Senaste nytt

[First class] Oslo/Bergen/Stavanger-Nordamerika T/R, Star Alliance JV, från 24.200 NOK inkl. skatter

Står det hur länge den gäller?
Åkte en liknande till San fransisco förra året, halvoptimerade med SAS plus ena vägen ( ARN-ZRH, morgonflyg...)
För att sen pimpla champagne på vägen till baka med LX C.

Skulle vara kul att göra en favorit i repres med via Frankfurt för omväxlingens skull nästa år.

Står det hur länge den gäller?
Åkte en liknande till San fransisco förra året, halvoptimerade med SAS plus ena vägen ( ARN-ZRH, morgonflyg...)
För att sen pimpla champagne på vägen till baka med LX C.

Skulle vara kul att göra en favorit i repres med via Frankfurt för omväxlingens skull nästa år.
De är året runt priser.

Den her deal er jo super super god, specielt til San Francisco! Routingreglerne er også ganske liberale indenfor Europa, man kan eksempelvis flyve Bergen-Oslo-Hamburg-Frankfurt før man flyver over atlanten.

Var på väg att använda denna deal men hittade en snarlik variant, Stockholm - Orlando för ca 27tkr inklusive skatter (varierade lite beroende på routing) med Lufthansa. Flyger via Frankfurt bägge vägar för att utöka badankesamlingen och via Houston på hemvägen för att prova A380. Vet inte om detta förtjänar ett separat tips eller hur jag kan se routingregler men jag är iaf nöjd :)

Den her deal er jo super super god, specielt til San Francisco! Routingreglerne er også ganske liberale indenfor Europa, man kan eksempelvis flyve Bergen-Oslo-Hamburg-Frankfurt før man flyver over atlanten.

Devil is in the details.. Notera att OSL-HAM inte är Lufthansa..

Den bästa routing jag har hittat till Boston är:
BGO-ARN(SK)-GVA-ZRH-MIA(LX)-
Utmaningen är att jag inte helt har fått ihop vad jag kan göra från MIA till BOS då United inte flyger den direkt. Kan jag åka MIA-IAH-BOS så är det väldigt mycket Miles för pengarna. Jag tror jag måste åka MIA-EWR/IAD-BOS evt. godkänner reglerna MIA-ORD-BOS.

Jag har lekt vidare med denna.. United har en "Fare Basis" som har en del roliga och bra routing regler. T.ex. kan man klämma in t.ex. OSL-VIE-ZRH/FRA/GVA sedan finns ORD med som gateway.

Därmed går det att testa:
Austrian till VIE, testa HON loungen där
Austrian till FRA, testa FCT där
Lufthansa B748-8i i First till ORD bokat som United code share
United till BOS, testa UA International First Loungen på ORD

På hemresan:
United till ORD, byta till
Swiss A330-300 bokat som United code share, testa Swiss FCL på ORD (inte så häftigt, men ok)
Swiss FCL i ZRH
Flyga LH eller LX till MUC, testa FCL där
Flyga LH till OSL

Allt som allt, 25 000kr (SEK) och det går att boka på United.com. Det verkar som det kanske går att boka flera segment inom Europa samt inom USA. Men ovan routing ger:
OSL-VIE-FRA 2 500 + 2 500 = 5 000
FRA-ORD 4 343 x 325% = 14 115
ORD-BOS-ORD (867 x 325%) x 2 = 5 634
ORD-ZRH 4 443 x 325% = 14 440
ZRH-MUC-OSL 2 500 + 2 500 = 5 000
Totalt 44 189 miles till Miles & More

Kan man lägga till ett segment till inom Europa varje väg är det 5 000 miles till :)

Därmed går det att testa:
Austrian till VIE, testa HON loungen där
Austrian till FRA, testa FCT där
Lufthansa B748-8i i First till ORD bokat som United code share
United till BOS, testa UA International First Loungen på ORD

På hemresan:
United till ORD, byta till
Swiss A330-300 bokat som United code share, testa Swiss FCL på ORD (inte så häftigt, men ok)
Swiss FCL i ZRH
Flyga LH eller LX till MUC, testa FCL där
Flyga LH till OSL
Vad ar reglerna nar det galler access till HON- och FC Lounger pa flygplatser fran vart man inte har en biljett i First Class (likt exemplen ovan)? Racker det att man har/har haft en flight i First med LH/LX samma dag oavsett stracka?

Vad ar reglerna nar det galler access till HON- och FC Lounger pa flygplatser fran vart man inte har en biljett i First Class (likt exemplen ovan)? Racker det att man har/har haft en flight i First med LH/LX samma dag oavsett stracka?

Absolut kommer man åt FCL på returresan trots att man ofta kommer över natten och rent tekniskt inte åker First samma dag. Dock vet jag ej om man får transport från FCT till short-haul på hemresan, men man borde det när HON får detta. Jag vill som oftast bara hem, så jag tar nog rakaste vägen hem :)

Toppen