Delayed
Medlem
Men det gör väl knappast SAS heller om inte väldigt speciella omständigheter föreligger, typ domstolsbeslut eller liknande.Det är svårt att tänka mig att t ex Air China PhoenixMiles lämnar något kontoutdrag till svenska myndigheter.
Men det gör väl knappast SAS heller om inte väldigt speciella omständigheter föreligger, typ domstolsbeslut eller liknande.Det är svårt att tänka mig att t ex Air China PhoenixMiles lämnar något kontoutdrag till svenska myndigheter.
Ja, det är risken och t ex kineser eller colombianer kommer inte lämna några uppgifter om sina medlemmar oavsett vilket domstolsbeslutet verkställs i Sverige eller EU.Men det gör väl knappast SAS heller om inte väldigt speciella omständigheter föreligger, typ domstolsbeslut eller liknande.
Fast SAS borde väl kunna tvingas redogöra ifall poäng har krediterats någonstans på deras flighter?Ja, det är risken och t ex kineser eller colombianer kommer inte lämna några uppgifter om sina medlemmar oavsett vilket domstolsbeslutet verkställs i Sverige eller EU.
Hur kan de bevisa t ex Karl Johansson som flög Stockholm-Göteborg den 1 jan och krediterat till United Mileage Plus är just den Karl Johannson som bor i Sverige? Andra programmet (som är registrerad utanför EU) lämnar ingen info om sina medlemmar till svenska / EU:s myndigheter.Fast SAS borde väl kunna tvingas redogöra ifall poäng har krediterats någonstans på deras flighter?
Ja, har han ett vanligt förekommande namn är väl risken ganska liten. Är TS den ende personen i Sverige som har ett visst namn ökar risken.Hur kan de bevisa t ex Karl Johansson som flög Stockholm-Göteborg den 1 jan och krediterat till United Mileage Plus är just den Karl Johannson som bor i Sverige? Andra programmet (som är registrerad utanför EU) lämnar ingen info om sina medlemmar till svenska / EU:s myndigheter.
Men får du lov att åka i Plus? Tycker de inte att det räknas som "lyxklass"? Kan du hävda att du behöver ombokningsbara biljetter?
Med SAS Plus-biljetter ingår både loungeaccess och fast track. Aegean Guld ger endast tillträde till Star Alliance-lounger (inte tvungetvis SAS-lounger) och bara fast track på följande flygplatser: Athens International Airport, Chania, Heraklion, Thessaloniki, London-Gatwick, London-Heathrow, Barcelona, Brussels, Budapest, Dusseldorf, Frankfurt, Geneva, Madrid, Milan-Malpensa, Moscow-Domodedovo, Munich, Paris-Charles de Gaulle, Prague, Rome-Fiumicino, Stuttgart och Tel Aviv.
I ditt fall tror jag nog att jag hade sett till att få SAS guld (och använda poängen till jobbrelaterade resor) och om du får privata resor över att kreditera, kan du kreditera dessa till United Airlines MileagePlus.
Är det status eller poängen du främst är ute efter? Om det är status skulle jag säga att kortet "tillhör" arbetsgivaren. Du bokför även privata resor på kortet. Vill du mopsa upp dig tycker jag att du skickar en faktura till arbetsgivaren på de poäng du privat tillfört kontot, de har svårt att neka då de uppenbarligen anser att de har ett "värde". Det är som sagt mot reglerna att ha två kort.Billigaste tillgängliga är det som gäller, ombokningsbart vid behov. Och behov föreligger inte särskilt ofta men det är ganska vanligt att jag flyger på de avgångar där det nästan inte finns några Go så där blir ganska gott om Plus i statistiken även om resebyrån skulle boka.
Det är rimligt att arbetsgivaren som betalar för resorna även skall få poängen om de vill.