haft flera hundar) har jag bara sett det som positivt. Lite konstigt tyckte jag dock att det var med en St. Bernard vid frukostbuffén i Österrike :p

Känns som en fråga om allmän hänsyn för mig. Tycker man att andras hälsa är mindre värd än sin egen rätt till buffé o GT - vänligen ta med hunden in i loungen.

SAS-loungen på Arlanda T5 har en yta utanför som man får använda. Bara att gå in och hämta mat och dryck. I Swiss-loungen på ZRH så var det okej att ta in hunden så länge han satt i väskan.
Även om jag kan tycka att paniken över hundar och mat i samma lokal är överdriven så fattar jag verkligen att vissa tycker att det är konstigt om hundar ska tillåtas överallt. Och i och med att man har lösningen med en sittgrupp precis utanför på Arlanda så funkar det ju alldeles utmärkt om man nu har hund med sig. Gällande övriga lounger utan den möjligheten så verkar det minst sagt flytande. Men om nån nu är allergisk så säger man väl till ifall det kommer in en hund (vilket det nog inte gör speciellt ofta)?

....
SAS-loungen på Arlanda T5 har en yta utanför som man får använda. Bara att gå in och hämta mat och dryck. I Swiss-loungen på ZRH så var det okej att ta in hunden så länge han satt i väskan.
Även om jag kan tycka att paniken över hundar och mat i samma lokal är överdriven så fattar jag verkligen att vissa tycker att det är konstigt om hundar ska tillåtas överallt. Och i och med att man har lösningen med en sittgrupp precis utanför på Arlanda så funkar det ju alldeles utmärkt om man nu har hund med sig. Gällande övriga lounger utan den möjligheten så verkar det minst sagt flytande. Men om nån nu är allergisk så säger man väl till ifall det kommer in en hund (vilket det nog inte gör speciellt ofta)?...

Bra lösning på ARN o ZRH (Geneve också har jag för mig). Hundar och mat har jag ingenting emot, men en del raser hårar ju ganska mycket... Betyder att de allergena blir kvar i sesalmattor eller liknande, som ofta finns på hotell... och ibland i lounger. Det är ett problem ur städsynpunkt, men framförallt för de allergiker som kommer in strax efteråt.

Sedan kan jag, som hundägare, tycka att den kanske bör finnas fler lösningar för hundar på flygplatser också. Själv drar jag mig för att ta med hunden utomlands idag, men om resandet underlättas...
Tågstationer har ju per automatik omgivande grönområden (eller åtminstone betong/asfalt), så kanske ska man skapa en lösning även på flygplatsen - finns ju allehanda saker för ungar.

Kan inte tänka mig att hunden tycker att det är så värst roligt i loungen heller (förutom tillgång till buffén då ;) ).

Bra lösning på ARN o ZRH (Geneve också har jag för mig). Hundar och mat har jag ingenting emot, men en del raser hårar ju ganska mycket... Betyder att de allergena blir kvar i sesalmattor eller liknande, som ofta finns på hotell... och ibland i lounger. Det är ett problem ur städsynpunkt, men framförallt för de allergiker som kommer in strax efteråt.

Allergener ligger inte (bare) i hårene på hundar, så har du lært noe nytt i dag :)

Allergener ligger inte (bare) i hårene på hundar, så har du lært noe nytt i dag :)

Var nyttan att mästra mig i det inlägget? :) Isf vill jag ifrågasätta var jag skulle ha påstått att att det skulle ha varit det (?)
Jag är inne på min fjärde hund, och har varit tillsammans med en veterinär. Jag är medveten om att allergener sitter i flera djurepitel (vävnader). Håren är inte mest allergena, för det är död vävnad (färsk hårsäck mer allergen), men receptorn (allergikern) kan vara olika känslig.

Nu var dock frågan om hundhår i mattor. Det är ganska lätt att se om en hund sitter två meter ifrån en i loungen (och därmed sätta sig någon annanstans). Ska man däremot leta hundhår på golvet innan man går in...(?)

Jag blir sällan irriterad, men jag är faktiskt lite trött på den ton som infinner sig allt oftare på BC.se. Om det ska finnas personer som alltid korrigerar andra inläggs äkthet, utifrån subjektiva referensramar, ska jag fundera på om det är någon idé att fortsätta.
BC.se var en trevlig gemenskap där man hjälpte och bidrog, inte ett debattforum för lönevillkor, anställningsvillkor, hundraser etc......låt den ursprungsidén leva vidare (!!)

Toppen